Ik moet me eventjes afreageren, Ben al van kinds af aan bang voor allerlei ziektes, sinds drie jaar is dat HIV, hoe irreeel ook. Toen ik mezelf eindelijk zover had om bloed te laten prikken bij de vk, lukte dat niet. Ik moest tweemaal terugkomen, en het lukte nog niet. Nu ben ik vandaag gelijk langs de polikliniek geweest, en het is eindelijk gelukt. Ik weet niet hoe ik mezelf de komende tijd rustig kan houden, er zijn momenten dat wegredeneren niet altijd werkt. Ik heb al veel minder last van die angst dan vroeger, maar onder invloed van de hormonen speelt het nogal op...
Hier nog een die er enorm last van heeft. Eigenlijk is het sinds de bevalling van me kleine meid nog erger geworden! Bij me kinderen als die echt goed ziek zijn heb ik er ook enorm last van haal me dan vanalles in me hoofd, en bij mezelf hoef ik ook maar iets te voelen dan is het mis. Zo moeilijk om mee te leven je kan het niet even uitschakelen helaas. Helaas heeft het bij mij op dit moment heel veel invloed op een volgende zwangerschap. Ik zou heeeeeeeel graag nog een 4e wondertje willen, maar ik begin nu al bang te worden, wat als er iets met het kindje is, of het niet overleeft, wat als IK het niet overleef??? Zoveel vragen slaan totaal nergens op maar dat speelt bij mij op dit moment echt erg!! Wou dat ik er eens vanaf kwam. Want het staat een 4e wondertje echt in de weg. En ik heb een enorme tik om me hartslag zo in de gaten te houden! Wat ik overhou van me hypochondrie is dat ik ook chronische hyperventilatie heb, ik hyperventileer eigenlijk de hele dag door, heb een totaal verkeerde ademhaling en alles. Als iemand weet hoe ik er vanaf kan komen dan graag!!!!!!! Succes meis geniet vooral van je zwangerschap!!
Meid ik heb er ook last van en weet hoe je je voelt. Vorig jaar dacht ik dat ik ms had ik heb zoveel onderzoeken gehad en konden niets vinden. Ik was mag en dacht dat ik hiv had. Nu ben ik getrouwd dan denk ik shit straks heeft hij me besmet. Gewoon erg voor woorden terwijl de kans klein is dat je besmet raakt.
Meid ik heb ook chronisch hyperventilatie gehad. Meid ik had zoveel klachten dat ik dacht dat ik dood ging en ik werd gek. ik viel flauw en kon niet meer lopen top punt was dat ik wazig begon te kijken. Gewoon hel, ik ben 4 weken naar de fysio gegaan en hij heeft me geholpen met ademhalingshalings oefeningen. Na een maand begon ik op te knappen.
Heb je daar al eens hulp voor gezocht? Ik heb er zelf zo'n hekel aan dat mensen vinden dat je je aanstelt, maar het is echt zo ongelooflijk lastig om er vanaf te komen. Het enige wat mij helpt is te focussen op goede dingen die niks met mijn angst te maken hebben, en gaan bewegen, letterlijk weg van de negatieve spiraal van gedachten. Ik wil doodgraag ervan af komen voor mijn kindje er is, ik wil hem/haar niet opzadelen met mama's onzinnige angsten
Ik raad je aan om naar een psycholoog te gaan. Ik heb er ook heel erg veel last van gehad en soms nog wel eens. Ik was ook bang voor hiv. Ook erg ireeel. Maar toen dat was uitgesloten kwam er weer wat anders, en toen weer wat anders. Daardoor heb ik erg zitten stressen tijdens mijn zwangerschap en dat is niet goed geweest voor de kleine, en ik heb daardoor niet helemaal kunnen genieten. Erg jammer... Ik heb daarna hulp gezocht. En mijn psycholoog raad aan om bij een volgende zwangerschap meteen te komen al is het maar preventief af en toe ff praten. Succes!
ik wil wel graag hulp maar ik zou niet weten wie mij van die angsten afkrijgt??? kan je bij de fysio goede ademhaling leren?
Ik heb goed leren ademhalen bij Cesartherapie. De psycholoog kan je inderdaad helpen om met je angsten om te gaan.
ik heb ook chronische hyperventilatie/paniekaanvallen gehad..zo'n 4 a 5 keer in de week een aanval...werd er gek van! je denkt echt dat je dood gaat, het aan je hard hebt enz.. ik ben destijds naar een psycholoog/riagg geweest...meredeel was onzin..omdat ze over je verleden beginnen en bij mij had het helemaal niets met het verleden te maken maar met werk en vrienden die aan de drugs zaten was gewoon een klote periode...heb veel geleerd daar o.a. hoe je met angesten om moet gaan..wat je moet doen als je weer een aanval krijgt en ze gaan ja ja aanvallen opwekken..super eng dacht ik maar het viel zo reuze mee achteraf...ook boeken gelezen enz..en vooral ontspanningsoefeningen! en langzamerhand ben ik er zo goed als af! ik was dan niet bang voor ziektes...maar bang dat ik de controle over mezelf zou verliezen.. nu ik zwanger ben heb ik er gewoon zo goed als geen last van! merk wel dat ik nog een beetje moeite heb met controle over mijn ademhaling..dus ik ga vragen of de vk me door kan verwijzen voor mensendieck ivm ademhaling.. maar raad je echt aan om een paar sessies bij te wonen bij o.a. riagg of ggz. en je hoeft je nergens voor te schamen er lopen zoveel mensen met hyperventilatie/paniekaanvallen..om me heen merkte ik ook dat meer mensen er last van hadden dat gaf mij (hoe stom het ook klinkt) een fijn gevoel...ik ben niet de enige! En lees dit boek! echt fijn en herkenbaar! bol.com | Leven met een paniekstoornis, Fred Sterk | Nederlandse boeken
Bedankt voor jullie reacties, Ik heb gelukkig geen last van hyperventilatie en weet mijn paniek ook wel onder controle te houden, alleen concentreren op mijn studie lukt me maar niet. Ik heb de vk niet verteld over mijn angst, dus bellen ze me alleen als er iets aan de hand is, met als gevolg dat ik de hele tijd bang ben dat mijn telefoon gaat Achteraf gezien was het natuurlijk handiger geweest als ze me ook hadden gebeld als er niets is. Hoe lang duurt het meestal voor de uitslagen bekend zijn? Het voelt namelijk alsof de stress echt niet goed is voor ons kindje en ik wil weer net zo rustig in mijn zwangerschap kunnen staan als vorige week!
Ze hadden de uitslag bij mij binnen een week, ik denk dat het hooguit 5 werkdagen duurt. Dan zou ik gewoon even bellen. Voor de mensen met hyperventilatie en paniek, kan ik www.maatkracht.com aanraden. Heeft mij echt grotendeels van alle klachten afgeholpen. Succes
Als je op die site leest waar je allemaal wel niet bang voor kunt zijn, valt het bij mij best nog mee
tsjonge er zijn er best veel die er last van hebben. Ik ook! Moet zeggen dat het eindelijk wat beter gaat. Ik ben door alle stress in 2008/2009 25 kilo afgevallen in 3!!! maanden tijd! Echt heel bizar. En jawel toen kwam ook de gedachte dat ik kanker had want waarom zou ik anders afvallen... Ik ben ongeveer 40x in die 3 maanden langs de huisarts gegaan omdat ik dacht dat ik doodging.. (was dus hyperventilatie). Wordt er niet goed van en zoiets kan echt heel je leven beheersen. Ik heb echt alles al geprobeerd en niets werkte. Maar toch is het overgegaan (tenminste ben nog steeds heel stressig en als ik echt iets voel slaat de angst wel toe maar kan het nu onder controle houden en mijn gedachten verzetten). Ik zou willen dat er wat meer boeken over waren die ons konden helpen...
ik heb er gelukkig ook nog weinig last van iig van angst dat weet ik onder controle te houden maar heb nog wel last van gespannen ademhalen..heeft ook weer te maken met de bekkeninstabiliteit die ik heb en andersom...dus ik ga me wel aanmelden bij mensendieck voor ademhalingstherapie.. Het enige waar ik bang voor ben is dat wanneer ik ga bevallen zware hyperventilatie aanvallen ga krijgen dus daarom ga ik ademhalingstherapie doen...leren door je buik te ademen...ontspanningsoefeningen enz.. @laravelk: bij mij gaf de vk aan als er niets is bellen ze ook niet op...en als er wel wat blijkt te zijn dan zouden ze me wel binnen 2 weken bellen...de 2 weken waren verstreken dus wist dat de uitslag goed was..daar was ik ook niet bang voor.. maar in jou geval als je er echt bang voor bent...bel je toch gewoon zelf ff met de vk?
dit boek heeft mij destijds echt veel geholpen gewoon zo herkenbaar wat er in staat en is ook leuk geschreven.. hielp me meer dan de therapie bij het riagg destijds igg! Bol.com | Leven met een paniekstoornis, Fred Sterk | Nederlandse boeken
Ik heb hierbij toch het gevoel dat ik het zelf moet doen, net zoals jij kan ik inderdaad mijn gedachten wel beter verzetten en zie ik dat ik vooruit ga in hoe ik omga met mijn angsten. Maar goed, feit blijft dat ik het nu wel behoorlijk kl*te vind, ik moet namelijk studeren.
Hoi, Zelf heb ik een behandeling van emdr therapie ondergaan om zo van angsten af te komen. Was bang voor bruggen, tunnels, drukte, lage plafonds, bang dat een auto achterop zou rijden, ergens niet weg kunnen komen en soms lichtelijk straatvrees. Ben bij een psycholoog geweest en het is nu een stuk beter. De enige angst die ik blijf houden is of het allemaal wel goed gaat met mn kindje in mn buik. Er zijn bij mij de laatste jaren nogal wat mensen dichtbij mij overleden, daarvan kwamen mijn angsten. Raad een psycholoog echt aan, ik heb er wel 8 maanden op moeten wachten maar ben zo blij dat ik het gedaan heb! Heel veel succes!
@liz: Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik die twee weken moet uithouden. Het enige voordeel van in beide gevallen gebeld worden is dat ik weet wanneer er iets duidelijk is, scheelt me een paar dagen stressen. Aan de andere kant is niet gebeld worden ook wel fijn. Goed dat je nog ademhalingstechnieken gaat doen, ben je bang voor de bevalling?
Van EMDR heb ik ook vaker gehoord, schijnt echt een goed hulpmiddel te zijn die therapie! Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Het kan denk ik alleen maar beter worden en het is belangrijk met je studie dat je wel lekker je hoofd erbij kan houden!