Ha meiden, Vanwege bloedverlies en steeds pijn in de onderbuik heb ik vanmorgen toch de verloskundig nog maar eens gebeld. Ze gaf aan dat er 2 vrouwen aan het bevallen waren en dat ze vanavond even bij me zou komen kijken. (ik had aangegeven dat het geen spoed had). Toen ze bij me kwam waren de harde buiken eigenlijk al afgezwakt, had alleen nog wat zeurende menstruatie pijn in mijn onderbuik. Verloskundige heeft alles gecontroleerd en heeft inwendig onderzoek gedaan. Ze gaf aan dat mijn baarmoedermond nog ongeveer 2 cm is maar dat ze wel naar binnen kon en het hoofdje van de baby kon voelen . Omdat de baarmoedermond nog wel 2 cm is (wat zij voelde) en ik nu geen harde buiken meer heb was het niet nodig om gelijk naar het ziekenhuis te gaan, ik heb nu dinsdag weer een afspraak en word dan wel ingestuurd zodat ze precies kunnen meten hoe lang de baarmoedermond nog is. Heeft 1 van jullie dit toevallig ook meegemaakt? Vond het zo raar dat ze zei dat ze het hoofdje kon voelen. Misschien dat veel meer vrouwen dit hebben in de zwangerschap maar dit niet weten. Ik weet dat ik bij mij dochter ook al snel 'opening' had maar hier nog wel een week of 4 mee heb gelopen. (uiteindelijk bevallen op 36 wkn), maar moet het nu natuurlijk nog wel wat langer dan 4 weken binnen houden. Ben benieuwd of iemand hetzelfde heeft meegemaakt.
Ik heb geen ervaring met het hoofdje voelen.. vind het alleen wel erg vreemd dat je niet word doorgestuurt meteen. Zeker met de klachten die jij beschrijft. Ik weet wel zeker dat de baarmoederhals nu minimaal 3cm hoort te zijn. Ik had bij 29 weken en 2 dagen een baarmoederhals van 3.6 mijn gyn gaf aan dat het niet minder dan 3 mag zijn. Als je klachten aanhouden zou ik zeker bellen en erop staan dat je doorgestuurd word. Beter 1 keer teveel dan 1 keer te laat. Succes!
Bedankt voor je berichtje! Ben de afgelopen 2 weken al drie keer in het zh geweest vanwege bloedverlies, vandaar dat de Vk en ik wilden wachten tot dinsdag! Ze gaf wel aan dat ze me wel wilde insturen als ik dat graag wilde maar ik vond dit ook niet nodig! Wat jij zegt over de baarmoedermond klopt inderdaad en daarom laat ik het dinsdag opmeten, inwendig voelen is minder precies dan het meten inwendig! Wie weet is het dan toch nog gewoon 3 cm! Mag ik vragen wat de reden was dat jou baarmoedermond werd opgemeten? Is het ook langere tijd in de gaten gehouden?! Ik maak me op dit moment niet zo veel zorgen maar ik bel wel gelijk bij twijfel! Hoop dat er iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt!
Ik heb van week 18 t/m 26 baarmoederhals controle gehad. Ben bij 29 weken even opgenomen geweest met veel harde buiken. Toen weer een meting gehad. Bij mij houden ze het extra in de gaten omdat mijn dochter bij 27 weken en 2 dagen is geboren. Nu houden ze het ook extra in de gaten omdat ik teveel vruchtwater heb en ons kindje ver voorloopt in de groei. Ik moet elke week naar het zh inmiddels. Maar ben nu al 31 weken en 2 dagen dus gaat de goede kant op! Is er een reden gevonden voor het bloedverlies? Je eigen gevoel volgen is denk ik het belangrijkste en je zegt zelf al dat je aan de bel trekt zodra het erger word oid. Denk ook dat veel rust nemen goed is. Veel liggen en weinig lichamelijke activiteit.
Ik doe ook heel rustig aan. Zorg voor mijn dochter, doe een boodschapje en soms stofzuig ik (wanneer niemand anders het ff kan doen). Die rust is goed voor je baarmoederhals. Heel veel succes en wel aan de bel trekken he wanneer je dat nodig vind!
Ik vind het ook raar dat je niet bent doorgestuurd... Maar een geruststelling.... Mijn bmm was met20 weken 4.5 en met 24 weken 0.5 en met 28 weken 0 en 1cm ontsluiting.... daarna hebben ze niet meer gekeken omdat ze bang waren het te veel te prikkelen waardoor ik nog meer ontsluiting zou krijgen. Mijn vliezen braken met 36 weken en 2 dagen, en toen ze ging kijken hoeveel ontsluiting ik had (ik had nog geen weeen) had ik al 5 cm, ze zei ook dat ik hier waarschijnlijk al een tijdje mee rond liep... Anyway, hoop dat het je geruststeld... Ze voelde bij mij trouwens het hoofdje ook al bij 24 weken maar dat is misschien omdat er 2 inzaten en er weinig ruimte was... Doe rustig aan, en mocht je vanavond nog een keer een harde buik krijgen zou ik gewoon gelijk bellen.... en vragen om na te laten kijken.. maar stel je voor dat je nog maar weinig bmm hebt staan, zegt dat niet heel veel... kijk maar naar mij.. en ik droeg twins, die meestal rond de 35-37 weken geboren worden.. ik heb ze dus alsnog lang gedragen. Volgende keer moet je goed op je strepen staan hoor, en zeggen dat je verwacht dat je nu wordt ingestuurd omdat die stress er nu van ook niet goed is! Succes!
Oh en... ik heb heel veel gyn's gezien tijdens mijn zwangerschap, en ze zeiden allemaal, zolang je bmm 1,5 tot 2 cm is, is er nog niks aan de hand, helemaal niet als het ook gewoon stabiel blijft!
Dat klopt niet helemaal. Als je baarmoederhals zo kort is dan is er wel wat aan de hand. Dan zijn er maatregelen die er genomen moeten worden om te voorkomen dat hij nog korter word. Ook hangt het ervan af of je 1 of 2 kindjes draagt en in welke zwangerschapsweek je bent.
dat klopt zeker niet. bm hals moet langer zijn dan 2,5 cm. Liefst 3 of meer. En hoofdje voelen, ja helaas. bij de tweede had ik dat en die is ontzettend veel te te vroeg geboren. ik zou er werk van maken, succes! en houd je rustig!!!!!
Het klopt wat betreft de lengte. Iedereen is verschillend, is de bmm niet gemeten rond de 20 weken echo dan is in iedergeval het beleid in AMC en Erasmus dat hij 1,5 tot 2 cm moet zijn. Dit omdat er ook vrouwen zijn die een korte bmm hebben dan andere. Zo is het mij verteld. Dit geld overigens alleen voor een 1e zwangerschap, bij een 2e zwangerschap heb je vaak al eerder verkorting. Zo is het mij door al die gyns verteld en ik heb er in totaal 5 weken met beebs in mn buik gelegen. Maar goed wie weet heeft een ander ziekenhuis een ander beleid omtrent dit soort zaken ik dacht alleen dat het wel zou kloppen omdat ik het bij 2 verschillende ziekenhuizen exact het zelfde heb gehoord. En het stabiel zijn dat klopt naar mijn inziens ook want dat was de reden dat ik met 26 weken en daarna (na de 2e opname) met 29 weken weer naar huis mocht. Maarja, ik heb al eens vaker gehoord dat het ene ziekenhuis dit hanteerd en het andere ziekenhuis dat.. dus ik kan het ook mis hebben!
hoi mm7 ik kwam elke 2 weken en later zelfs 2 keer per week voor controle bij de gyn voor de baarmoederhals meting en mij is dus die 2,5 cm verteld, in 2 verschillende ziekenhuizen. zal wel verschil van beleid zijn inderdaad. ik wist alleen niet dat het per persoon verschilde. leuke foto bij je naam trouwens
zie nu dat ik helemaal niet meer gereageerd heb op dit topic. afgelopen vrijdag naar het ziekenhuis geweest, baarmoedermond was 2,6 cm. Gyn gaf aan dat hij eigenlijk minimaal 3 moest zijn maar dat dit nog net kon. (het is ook een moment opname). Heb wel medicijnen gekregen om baarmoedermond sterker te maken en de baarmoeder minder vaak te laten opspannen. Volgende week moet ik terug als de baarmoedermond dan verder is ingekort gaan ze maatregelen nemen. Stomme is dat ik dus niet gevraagd heb wat voor maatregelen ze dan gaan nemen... iemand ervaring? bedankt!
Hoi, Ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat. Ik denk dat de 'maatregelen' opname zullen zijn, dan houden ze het goed in de gaten, eventueel kan er tot 34 weken nog weeenremmers en longrijpingsprikken gegeven worden. Maar je hebt al de 32 weken gehaald, wat goed! Ik had met 32 al echt flink wat ontsluiting en constant harde buiken en (voor?)weeen.. en alsnog ben ik ingeleid met 36 weken en 2 dagen. Duim voor je dat jou baby nog lekker blijft zitten tot in iedergeval 37 weken! Wat voor medicatie heb je gekregen om de bmm sterker te maken?
Hoi hoi, Bedankt voor je berichtje. Jij ook al ontsluiting bij 32 weken.. ik lees het steeds vaker. Waarom ben je uiteindelijk ingeleid met 36 weken? Hier gaat het eigenlijk redelijk goed. Slik nu adalat en utrogestan en heb bijna geen harde buiken meer. Heb nu 2 cm ontsluiting maar mijn baarmoedermond is nog redelijk lang, 2.2 cm, dus dan maakt het niet zo veel uit. Ik heb nog geen prikken gekregen voor de longen van de baby, dit was nog niet nodig. De gynaecoloog was ook nog niet bezorgd ofzo en hij dacht dat ik de 36 weken wel zou gaan halen. Er is ook niet gesproken over opname gelukkig! Woensdag moet ik weer naar de gyn. maar ben toch wel weer zenuwachtig, heb al vanaf 27 weken last van bloedverlies en nu bleek op de laatste echo dat ons kindje kwa groei ook onder de onderste lijnen zit. Ben bang dat ze vanwege de combinatie, klein kindje, bloedverlies en beginnende ontsluiting eerder over gaan tot opname en dit zou ik echt heel erg vinden. Bij ons dochtertje moest ik ook opgenomen worden, eingelijk een beetje hetzelfde verhaal maar mocht toen uiteindelijk na een aantal dagen wel weer gewoon naar huis. Ook bij haar geen longrijping gekregen en uiteindelijk spontaan bevallen met 36+2. Ze was wel wat te klein voor de duur van de zwangerschap maar deed het verder gelijk goed. Zie dat het alweer een heel verhaal geworden is! haha. Groetjes Januari