Vraagje over uitgerekende datum

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door moi26, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moi26

moi26 Lid

25 apr 2007
    58
    0
    6
    Ik heb sinds zes weken zwangerschap wekelijks een echo gehad tot week 11. (nu 13 wkn) Steeds kwam er uit de echo's dat 17/1 de uitgerekende datum zou zijn. Dat kwam ook precies overeen met de ovulatietesten die ik had gedaan. Nl. 26/4 april ovulatie. Maar goed, nu bij de laatste echo mat de gynaecoloog het kindje ineens 4 dagen groter. En uitgerekend op 13/1. Maar technisch gezien is deze datum eigenlijk onmogelijk, omdat ik toen nog geen ovulatie had gehad. Toch gaat hij uit van deze datum. Ik vind het prima hoor, maar vroeg me gewoon af hoe het kan dat kindje ineens vier dagen groter is dan daadwerkelijk kan. Ik merk aan mezelf dat ik nog steeds reken alsof ik ben uitgerekend op 17/1. Later in de zwangerschap zijn die vier dagen natuurlijk niets, maar nu zijn vier dagen toch best veel. Iemand een verklaring? :D

2. watwordhet

watwordhet Actief lid

27 feb 2012
    200
    0
    0
    genieten van ons manneke
    maas en waal
    dat komt omdat je vk kijkt naar de groei van de baby en niet naar je ovulatie. en vaak berekend het programma de datum dan zelf.
    zo versprong bij ons de datum ook vaak toen ze voor de groeiecho keken. nu ligt de buik een week voor vergeleken met de rest en zeggen ze ook dat hij lange benen heeft.

je moet gewoon vanuit de datum uitgaan, omdat die word aangehouden door instanties enzovoorts. en de kleine dient zich toch bijna nooit op de uitgerekende dag aan moet je maar denken

3. moi26

moi26 Lid

25 apr 2007
    58
    0
    6
    Bedankt voor je reactie!

Ja, ik weet dat de gyn het kindje opmeet en dat het programma dan een datum berekent. Maar ik vind het zo gek dat kindjes de eerste 12 weken even snel groeien en de datum die uit onze laatste meting kwam onmogelijk kan zijn. Later in de zwangerschap is het heel normaal dat een kindje wat voor of achter loopt, maar niet die eerste weken, toch? Ik denk dat ik vooral met die datum bezig ben, omdat ik drie mk en een vroeggeboorte heb gehad. Je bent toch bezig met 'wanneer is de mkgrens redelijk voorbij' en 'wanneer is mijn kindje iig levensvatbaar'..

4. Maia

Maia Niet meer actief

in die eerste weken is het soms ook lastig meten.
    I.v.m. bloedverlies heb ik deze zwangerschap in één week 3 echo's gehad met tussen de echo's bijna een week verschil in uitgerekende datum. Daarom maken ze er altijd in elk geval nog een waarmee ze de uitgerekende datum vaststellen, uitgaan van ovluatie moet je niet doen omdat bijvoorbeeld de innesteling bij jou wat langer heeft geduurd en bij een ander weer wat sneller is gegaan dan 'gemiddeld' in de boekjes staat aangegeven. Dus ik zou ook uitgaan van die 13/1

Deel Deze Pagina