Omdat ik inmiddels 36 ben krijgen wij de keuze of wij wel of geen nekplooimeting willen laten doen. Wie heeft nog meer voor deze keuze gestaan wat waren jullie redenen om het wel of niet te doen?
ja ik heb het niet gedaan want het is een kans berekening geen zekerheid. daarbij moet je voor je zelf afwegen wat je zou doen als je een verhoogd risico zou hebben ga je dan verder onderzoeken? en wat als het down heeft laat je het dan weg halen? dan zijn vragen die je je moet stellen. vrienden van mij hebben een kans berekening gahad van 1 op 25000 ongeveer en die waren net de ene
Wij hebben het niet gedaan. Inderdaad ook om het feit dat je een kansberekening krijgt en we het kindje ook niet zouden willen laten weghalen als hij wel het syndroom van down blijkt te hebben.
Wij hebben het ook niet gedaan. En je weet al dat door je leeftijd je een verhoogde kans hebt. Dus weer een kansberekening vonden wij niet iets toevoegen. Wij laten het kind ook niet weghalen mocht het down hebben. Maar als je dat wel wilt doen dan zou ik meteen een vp of vlokkentest laten doen. Dan heb je meteen zekerheid.
Wij hebben hetwel gedaan en ik ben er achteraf heel erg blij om. Ons meisje was niet levensvatbaar. Heel erg verdrietig allemaal. Als je vooraf idd denkt dat je toch niets met de uitslag doet dan begrijp ik het heel goed als je het niet zou doen. Ik wil echter alles zoveel mogelijk weten, ook als het helaas niet goed is zonder dat ik vooraf zeker weet wat ik zou doen. Nu was het geen echte keuze. En het idd wel een kans berekening en die zegt uiteindelijk niks. En je krijgt altijd nog een 20 weken echo waarop ernstige afwijkingen ook zichtbaar zijn. Maar persoonlijk gezien weet ik ernstige dingen zelf liefst zo vroeg mogelijk...
Ik ben ondertussen 37 jaar en wij hebben er voor gekozen om geen combi test te laten doen. Dit omdat het maar een kansberekening betreft en wij hier persoonlijk helemaal niets mee kunnen. Een VP of VT brengt teveel risico met zich mee dus dat hebben wij ook niet gedaan. Wel willen wij de medische 20 weken echo ondergaan. Heel veel succes met jullie keuze.
Zoals al gezegd is: het is een kansberekening. Wanneer er een grote kans is en op de 20 weken echo alles goed is heb je (of jullie) wel mooi 8 weken in de zorgen gezeten... Of erger, stel dat je eigenlijk een kern gezond kind weg laat halen?
Tja, dit is inderdaad ook waar ik steeds aan zit te denken. Het kindje weg laten halen zou ik niet kunnen. Wat als blijkt dat de kans vergroot is? Weken stressen en misschien wel voor niets? Het kindje is hoe dan ook welkom. Het enige wat handig is is dat er bij de bevalling evt extra artsen paraat kunnen staan mocht er iets aan de hand zijn maar daar kom je als het goed is met de 20 weken echo ook achter. Zijn er verder nog voordelen van de nekplooimeting??
voordeel; als zo'n kindje niet welkom is kan je het laten weghalen. Maar dat moet je dan wel kunnen... Maar ja, als je al zegt dat je dat niet kan dan hoef je de test ook niet te doen... En garanties heb je nooit, ik heb 2x bij vrienden gezien dat alles ok leek, goeie combi test en goede 20weken echo, maar ook daar kunnen ze niet alles zien en beide kindjes waren niet gezond succes met je keus Miek
Nou, mijn kindje had een mega verdikte nekplooi dus voordat ik de uitslag kreeg met de kansberekening, ging ik de malle molen in. En er wordt niet alleen naar down gekeken tegenwoordig. Ons kindje had heel erg veel afwijkingen waaronder een extreme hartafwijking en dan gaat het niet meer om een keuze. Btw ik heb dus een vwp en vlokkentest gehad waar uiteindelijk niks uitkwam, maar vanwege verdikte nekplooi dus wel een eerdere uitgebreide echo met ruim 17 weken waar de diverse afwijkingen aan het licht kwamen. Dus de nekplooi heeft wel indicatie aangegeven.
Wij gaan hem deze keer ook laten doen. Wij hebben ivm met een eerdere zwangerschap al recht op guo's en een vwp, alleen willen we liever geen vwp ivm met het risico wat er aan vast zit. We laten de combitest nu doen om hopelijk een gunstige uitslag te krijgen, en mocht die niet gunstig zijn, dan is het net dat zetje wat we nodig hebben om de vwp te laten doen. We weten helaas al wat het is om een slechte uitslag te krijgen na de 20wk echo.
GUO is een uitgebreide 20-wekenecho in een (academisch) ziekenhuis. Ik heb zo'n echo gehad omdat de oudste een schisis heeft die niet op de 20-wekenecho gezien was (geen foutje van de VK maar gewoon een hele nette lipspleet die niet te zien was). Bij deze zwangerschap een 20 wekenecho in het Radboud in Nijmegen gehad. Daar lichten ze uk wel heel erg door: ruggewervels met ruggemerg, hersenen (vorm, grootte, ligging en weet ik 't allemaal niet), hartje enz. ik heb wel een combitest gedaan, maar geen punctie of zo ook vanwege het risico. Uit de 20-wekenecho kwamen in ieder geval geen afwijkingen naar boven
Wij doen geen combinatietest, om redenen die allemaal al genoemd zijn. Kansberekening..ik kan er niks mee. En een vwp is met net te veel risico. Wel doen we een uitgebreide 20-weken echo.
Ook ik had een prachtige uitslag bij de combinatie test en alle echo,'s waren perfect .... Toch was mees een van de ziekste baby,'s die ze ooit hadden gezien . Je moet echt goed overwegen om verdere stappen te ondenemen Indien de uitslag negatief is ..... Als je dit niet wil heeft in mijn beleving de combitest geen enkele meerwaarde . Veel succes . Liefs Edith Mama van mees*
wij doen alleen de 20-weken echo, maar meer omdat die al vrij 'normaal' is om te doen. Ik hoef het niet te weten als er wat mis is, wanneer het levensvatbaar is, zal ik alles voor het kindje doen wat mogelijk is, ook al is het kindje gehandicapt bijvoorbeeld. er komt nu ook een bloedtest, specifiek voor down, nou ik vind down geen reden om een kindje weg te laten halen. Het pas misschien niet in je toekomst beeld, maar het is toch je kindje. en door niet te testen weet ik dat je pas bij de geboorte achter sommige dingen komt, of misschien zelfs nog later en dat vinden we prima.
Ik ben pas 25 jaar maar heb toch de combinatietest gedaan. Reden was voor mij dat ik zelf een beperking heb waarmee ik slecht tot niet in staat zal zijn intensieve zorg te verlenen aan een gehandicapt kindje. Omdat ik niet kan werken, kan mijn partner ook niet stoppen met werken om in plaats van mij het grootste gedeelte voor het kindje te zorgen. Dan is er namelijk geen inkomen meer. Continu een hulpverlener in huis kan ik niet aan. Komt erop neer dat het kindje dan vrijwel direct niet meer thuis kan wonen en die toekomst kan ik zelf niet aan en wil ik een kind niet bieden. Als ik zelf niets had gehad, dan had ik de test niet gedaan.
Moeilijk keuze, maar ik heb het wel gedaan...alleen inderdaad het is een kansberekening....wij hadden in augustus een kans op 1:2721 op trisomie 13, 18 of 21. Toch een vruchtwaterpunctie laten doen (omdat we in het verleden een doodgeboren tweeling hadden) en toen bleek het helemaal mis. Op de echo was niets te zien, maar de chromosomen waren alles behalve normaal.....wij hebben de zwangerschap laten afbreken met ruim 18 weken. Ik denk dat je het pas moet doen als je ook weet wat je gaat doen als het niet goed is, dus stel je hebt een verhoogde kans...laat je dan ook een vwp of vlokkentest doen en stel dat dan niet goed is....weet je dan wat je wilt. Ik heb het deze keer ook laten doen, geen combitest meer, maar gelijk vlokkentest....alles is goed, we krijgen een chromosomaal gezonde dochter
wij hebben wel een combi test laten doen en het geeft ons juist een beetje meer rust. onze uitslag was iets van 1:20000... nu ga ik wel wat geruster de zwangerschap in.. ik weet wel dat er altijd nog van alles fout kan gaan maar voor nu voelt t goed. en hebben ons beebietje nog evenmooi zien bewegen. was weer een mooie ervaring!!
Wij hebben het beide keren laten doen. Het geeft inderdaad geen garanties maar wel een bepaalde mate van geruststelling. Mocht het nou toch niet goed geweest zijn dan hadden we dus inderdaad de keuze moeten maken wat we verder gingen doen. Ik word trouwens een beetje gek van mensen die de hele tijd zeggen 'ik niet, down is voor mij geen reden om het weg te laten halen'. Dat is onze intentie ook niet geweest. Down is voor ons ook geen reden om de zwangerschap af te breken. Maar het is wel 'fijn' te weten wat je te wachten staat als er een down kindje komt. Je moet je toch als gezin voorbereiden want ja, we hebben nog een kindje rondlopen he en het zal ook niet makkelijk zijn/worden als er een gehandicapt kindje bijkomt.