Ik heb een paar dagen geleden te horen gekregen dat ik niet bij de verloskundige maar bij de gyn op controle moet gedurende de hele zwangerschap. Nu moet ik dus dinsdag voor de eerste keer komen, en maak me behoorlijk druk omdat ik bang ben dat ze in het ziekenhuis standaard een inwendige echo doen en ik dit dus echt NIET wil. Zijn hier dames die ook onder controle bij de gyn zijn en me kunnen vertellen of het klopt dat ze dit standaard doen, of dat een uitwendige echo ook gewoon gedaan wordt?
Ik heb met 6 en 7 weken inwendig gehad.. Als je slank bent proberen ze bij 8 weken al uitwendig.. Weet niet wie je verteld heeft dat het standaard inwendig is:S? ik krijg ze nu af en toe om baarmoederhals te checken. Anders toch echt uitwendig
Er zijn twee mensen in onze vriendenkring geweest die dat hebben gezegt en daar heb ik nu dus stress door :x Maar in het ziekenhuis doen ze dus niet standaard de eerste echo inwendig? Ik ben dinsdag 10 weken trouwens en ben niet super super slank, maar gewoon normaal postuur.
Ik heb al mijn controles (en dus ook echo's) in het ziekenhuis en daar kreeg ik te horen dat de echo's tot 12 weken altijd inwendig worden gedaan. Het maakte dan niet uit of je een slank, normaal of gezet postuur hebt. Ik moet zeggen dat ik een inwendige echo helemaal geen probleem vond. Waarom vind je het erg dat het wellicht een inwendige echo wordt?
hoi druppel Volgens mij maken ze inderdaad standaard tot 11/12 wkn een inwendige echo, omdat ze dan gewoon beter kunnen zien en controleren. Maar je kunt het toch bespreekbaar maken, kijken of ze het niet eerst willen proberen? Moet je wel met volle blaas gaan hoor. En als je niet lukt te zeggen, dan schrijf je het gewoon op en geef je dat aan de echo-mevrouw/meneer. Zelf heb ik heel veel ervaring met inwendige echo's en het valt echt reuze mee, ondanks ik door mijn verleden echt liever niet wil dat er daar iemand..... Als je vragen hebt of weet ik wat, je mag me gerust pb-en hoor. twinny
Hier in het ziekenhuis proberen ze het juist standaard uitwendig. Al vanaf 5 weken zwangerschap. Als het niet lukt kijken ze pas inwendig. Je kunt het natuurlijk ook vragen of ze eerst uitwendig willen proberen! Bij mij lukt het uitwendig nog niet en gaan ze altijd over op inwendig. Het doet absoluut geen pijn en het is ook niet heel erg vervelend. Ik heb de afgelopen jaren er al een stuk of 50 gehad en heb er geen nare ervaringen mee. Ze gaan zeg maar niet helemaal naar binnen met zo ding, maar een cm ofzo en ze gebruiken speciaal glijmiddel waardoor je er niks van voelt. Op het moment dat je je kindje ziet, vergeet je trouwens meteen dat je daar gedeeltelijk ontbloot ligt. Een fijne tip is om een lang shirt of een jurkje/ tuniekje aan te trekken. Dan kun jezelf nog enigzins bedenken en lig je niet zo naakt.
Ik heb met 10 weken een uitwendige gekregen (en met 6 en 8 weken een inwendige), ondanks dat ik vrij stevig ben van mezelf. Bij de inwendige vond ik het de 1e keer ook eng, maar ze dekken je toe met een handdoek, en zodra je je beebje ziet vergeet je dat ze een inwendige doen. Hier is het niet standaard tot de 12 weken inwendig. Ze hadden hetgewoon geprobeerd met 10 weken uitwendig, en dat ging prima!
Dank jullie voor de vele reacties!! Ik wil er hier niet echt op ingaan waarom ik het niet wil, laten we het er maar op houden dat ik daar mijn reden voor heb. Ik ben wel van plan te zeggen dat ik het niet wil, maar ben bang dat ik door de reactie daarop helemaal overrompeld wordt en ik niks meer weet te zeggen. Hoe gaat dat eigenlijk, ik las in een van de reactie's iets over een echoscopiste? Doet de gyn niet zelf de echo maken, maar wordt dat op een andere afdeling gedaan of verschilt dat ook?
Hier deed de echoscopiste de uitgebreidere echo's. Elke controle bij de gyn deed de gyn zelf een snelle echo, om te kijken of er hartactiviteit was en hoe de kleine lag. Dit de gehele zwangerschap door. De uitgebreidere echo's (termijnbepaling, groeiecho's en cervixlengte) deed de echoscopiste. Dit zat bij de poli gynaecologie. Je kunt allicht aangeven dat je moeite met een inwendige echo hebt. Heb ik toen ook gedaan (ivm verleden). Ze houden er wel rekening mee. Heel veel succes (en plezier!) dinsdag!
Hmmm ik moet naar de high risk gyn, ben nog altijd niet echt gerustgesteld en behoorlijk gestressed.....erg he, kan er gewoon niks aan doen zit nu al met het zweet in mijn handen.
Geef het echt aan bij de gynaecoloog! Heb ik de eerste keer ook gedaan ivm bepaalde redenen. Ze houden er echt rekening mee. Misschien kun je om een vrouwelijke gynaecoloog vragen als dat voor jou beter voelt? Wel handig om dit vantevoren al aan te geven. Zorg verder dat je minimaal 2 á 3 glazen water drinkt het uur voor de echo. Met een volle blaas heb je een grotere kans dat de echo uitwendig lukt.
Het enige wat je dan kunt doen is het toch bespreken. Op dit termijn is het bij heel weinig vrouwen goed te zien, ze zien wel iets, maar echt gedetailleerd niet. Metingen zijn dan ook onbetrouwbaar. Zou vooraf even bellen, liefst de gynaecoloog aan de telefoon vragen, je wens doorgeven en desnoods als je daar aankomt nóg een keer zeggen. Het zou lullig zijn als je daar aankomt door je eerste echo, de gynaecoloog hem inwendig wil doen, en jij dan pas kenbaar maakt dat je het niet wilt en de gyn dan besluit 3 weken later een echo uitwendig te proberen. (hier wel zo'n doos van een gyn namelijk) Heb er zelf nooit problemen mee gehad (heel wat inwendige echo's gehad). Ik denk maar zo, het is hun werk, ze zien dagelijks blote dozen en kijken nergens meer van op
Druppel, ik had met 9 weken een uitwendige echo en alles wat prima te zien. We konden zelfs het hartje al horen! Ik denk niet dat ze zonder reden een inwendige echo zullen doen. Veel succes vandaag!
succes druppel. Je bent echt niet de enige die dit soort dingen kenbaar maakt bij de gyn. De gyn zal waarschijnlijk niet eens raar opkijken hoor. twinny
Hoi dames, Ik ben inmiddels geweest en het viel reuze mee, ze wilde een inwendige doen maar ik zei dat ik dat liever niet had en dat was geen probleem. Ik heb het kleintje gezien en gehoord was echt geweldig en de termijn klopte precies. Over twee weken mag ik weer voor een wat uitgebreidere echo.
super druppel. fijn dat het goed ging en goed zo dat je het gewoon gezegd hebt. Bijzonder hè om je kleintje te zien en te horen! twinny