ben nu 13 weken zwanger en vandaag na de wteede bloedonderzoek een brief binnen dat ik de antistoffen Jk(a) en Wr(a) in mn bloed heb zitten. heeft iemand ervaring hiermee? manlief moet volgende week zijn bloed ook laten testen, om te kijken of hij de antistoffen ook heeft. als dit zo is is er een grotere kans dat onze kleine bloedarmoede gaat krijgen. Jk kan ik nog wel op t net terug vinden en schijnt niet zo erg te zijn maar de Wr kan ik niet echt terug vinden. iemand positief getest op de Wr antistoffen, had dat nog gevolgen?
Ik ken het zelf niet. Ik bleek de antistof M te hebben. Ik zou hier extra op gecontroleerd moeten worden, maar toen ik zwanger was, was de gyn helemaal niet onder de indruk en zei dat dat niet uitmaakte. Op de vraag hoe je nu aan zoiets komt en hoeveel kwaad het kan, heb ik eigenlijk nog steeds geen helder antwoord op gekregen. Wat zegt je vk of gyn?
die heb ik dus nog niet gesproken.. heb 10 aug een terugbelafspraak. heeft jouw man zich moeten testen? hier moet manlief zn bloed ook getest worden, dus ga ervan uit dat als hij t ook heeft t wel degelijk uit zal maken, maar dit zijn ook andere antistoffen dan de jouwe.. ben benieuwd wat de vk 10 aug te zeggen heeft.. weet alleen niet of die me echt meer kan vertellen, of die er verstand van heeft? misschien maandag toch maar ff bellen naar de gyn en daar ff een afspraak maken. Vind die onzekerheid gewoon zo shit, niet weten of t nu kwaad zou kunnen voor de kleine, of deze antistoffen vaak bloed afbreken of niet?
Het ligt er een beetje aan welk type irregulaire antistoffen je hebt. De ene is belangrijker en kan grotere gevolgen hebben dan de ander. Heb je ooit een transfusie gehad? Meestal komen de irr. antistoffen daarvandaan, maar het kan ook heel soms na een eerdere zwangerschap komen. Ik ben er een beetje te lang uit (ben klinisch chemisch analist), dus ik kan je even niet zeggen op welke schaal van 'belangrijkheid' jouw type irr. antistoffen zijn. Eigenlijk is het net als met je Rhesus-factor. Dit is eigenlijk ook een soort irr. antistof, maar deze is zo belangrijk en kan zo veel consequenties hebben, dat iedereen het kent. Daarom dat je ook zegt: ik ben A postitief. Dat positief slaat op de Rhesus-factor. Maar je hebt nog tientallen anderen (Kell, Duffy etc etc). Ook deze kunnen in meer of mindere mate zorgen voor bloedafbraak bij je kleintje (als jullie niet goed matchen) of bij een ander persoon in geval van transfusie. Eigenlijk maakt het bij het eerste kind nooit zo veel uit, maar bij een 2e kind kan je lichaam een 'geheugen' hebben opgebouwd en kunnen de gevolgen groter zijn. Maar dat hoeft dus niet!!! Dus niet te veel stressen. Het is dus niet zo dat als iemand hier een heel slecht ervaringsverhaal komt vertellen over haar irr. antistoffen, dat dat dan ook voor jou geldt. Dit is oa afhankelijk van het soort irr. antistoffen. Hoop dat je het zo een beetje snapt of dat anders je VK het binnenkort beter kan uitleggen.
Ik heb het even snel in 1 van mijn boeken opgezocht. Wat ik wist dat Kell een erg belangrijke is en dat men bij vrouwen in vruchtbare leeftijd altijd probeert bloed te geven (in geval van transfusie) dat negatief is daarvoor. Met name voor de Kell is het ook belangrijk te weten of de vader positief of negatief is daarvoor. De antistoffen die jij noemt Jk en Wr: Jk heeft een erg zwakke werking en hebben erg weinig gevolgen voor je kindje (wat betreft bloedafbraak). In ieder geval niet iets om je heel erg zorgen over te maken. Maar wel goed dat ze het uitzoeken. Wr is zelfs nog zwakker van Jk, dus daar hoef je helemaal niets van te verwachten. Hoop dat ik je hiermee toch iets gerust kan stellen...
merah, ontzettend bedankt! de jk maakte ik me al niet zo druk om maar omdat ik de wr niet echt op t net kon vinden wist ik niet hoe aggressief die was. je hebt me al flink gerust gesteld!