toxoplasmose

Discussion in 'Zwangerschap' started by boeboe, Jul 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. boeboe

boeboe Bekend lid

Apr 23, 2012
    628
    0
    0
    hey dames,

even het volgende,
    ik heb dus een kat en ik verschoon haar katte bak zelf...
    nou weet ik van toxoplasmose en doe de kattenbak zorgvuldig
    dmv kattebak zakken...nou maak ik me toch wel zorgen..
    ik bedoel, ik draag dan ook handschoenen maar niet altijd omdat ik het
    gewoon weg "vergeet" omdat ik de volle kattebak zak en zo uit til en weggooi..heel stom maar vanmiddag dacht ik wat als...
    ik was altijd na het verschonen van ook mijn handen...
    maar toch maak ik me zorgen..

2. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    als je je zorgen maakt waarom draag je dan niet OF gewoon handschoenen of laat je het niet gewoon doen, je kan er echt goed ziek van worden en nadelige effecten hebben voor je kindje dus keuze lijkt me makkelijk gemaakt om het gewoon even of heel erg veilig of nog beter gewoon niet te doen...

3. boeboe

boeboe Bekend lid

Apr 23, 2012
    628
    0
    0
    je hebt helemaal gelijk....

4. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Kan me voorstellen dat je door gewoonte vergeet handschoenen aan te doen. Misschien een idee om handschoenen bovenop de kattenbak te leggen(als je zo'n dichte hebt tenminste), of een briefje erop plakken "handschoenen aantrekken!".
    Als je meer wilt weten over toxoplasmose kun je deze website even checken:
    Toxoplasmose - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Fijne zwangerschap gewenst en een knuffel voor je kat!

5. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Niet zo druk om maken. Zolang jij gewoon je handen goed wast, de bak niet uitschept met je handen, je hand daarna niet in je mond steekt en er ook geen hap van neemt is er niks aan de hand;)
    Het moet echt via wondjes of via je mond in je komen.
    En dan nog, een kat krijgt maar 1x in zn leven toxo. Als hij jong is dus rond 1 a 2 jaar schijt/scheid hij 1x toxo uit. En dat moet je dan ook nog in je krijgen. Kans is dus zeeeeeeeeeer klein dat je dit krijgt. Heb jaren in een dierenpension gewerkt. 20 bakken per dag geschept en echt niet zo hygiennisch. Ik ben getest op toxo en heb het nog nooit gehad. Kans is echt heel klein.

6. boeboe

boeboe Bekend lid

Apr 23, 2012
    628
    0
    0
    hartstikke bedankt! en even aan je voorganger..ik zal de knuffel overbrengen opmijn kat.:)

7. mamie82

mamie82 Bekend lid

Feb 12, 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL

ben ik het niet mee eens helaas weet ik uit ervaring dat je absoluut niet je kattenbak mag verschonen dat heeft mijn moeder toen dertijd ook gedaan en daardoor kreeg ik die ziekte in mijn oog en is na aan aantal operatie verwijderd het kan ook op de hersenen slaan van je kindje dus alsjeblieft kijk er mee uit

8. boeboe

boeboe Bekend lid

Apr 23, 2012
    628
    0
    0
    ik zal voortaan echt 10x beter nadenken!
    wat heb je aan je oog, als ik mag vragen...

9. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik heb het ook opgelopen, wanneer weet ik niet maar ze kwamen er achter na een bloedtest. Nu heb ik wel cvs maar of dat er mee te maken heeft gehad, dat mag Joost weten.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Heel simpel, dan is je moeder er niet hygienisch mee om gegaan....
    Handen niet goed gewassen of haar handen ongewassen in haar mond gedaan.

Nogmaals, als je er hygienisch mee omgaat, dus handshoenen aan of daarna goed je handen wassen dan is er NIETS aan de hand.
    Heb deze uitleg van zowel vlosjes als de gyn gehad. Er wordt tegenwoordig erg hysterisch gedaan over van alles. Goede hygiene, klaar.

11. mamie82

mamie82 Bekend lid

Feb 12, 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik bedoel alleen te zeggen dat je niet zo simpel moet denken erover ik weet hoe het is dus en ja jij kan met die beesten gewerkt hebben fijn voor je maar je moet altijd voorzichtig zijn ook inademen kan al verkeerd zijn wat bij mijn moeder dus het geval was maar ja jij zal het wel weten he

12. mamie82

mamie82 Bekend lid

Feb 12, 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    ze hebben mijn oog moeten verwijderen doordat die bacterien mijn oog zodanig aantaste dat ik niks meer zag en en dat het van binnenuit door de bacterien zo aangetast was dat er geen andere optie meer was ik was 6 toen we erachter kwamen en 12 toen ik het verwijderd moest worden dus ik kan behoorlijk pissig worden als mensen zo laks er mee omgaan en zeggen dat het geen kwaad kan :xgewoon NIET doen

13. boeboe

boeboe Bekend lid

Apr 23, 2012
    628
    0
    0
    je hebt gelijk ...

14. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    #14 Damay77, Jul 23, 2013
    Last edited: Jul 23, 2013
    Even dimmen ja;)dat kan je ook normaal zeggen.
    En ik zou mezelf maar eens GOED in laten lichten want wat jij hier verteld is echt onzin;)
    Toxoplasmose kan je absoluut niet krijgen via inademing;)
    Dat zou dus betekenen dat iedereen zn kat euit moet gooien. Niet meer aaien want er kan toxo op zn huid zitten. Schijten, kont aflikken en lijf aflikken..
    Wat een onzin zeg. Zo word de hysterie de wereld in geholpen. Ik zeg ook nergen dat er niks kan gebeuren. Lezen. Zolang er goede hygiene gebruikt word is er niks aan de hand.

En ja, ik weet wat ik zeg, ik werk in de zorg...
    Toxo krijg je alleen via je mond binnen. Evt. Nog via wondjes op je handen. Maar dan moet er echt besmette ontlasting op komen. Moet je net een besmette kat hebben, jij moet de infectie oplopen, moet de placenta nog voorbij en kind moet nog besmet raken. Dit is een zeeeeeeeeeeer kleine kans. En tegenwoordig sporen ze dit allemaal op in bloed. Dus mocht er een infectie gevonden worden dan zijn hier medcijnen voor. In jouw tijd deden ze dit nog niet.

Sterker nog, toxo hoef je niet eens op te lopen TIJDENS de zwangerschap. Mensen die voor zwangerschap toxo op hebben gelopen vormen al een risico.

Je hoeft het niet eens via kwt binnen te krijgen. Werken in de tuin in besmette grond, groenten uit eign tuin waar katten lopen. En wat dacht je van besmet vlees wat niet goed verhit is voor het eten;)
    Heel lullig dat je die besmetting hebt op gelopen maar de ware oorzaak zal niemand ooit kunnen achterhalen...
    Maar inademing van toxo?? Nee, dat iig absoluut niet.

15. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

Aug 2, 2012
    1,613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Ik ben ook alleen en doe de kattenbak. En ja ik vergeet handschoenen maar was mijn handen 2x daarna met dettol en blijf uit de buurt van mond en gezicht.
    Vaak hebben mensen die al vanaf kleins af aan katten hebben gehad (ikke!) het al opgelopen toen ze jong waren en er dus antistoffen voor opbouwen, heb ik gehoord. Vooral kittens schijnen deze bacterie te hebben en deze moet zich nog ontwikkelen in de ontlasting. Des te snellet je de poep eruit haalt des te minder kans op ontwikkeling is.
    Zowieso inademen kan niet dan waren er idd heeeeeel wat dakloze katten geweest. Maar ik heb niks gehad, mijn broer niet, mijn dochter niet enz en al jarenlang katten.
    Goed handen wassen en dan niks aan het handje :)

16. Ailyn

Ailyn Lid

Jul 23, 2013
    6
    0
    0
    Helmond
    Amen.
    Precies hoe het zit, hoe jij het uitlegt.

@Topicstarter: als je niet zomaar van iedereen reacties wil geloven ga dan eens langs je huisarts of voor mij part dierenarts en vraag hoe het zit, dan weet je meteen dat bovenstaande reactie klopt. Kan helemaal geen kwaad, en de kans is heel erg klein. Handjes goed wassen. In je tuin werken is waarschijnlijk erger, aangezien daar misschien wel meerdere katten rond wandelen ;)... Altijd voorzichtig doen met uitwerpselen....... Maar als je even gegoogled had was je dit zelf ook al tegen gekomen:

17. dimpel

dimpel Actief lid

Feb 6, 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    @Damay
    Ben ik het ook niet echt mee eens, die kans is toch niet zo klein als je zegt dat ze is hoor... jij zult gewoon veel geluk hebben gehad. Mijn moeder had toxoplasmose toen ze zwanger was van haar eerste kindje (men grote broer) en heeft dus als gevolg een hele zwangerschap door daar medicatie voor moeten nemen. Al een geluk dat er geen ernstige gevolgen van zijn.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Vroeger gingen ze niet zo streng om met kattenbak schoonmaken, deden ze geen bloedonderzoeken enz.
    En nogmaals, je hoeft het niet van de kattenbak te krijgen. Groentrn eigen tuin, werken in besmette tuin, besmet vlees, je moeder kan het al ongemerkt gehad hebben enz.
    We hebben het hier over het schoonmaken van een kattenbak met handschoenn of goed handen wassen. Kans is dan dus zeer klein. Tegewnoordig doen ze bloedonderzoek als je aan geeft katten te hebben.

Maar goed, wi het niet geloofd die doet dat niet....
    Misschien eens advies vragdn bij de vlos hier op het forum of bij de DA. Ik zuig dit niet uit mn duim. Bovenstaande is door gyn en vlos bevestigd, internet staat er vol mee

19. zomerwondertje

zomerwondertje Actief lid

Jul 19, 2013
    248
    1
    0
    ik zou ook niet te snel stressen hoor. hier geen katten of geen ervaring mee katten. maar wij hebben eigen groentetuintje waar ik veel in zit te wroeten en ik pluk nog altijd aardbeien en bessen ongewassen van de struik rechtstreeks in mijn mond.
    Ik let er wel altijd op zo veel mogelijk handschoenen te dragen EN altijd na elk klusje handen te wassen. Dit is mijn 3e zw en nog steeds toxo negatief. Ik let wel op, maar ga niet bij elke handeling nadenken 'mag ik dit of dat nu wel doen'.
    Het is idd een risico, net zoals CMV, listeriose, ... waar je rekening mee houden, maar ik zou niet stressen als je eens 1x in de fout gaat.

wat ik je als tip voor de kattenbak zou geven is: zo veel mogelijk contact met je blote handen vermijden. De kans dat er echt uitwerpselen aan je hand komen is bijzonder klein. Draag handschoenen als je er aan denkt en ALTIJD handen wassen, evt dettol kopen of speciaal ontsmettende handcrème.
    het is e gewoontje die je aan moet kweken en voor je het weet ben je helemaal i de routine meid!

20. leetje

leetje Actief lid

Jan 31, 2008
    374
    0
    16
    Hier werd ik elke maand gecontroleerd op toxo, dat is hier standaard, want mocht je het oplopen dan duurt het nog 40 dagen voordat het bij de baby komt en dan krijg je dus antibiotica voordat het bij je beeb kan komen. (werd mij verteld door de gyn)

Volgens mijn gyn hier heb je er zelf geen last van en is de kans groot dat je niet eens doorhebt dat je toxoplasma hebt maar het kan wel hele vervelende gevolgen hebben voor je ongeboren kindje. Maar ik las hier een ander die dus zei dat je er goed ziek van kunt zijn...dus ik weet t ook niet meer.

Vraag het aan je eigen huisarts/gyn of verloskundige, die kunnen je het beste advies geven denk ik zo.

Share This Page