Vorige week een groeiecho gehad. Waarbij ze het buikje niet helemaal precies kon meten omdat deze tegen m'n placenta aan lag. Uit de metingen die ze heeft gemaakt (heeft ze een gemiddelde genomen) is z'n buikje gezakt op ze curve van p58 naar p18. Z'n benen en hoofd waren wel gewoon volgens de te verwachten lijn. Volgende week een nieuwe echo laten maken. Ook kijken of hij er dan beter voor ligt en of hij echt met z'n buikje afwijkt van z'n curve. Het is dus niet persee dat de kleine veel te klein is, maar hebben jullie soortgelijke ervaringen? En hoe verliep dat verder? Ps. de echo was met 31.6 weken
Ikke. Zie 'groei echo baby kleiner dan gemiddeld' en eventueel 'light heeft het zwaar vertel hier je succeservaring' op het dysmatuur forum. Was dit je eerste groeiecho? Want dan bedoel je waarschijnlijk dat het buikje achterloopt? Dit is normaal bij kindjes die klein zijn/wat tekort komen. Ze leveren het eerste in op hun buikje. Als jij minder gaat eten dan wordt ook niet eerst je hoofd kleiner of je benen dunner (zo vertelde de gyn het). Waarschijnlijk krijg je een wat kleiner kindje maar dat is nu nog voorbarig om iets over te zeggen. Als je al meerdere groeiecho's hebt gehad is het een ander verhaal. Een curve die dan gaat afbuigen wijst meestal op een placentaprobleem. Het is dan belangrijk dat je goed in de gaten gehouden wordt (zie die topics waar ik hier boven naar verwijs). Was de hoeveelheid vruchtwater goed? Hebben ze nog meer gecontroleerd? Ik zou me nu in ieder geval niet druk maken. Groeiecho's blijven momentopnames, zeker op deze termijn, en er valt pas wat zinnigs over te zeggen als je meerdere metingen hebt gehad.
Mijn dochter had ook zoiets. Hoofdje p95, lengte p50 en buikomtrek onder de p15. Ik had ook niet veel vruchtwater. Dus vanalles nagekeken en ze konden niets vinden. Ze groeide ook gewoon verder op haar eigen curve, dus dat was een goed teken. Hier kwamen ze trouwens bij 20 weken al achter, sindsdien elke 2 weken moeten terugkomen voor een echo, dus werd wel goed opgevolgd. We hebben ons veel zorgen gemaakt daarover, maar alles is verder goed gegaan. Nu is ze bijna 2 jaar en heeft ze nog steeds dezelfde verhoudingen
Ik heb er ook ervaring mee....alleen is alles weer bijgetrokken. Hier week de groeicurve vd buik ineens 3 weken af bij 24 weken. Ik weet de precieze P's op de grafiek niet. Het was in ieder geval een flinke dip. En het is meerdere keren gemeten toen....om er zeker van te zijn. Ook had ik op dat moment heel minimaal vruchtwater. Bij de volgende controle 2 weken later was de baby weer helemaal op schema en had dus 5 weken groei ingehaald en het vruchtwater was ook verbeterd. Reden van de dip is onbekend in ieder geval Groei problemen kunnen dus nog alle kanten op. En worden pas betrouwbaar als ze regelmatig gedaan (elke 2weken)