Hallo. Ik werk in een kinderdagverblijf en heb sinds een paar dagen last van griepverschijnselen. Nu heb ik het aangekaart bij de controle bij de gynaecoloog en die wou dat ik bloed liet afnemen voor antistoffen cmv. Nu heb ik thuis op internet even gekeken wat het inhoud en ben best geschrokken van de informatie. Zijn er hier mensen die ervaring hebben hiermee of wat geruststellende woorden. Alvast bedankt.
Ik snap dat je geschrokken bent als je de informatie leest op internet. Waarschijnlijk heb je ook gelezen dat 1 op de 5 vrouwen dit tijdens de zwangerschap bij zich draagt. De dochter van mijn buurvrouw had dit, zonder dat ze het wist. Het heeft er voor gezord dat hun kindje stil geboren is. Een intens droevig verhaal. Mijn schrik was dus ook groot toen ik te horen kreeg dat ik ook een cmv besmetting had toen mijn vliezen scheurden op 32 weken en mijn bevalling zich aandiende. Ik heb toen antibiotica gekregen en gelukkig is alles goed met ons mannetje. Heel goed van je verloskundige om je hierop te laten testen, zodat je onnodig leed kunt voorkomen.
Dus als ik je verhaal goed begrijp behandelen ze dan met antibiotica mocht ik geen antistoffen hebben. Ik ben al de 30 weken gepasseerd.
Bij mij wel, ik was 32 weken. Ik zou er iig op staan en er alles aan doen om ze te krijgen als je cmv hebt.
Ja ze zullen wel met een behandeling komen. Hebben ze bij jou ook íets over de vooruitzichten van je kindje gezegd??
Ik begrijp je angsten. CMV is ook een zwaar onderschat risico voor zwangeren. In Belgie gaan ze hier heel anders mee om... Wat jouw 'mazzel' is, is dat je al in het derde trimester zit. Hiermee is de kans op eventuele schade aan je kindje veel kleiner. Bij mij vermoedden ze dat de besmetting in het eerste trimester had plaatsgevonden waardoor ze een ontzettend somber beeld schetsten. Is gelukkig allemaal niet uitgekomen (ook geen CMV), maar wat hebben we in de rats gezeten..
Jeetje wat heftig dan zeg. En stressvol als je zolang in onzekerheid zit. Wel super fijn dat het voor jou goed gegaan is. Ik ben blij als het maandag Is, dan krijg ik de uitslag van het laboratorium. De gynaecoloog zou 's morgens meteen bellen zodat ik niet nog een hele dag in onzekerheid zit. Het is inderdaad een zeer onderschat virus. Zodra ik griep en kinderdagverblijf noemde wilde ze me meteen laten testen. Wel fijn als je zo serieus genomen wordt.
Wij hebben met 28 weken een vruchtwaterpunctie laten doen (toen kwamen ze erachter door een ernstige groeiachterstand + nog wat andere factoren). Hebben toen een week moeten wachten op de uitslagen. Verschrikkelijk was dat... Uiteindelijk te vroeg en te klein maar gezond geboren... Ik hoop dat het allemaal meevalt voor je, laat je het maandag weten wat er uit is gekomen?
In belgie nemen ze direct bij de eerste echo bloed en testen ze op cmv. Heb je er geen antistoffen tegen en werk je met jonge kinderen of mensen met een beperking moet je direct stoppen met werken. ... Vanaf 8 weken zwangerschap zit je dan dus thuis. Maar heb geen ervaring met mensen die werkelijk cmv besmet zijn tijdens de zwangerschap. Succes
Bedankt voor de reacties en ik ga zeker maandag even wat van me laten horen. Ik vind dat ze in Nederland ook wel wat bewuster mogen zijn van de gevolgen van cmv en er op laten testen in het begin van de zwangerschap. Gelukkig pakte mijn gynaecoloog het heel goed op en mocht ik meteen bloed laten afnemen.
Nee cmv is een virus. En erg schadelijk voor de ongeboren vrucht. Als je in het kinderdagverblijf of in de zorgsector werkt heb je vaak een verhoogde kans om het te krijgen. Tenzij je het al is gehad hebt en er antistoffen in je bloed zitten.
Hallo dames. Ik wilde nog even de uitslag laten weten van het bloedonderzoek. Ik heb het cmv nog nooit doorgemaakt en heb daarom ook geen antistoffen hiertegen. Het advies van de gynaecoloog is nu om eerder te stoppen met werken. Ik vindt het ondanks het advies best lastig om nu aan te geven dat ik advies heb gekregen om te stoppen.
Dat begrijp ik, het is nooit fijn om je werk eerder dan gepland te stoppen. Maar hier kun jij niets aan doen. Wat je wel kunt doen is geen risico nemen voor je kindje en dus stoppen Je zult het jezelf anders niet vergeven als je kindje toch iets gebeurt. Geniet van je verlof en ik wens je verder een onbezorgde zwangerschap!
Je absoluut niet schuldig voelen hoor! Ik kan echt kwaad worden over de manier waarop er in NL met CMV wordt omgegaan. Als ik het aankaart bij de verloskundige en gyn wordt het weggelachen terwijl je voor gek wordt verklaard als je de kattenbak zelf durft te verschonen! Ik heb al 2 keer gevraagd om het te testen, het staat netjes op het labformulier en bij het bespreken van de resultaten blijkt het "vergeten" te zijn. Volgende keer weer bloedprikken, speciaal om op CMV, parvo en toxoplasmose te testen.
Wat raar dat ze het bij jou zo weg wimpelen. Cmv is iets wat je wel degelijk serieus moet nemen want het kan in het 1e trimester van je zwangerschap zorgen voor ernstige afwijkingen bij je kindje. Ik vindt dat je ze best op het matje mag roepen wat betreft het lakse gedrag ten opzichte van het vergeten onderzoek. Sterkte.
Maar je hebt dus geen CMV opgelopen op dit moment Dromer? Dat is wel heel fijn nieuws! Je niet schuldig voelen hoor, je beschermt je kindje en dat is vele maler belangrijker!