Ik weet dat het kan. Doelde meer op het feit dat ze het gewoon op tv aangeeft, denk dat ze daardoor alleen maar meer kans krijgen op een uithuisplaatsing.
Wow. Ik twijfel er niet aan dat de moeder het goed met haar zoon voor heeft, maar ik zou echt omkomen van de honger met zo'n dieet (die vrouw is dan ook graatmager) en een kind thuis houden van school gaat echt te ver. Moet hij ook zijn hele leven bij zijn moeder blijven wonen omdat hij anders verkeerde dingen zou eten?
En hoe moet het ooit als hij een relatie krijgt? Denk dat er weinig mensen zijn die met zo iemand een relatie kunnen hebben (moeder is volgens mij ook alleen...). Hoop dat hij ooit de kracht vindt om zijn eigen keuzes te maken en lekker van het leven te gaan genieten.
Even offtopic... Maar mijn neefje van 22 die eet alleen maar olvarit potjes van 6 mnd En verder dus ook echt niks! En ik vraag me dus ook serieus af hoe hij ooit een relatie kan hebben
Ik vind het heel sneu voor die jongen. Als het uiteindelijk op een uithuisplaatsing uitdraait dan zal hij daar nog meer schade door oplopen dan door de idiote ideeen van zijn moeder.
Die moeder is mijn ogen echt niet goed. Ik word daar zo kriebelig van, van dit soort mensen. Overal maar gevaar in zien, tjonge jonge wat lijkt me dat vermoeiend om zo te leven. Dit heeft niks meer met bewust/gezond leven te maken, dit gaat veel verder.
Ik ben overigens weleens per ongeluk in een restaurant verzeild geraakt waar alleen maar rauw voedsel werd geserveerd (geen grapje!). Het hele restaurant was overigens leeg Ik denk dus niet dat het nog bestaat, maar wie weet. Toen ik daar een ruim driegangenmenu had gegeten, had ik thuis nog steeds de neiging om te gaan koken omdat ik nog steeds honger had alsof ik geen avondeten had gegeten. Tom ziet er niet uit als een jongen van 15 qua uiterlijk én gedrag en dat doet me toch wel een beetje vermoeden dat er misschien meer aan de hand is in de relatie tussen de moeder en Tom. Ik heb net de documentaire rauw teruggekeken en daar zie je echt wel hoe ze hem aan het hersenspoelen is terwijl hij helemaal niet rauw wil eten.
Ik zou de docu niet kunnen zien.. Ik zou alleen maar heel boos en verdrietig worden. Ik heb er wel over gelezen in een tijdschrift maar dan alleen haar kant van het verhaal.
Dat had ik dus ook. Ik vond hem er helemaal niet ongezond uitzien en vroeg me dus ook direct af of hij werkelijk ondervoed was, of dat onze westerse groeicurves gewoon zijn zoals ze zijn omdat wij met z'n allen vreselijk overvoed zijn.... Het zou mijn keuze niet zijn, alleen maar rauw eten. Ik zou er dan eerder voor kiezen om gewoon alle voedsel met vage toevoegingen te laten staan, (wat veel ingewikkelder is trouwens, want dan moet je veel meer opletten). Vond het wel ver gaan dat ze haar zoon om die reden niet naar school laat gaan, maar ze had wel een punt toen ze zei dat het tussen andere pubers, die zich volstoppen met suikers, ongezonde vetten en allerlei E-nummers, gewoon onmogelijk is om gezond te blijven eten...
Haha mijn zoon spuugde die potjes met een jaar al uit Maar serieus voor de mensen die nu zo over deze moeder vallen..wat doen we dan met te dikke kinderen? Of kinderen die drugs gebruiken? Van de week wees iemand me op een artikel dat over een jongen van 19 die had met alcohol, blow, XTC en coke iemand doodgereden. Nu was het in mijn tijd 20 jaar terug al dat 15 jarige op zaterdag stonden te blowen en heel stoer een pilletje deelden..en blijkbaar is coke tegenwoordig de norm...maar moeten we daar niet net zo goed ons zorgen over maken. Dit was net in de week waar bleek dat ze in Volendam meer coke snuiven dan grote wereldsteden...dan is rauweten nog zo slecht niet..
En met 22 bedoel je 22 JAAR?!? En zijn ouders zijn nooit onder toezicht gesteld? Lijkt me veel kwalijker namelijk... alleen maar olvarit eten
Ze staan niet onder toezicht vanwege de voeding he? Dat toezicht is gestart omdat hij niet meer naar school gaat. Net even het fragment uit DWDD gekeken, en zij beweert dat ziektes komen niet alleen door de toevoegingen in ons eten, (daarin zou ik haar gelijk kunnen geven), maar ook door het koken. Het lijkt erop dat ze haar eigen ervaringen als norm hanteert voor hoe dingen zijn, maar dat is een gevaarlijke natuurlijk. Tom wordt ziek van melk en gluten, is er allergisch voor, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen ongezond is. Wij hebben hier thuis te maken met koemelkallergie en als je je dan gaat verdiepen in de materie melk, kom je wel tegen dat dat helemaal niet gezond is voor mensen, (de calcium eruit nemen we nauwelijks op, daarvoor is groene groente veel belangrijker bijvoorbeeld), maar van granen is dat allemaal nogal anders. Ze zegt dat hij dus ziek wordt van melk en gluten, maar hoe zit dat met gekookte groenten? En vlees? Prima als je geen vlees wilt met anti biotica of groeihormonen, maar er is toch ook vlees dat daar vrij van is? Al met al kan ik deels met de moeder meegaan en onze westerse manier van eten tegen een zeer kritische blik houden, evenals de kennis die daarover is. Maar deze moeder schiet wel door, naar mijn idee.
E Ja 22 jaar! En volgens de artsen krijgt ie genoeg binnen hij is 1.90 lang en behoorlijk flink.. Doet een hbo opleiding etc.. En nee hij staat niet onder toezicht.. Ze hebben ook Hulp gezocht hiervoor maar uit eindelijk niet naar toe gegaan omdat ze het niet nodig vonden want hij groeide goed...
Hmm, ik weet niet of goed groeien nou een betrouwbare indicatie is voor de vraag of iets gezond is. Van friet en gebak groei je ook....
15 jarigen die blowen is ook zeker niet goed te praten, maar dit is wel even een ander geval. Deze moeder heeft een bepaalde voedingsovertuiging en sleept haar kind, die in de groei zit, daarin mee. Het is bewezen dat dit kind een achtstand heeft, een te kort aan voedingsstoffen heeft. Een 15 jarig die blowt doet dat meestal stiekem. Ik ga ervan uit dat er maar heel weinig kinderen zijn die blowen vanwege de levensovertuiging van de ouders.
@Mystify: als ouders hun kind drugs geven, worden ze onder toezicht gesteld, of uit de ouderlijke macht gezet - en terecht. Dat is heel iets anders dan de grip verliezen op het gedrag van je puberkind, daar hoeft geen verwaarlozing of mishandeling aan ten grondslag te liggen. Een kind dat uit zichzelf alles rauw zou gaan eten, daar kun je als toezichthouder niets mee, maar een kind dat nooit bereid eten krijgt dat vind ik wel een gevalletje 'ontzegging van wat nodig is' en dus rijp voor een ondertoezichtstelling. Kinderen die morbide obesitas hebben doordat hun ouders ze overvoeden met ongezonde dingen, die moeten wat mij betreft ook ondersteuning krijgen van Jeugdzorg, en ik geloof dat dit in extreme gevallen ook wel gebeurt. @Rozemarijke: als je persoonlijke ervaringen zou meewegen, heb ik er ook nog wel een. Ik krijg vreselijke buikpijn van rauwe worteltjes, niet van gekookte. Idem voor sperziebonen. En ik krijg jeuk van sommige rauwe vruchten (vooral kersen, die kan ik echt niet hebben), terwijl ik nergens last van heb als ze verwerkt zijn in een taart o.i.d. Voor noten ben ik allergisch, maar ik geloof dat die ook niet kunnen in een rauw dieet, aangezien die normaal toch gebrand worden?
Ja ik vind het ook niet gezond hoor verre weg van zelfs. Bedoel die voeding is gemaakt voor baby's en niet voor volwassenen..
Ja, daarom Ws was ze een extremistische carnivoor geworden als zoonlief allergisch was geweest voor een boel vruchten... Allergisch ergens voor zijn is nou niet bepaald een argument dat een product niet gezond zou zijn voor mensen. Dat is vooral teken dat je lijf over-reageert op iets.... Da's een goeie trouwens, meeste noten worden idd gebrand!