Jongen verdronken tijdens 1e zwemles

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Zara75, 11 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Moeder Merhawit Kidane (36) verloor vrijdag haar zoon Adonay (11) bij een ongeluk in het zwembad in Lemmer. Ze houdt de basisschool en het zwembad verantwoordelijk.



    De woonkamer van Kidane zat gisteravond stampvol met Eritreeërs. Zo’n dertig mannen en vrouwen waren daar samengekomen om te rouwen om de jongen en steun te betuigen aan zijn moeder. ,,Zo steunen we elkaar’’, zegt Abeba Birhanu, een vriendin van de moeder.

    Zoon Adonay werd donderdag rond half vier ontdekt in zwembad Ny Sudersé. Hij is volgens de politie enige tijd onder water geweest en werd in zorgwekkende toestand naar het ziekenhuis gebracht. Daar is hij overleden.

    Aangedrongen mee te gaan



    Kind (11) uit water gehaald en gereanimeerd in zwembad Lemmer

    Wat er in het zwembad precies is gebeurd, wordt door de politie onderzocht. Adonay maakte deel uit van een groep van zo’n elf leerlingen van basisschool De Cocon, waarop kinderen van het azc in Balk en een aantal statushouders zitten. Het was voor de kinderen de eerste keer dat ze in het water waren, zegt bestuurder Rika Tulner van stichting Nije Gaast, waar De Cocon onder valt.

    Water niet als belemmering
    De kinderen leerden wennen aan het water. ,,Nee, watertrappelen nog niet eens. Het gaat om plezier in het water. Dat ze water niet als belemmering zien.’’ Behalve de basisschoolleerlingen waren ook middelbare scholieren van een internationale schakelklas aanwezig.

    Gert Jan Mondeel, eigenaar van het pand maar niet de exploitant van het zwembad, denkt dat er in totaal zo’n 25 kinderen waren. De omgekomen jongen was in het wedstrijdbad waarvan de bodem deels omhoog was. Het andere deel was zo’n 2 meter diep.

    ,,Het gaat vloeiend naar beneden.’’ Mondeel vermoedt dat de jongen ,,ondanks het voldoende aantal toezichthouders’’ in het diepe gedeelte van het bad is beland.

    Moeder Kidane schrijft in een brief aan het zwembad, De Cocon, de politie en de gemeente De Fryske Marren dat het toezicht onvoldoende was. ,,En dat mijn zoon geen beschermende hulpmiddelen heeft gedragen. Hoe kon hij anders verdrinken?’’ Toen de jongen boven kwam drijven, zou een instructeur hebben gevraagd: ‘Wie is dat?’

    Uitleg in gebaren
    Bestuurder Turner van de schoolstichting zegt niet te weten dat de vrouw erop aandrong om mee te gaan. Volgens haar is het niet gebruikelijk dat ouders bij de lessen zijn. Het onderwijs van de school is juist bedoeld voor kinderen die de Nederlandse taal niet beheersen, zegt ze. ,,De leerkrachten weten juist hoe ze er mee om moeten gaan.’’ Veel uitleg gaat bijvoorbeeld in gebaren. Vanuit de school waren vier leerkrachten mee.

    Moeder Kidane wil dat haar kind wordt begraven in Eritrea. Zelf kan ze er niet naartoe vanwege de politieke situatie. Geld voor de reis van het lichaam van haar zoon heeft ze niet. Alles ging op aan het naar Nederland halen van haar kind. ,,En nu is hij dood.’‘

    De exploitant van het zwembad, het echtpaar Doef, stelt dat er voldoende toezicht was en wil op dit moment niet verder reageren.

    Brief van de moeder:

    Ik, Merhawit Kidane, wil melding doen van een onverantwoordelijke houding cqonverantwoordelijk gedrag van personeel van basisschool Cocon - school voor vluchtelingen -uit Balk en zwembad Ny Sudersé in Lemmer. Op 6 februari 2020 is mijn zoon Adonay DanielBerhe - geboren 16 januari 2009 te Eritrea - op tragische wijze om het leven gekomen, tijdenszwemles in zwembad Ny Sudersé. Mijn zoon ging vanaf 13 januari 2020 naar genoemdeschool. Adonay kwam 18 oktober 2019 vanuit Ethiopië naar Nederland in het kader vangezinshereniging. Hij verbleef daar bij mijn moeder, tot ik als bootvluchteling in Nederland asielkreeg. Het is een lange weg geweest om hem naar Nederland te krijgen. Ik had hem meer dandrie jaar niet gezien. U begrijpt hoe blij wij waren toen we elkander weer in de armen kondensluiten.In januari 2020 kon ik hem inschrijven op genoemde school. Daar werd mij ook verteld dat hijverplicht deel moest nemen aan zwemlessen. Omdat mijn zoon de taal nog niet goed sprak,wilde ik bij de zwemlessen aanwezig zijn. Maar dit werd mij door het onderwijzend personeelniet toegestaan, ook niet toen ik aangaf zelf naar het zwembad in Lemmer te willen reizen.Uit reacties van andere aanwezige kinderen begrijpen wij dat er tijdens de les onvoldoendetoezicht was en dat mijn zoon geen beschermende hulpmiddelen heeft gedragen. Hoe kon hijanders verdrinken? De kinderen vertellen dat hij op zijn buik boven kwam drijven met zijn armengespreid. Op dat moment vroeg de zweminstructeur: ‘'Wie is dat?" Adonay werd gereanimeerd,maar het was te laat.Ik krijg mijn zoon en enige kind er niet mee terug. Maar ik en ondergetekenden willen ookopkomen voor andere buitenlandse ouders die vrezen voor de veiligheid van hun kinderen. Hetis niet de eerste keer in Nederland dat een kind van allochtone afkomst tijdens een zwemlesverdronk. Ouders moeten het recht hebben - als zij daarom verzoeken - om bij de zwemles vanhun kind aanwezig te zijn, zodat zij zelf toezicht kunnen houden op zijn/haar veiligheid. En alsdat niet mogelijk is, moeten zij erop kunnen vertrouwen dat anderen over hun kind waken.Ondergetekenden willen antwoord op de volgende vragen:1. Hoe communiceert het zwembadpersoneel met kinderen die de taal niet verstaan?2. Waarom mogen ouders niet mee als ze dat wensen?3. Waarom dragen de kinderen geen beschermende middelen? NB: Voor Adonay was het zijneerste zwemles.Wij, ondergetekenden houden basisschool Cocon en zwembad Ny Sudersé verantwoordelijkvoor de tragische dood van Adonay en verzoeken gerechtigheid.

    Ik heb maar even een kopie gemaakt van het artikel, ik moest nl een account aanmaken toen ik het de 2e keer wilde lezen..
    Dit is een link naar het origineel.
    https://www.lc.nl/friesland/Moeder-houdt-school-verantwoordelijk-voor-zwembaddrama-Lemmer-Hoe-kon-hij-anders-verdrinken-25329042.html

    Ontzettend tragisch!:cry:
    Voor zover ik kan oordelen is hier een hoop misgegaan..
    Er waren 11 kinderen die les kregen, maar 25 kinderen waren er aanwezig.
    Waarom zoveel kinderen in 1 bad?? Dat is vragen om problemen...
    Ik ben blij dat wij een grote tribune hebben en er iedere zwemles mogen zitten om te kijken.
    Dan geef je je kind in goed vertrouwen af en gebeurt er dit ...:cry:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.287
    4.154
    113
    Tragisch, arme moeder.
     
  3. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    #3 Aszz, 11 feb 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2020
    Ontzettend triest, maar naar wat ik begreep is er nog onderzoek naar de precieze doodsoorzaak? Want wellicht is de jongen onwel geworden tijdens het zwemmen?
    En 25 kinderen aanwezig waarvan 11 zwemles kan kloppen, je hebt er het ‘Wedstrijdbad’ waar zwemles wordt gehouden, en een vrij bad waarin je van de glijbaan af kan, en een kleine stroomversnelling zit om in te spelen.
    Ook kan je het wedstrijdbad verdelen in een diep en ondiep gedeelte.
    Geen idee hoe dat toen precies is verdeeld, maar wat ik wel weet is dat de leraren op die school ontzettend toegewijd zijn en dit al heel land doen.
    Ook ken ik het zwembad, en weet ik dat het klein en erg overzichtelijk is.
    Desalniettemin is het ontzettend triest, arme jongen en arme moeder.
     
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.162
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het aantal is niet het probleem denk ik. Er staat ook niet echt hoe de verdeling was, dus dat hoeft helemaal niets te zeggen. Ook het gebrek aan drijfmiddelen is geen echt 'gebrek' . Dat is normaal. Ergens is hij waarschijnlijk in het diepe stuk terecht gekomen en heeft de lesgever dat niet gezien. En ook de docenten op de kant niet. Het is zo triest dat hij niet op tijd 'gemist' is. Wie er uiteindelijk ook verantwoordelijk gehouden wordt - hier zijn alleen maar verliezers :( - en het is óók weer een tegenslag voor het schoolzwemmen in het algemeen denk ik.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.785
    113
    Wat vreselijk! Ik vond het ook heel eng toen onze zoon voor het eerst ging schoolzwemmen, heel eerlijk nog steeds.

    Gelukkig heeft hij nog normale zwemlessen en daar mag ik bij zijn.

    Arme moeder, zoveel moeite gedaan en opofferingen .
    Waarom geen drijfmiddelen? Ook al kunnen ze staan moeten jonge kinderen ook bandjes om
     
  6. Daydreamy

    Daydreamy Fanatiek lid

    7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Maar dat zou een badmeester toch op moeten vallen?

    Wat de oorzaak ook is het is echt verschrikkelijk voor die moeder :( arme vrouw, eindelijk haar zoon weer bij zich en dan verliest ze hem voorgoed :(
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Verschrikkelijk.. vraag me soms echt af hoe dit soort dingen gebeuren.. Ik vind het aantal juist niet als heel veel overkomen? Er waren 4 leraren mee van de betreffende school, dus 4 leraren op 11 kinderen. De middelbare school had neem ik aan ook eigen leraren mee en ik weet niet of die kinderen ook echt in hetzelfde bad zaten als deze school? En dan heb je nog zwemleraren.. Gebaren alleen, lijkt mij ook niet zo handig.. denk dat het fijn kan zijn als ouders gewoon mee mogen.. heb je misschien wel last van bemoeienis.. maar ja liever dat dan dit.... Al is het maar de eerste paar keer.. erg triest dit :cry:..
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zijn leeftijd was neem ik aan ook hoger dan die van de andere zwemlesleerlingen, hij viel daardoor misschien niet op tussen die leerlingen van de middelbare school?
    Ik vind het echt heel heel erg, ik snap de moeder volledig dat zij de school en het zwembad verantwoordelijk acht. Hopelijk kan het er voor zorgen dat dit nooit meer gebeurt...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.162
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Geen drijfmiddelen: omdat ze les kregen toch? Wennen aan water is op veel plekken (de meeste?) Zonder drijfmiddelen. Een lesgever moet prima in staat zijn 11 kinderen in de gaten te houden. Met als extra ogen nog docenten op de kant...
     
  10. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Er waren meer dan die 11 kinderen volgens het artikel. En die badmeester vroeg: wie is dat? toen ze het slachtoffer "opvisten."
    Hij was waarschijnlijk met zijn 11 jaar een stuk langer dan de rest van de kinderen die les kregen en viel daardoor niet op denk ik..

    Ik pleit echt voor ouders die kunnen meekijken, hier in ons zwembad heb ik nog nooit gehoord/gezien dat ouders zich ermee zouden bemoeien.
     
    Orchid24 vindt dit leuk.
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.162
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik ben het zéker met je eens dat ouders mee moeten mogen kijken! Niet alleen qua veiligheid qua verdrinking, maar ook om alles omtrent seksueel misbruik etc uit te sluiten. Ik vind het in dit geval ook erg triest dat moeder had wíllen komen kijken. Juist omdat het de eerste keer was.
     
    GossipGirlxoxo, Zara75 en Orchid24 vinden dit leuk.
  12. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Hier twee juffen op maximaal 15 kindjes die met de kindjes in het bad staan.

    Alle kindjes dragen bandjes en een kurk tot ze sterk en goed genoeg zijn om zich zelf boven te houden.

    Er zitten ook een aantal ouderen kinderen deze dragen ook een kurk en bandjes.
     
    Huismuisie en Orchid24 vinden dit leuk.
  13. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.029
    17.045
    113
    Vrouw
    Echt vreselijk triest wat er is gebeurd. Had niet mogen gebeuren... 1e zwemles nog wel, geef je je kind uit handen, in vertrouwen, gebeurd dit. Heel erg en heel slecht.

    Zodra mijn zoontje op zwemles gaat, wil ik zeker zijn dat ik mee kan kijken.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Bij schoolzwemmen is het idd niet gebruikelijk dat ouders gaan kijken, was in mijn tijd ook niet. Als de kinderen op school schaatsles krijgen, is het ook niet gebruikelijk dat ouders kijken. Het is geen les die wordt gedaan vanuit de ouders, het is een schoolactiviteit. En normaal kun je als ouder ook niet zomaar meekijken met schoolactiviteiten.

    Geen drijfmiddelen, ook normaal in een ondiep gedeelte: ze zijn er om te leren zwemmen immers. Mijn 4 jarige heeft alleen in het diepe 2 meter gedeelte een noodle om zich aan vast te houden, delen waar hij kan staan is hij zonder drijfmiddelen zodat hij voelt wat het water met je doet.

    Jongen is ouder, maar op een school voor AZC en statushouder kids, is dat niet zeldzaam. Meeste kinderen kunnen bij aankomst in Nederland niet zwemmen

    Blijft wel de vraag hoe hij zo onopgemerkt in het diepe is gekomen. Enorm tragisch :( Juist omdat hij zwemles kreeg en niet zomaar aan het recreatief zwemmen was. Dit had echt niet mogen gebeuren :(
     
    Athina vindt dit leuk.
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.785
    113
    Bij ons was dat met drijfmiddelen, nu heeft zoon een a diploma en mag hij in het groepje (schoolzwemmen) zonder bandjes.

    Bij zijn huidige zwemmen zwommen ze in 1.40 dus begonnen ze met drijfmiddelen, eerst 3 bandjes (spierballen) daarna 2 en daarna 1 om vervolgens met nul verder te gaan.

    Ik ben ook bang omdat hij ouder is juist niet opviel. Maar je zou denken dat er meer kinderen waren die net begonnen.
     
  16. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Geen idee. Ik weet wel dat je heel snel kan verdrinken. En (kleine) kinderen verdrinken ook ‘stil’.
     
  17. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ongelooflijk tragisch...
    Ik vind het toch eigenlijk wel bizar dat ze kinderen die totaal niet kunnen zwemmen watervrij proberen te maken in een bad waar een zeer diep gedeelte zit en dan ook nog zonder drijfmiddelen. Onbegrijpelijk...
     
    GossipGirlxoxo en sprits vinden dit leuk.
  18. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.170
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

    Geen drijfmiddelen is niet normaal hoor. Zeker niet voor een eerste les. Ik ken hier geen enkele zwemschool die hier de kinderen met de eerste les al zonder drijfmiddelen laat zwemmen. Ongeacht of het water diep of ondiep is.

    Dit zijn van die ongelukken die gewoon niet mogen gebeuren. En als ik dit zo lees was het vrij makkelijk te voorkomen geweest als het jongetje wel een drijfmiddel had gehad. Dat maakt het natuurlijk extratriest.
     
    sprits vindt dit leuk.
  19. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Heel triest dit.

    ik denk ook dat er te makkelijk gedaan wordt wat betreft azc-kinderen en water. Wij in Nederland groeien op met volwassenen die ons altijd behoeden voor water en de gevaren van water bijbrengen. Wordt dat bij deze kinderen ook gedaan? In hun eigen taal? Denk dat dat ook een hele hoop ellende had kunnen voorkomen. Dit is niet de eerste keer.
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Maar deze school is alleen een school voor azc kids dus die hebben wel de kennis ervan. Dat is ook de reden voor schoolzwemmen daar. Maakt t alleen maar verbazingwekkender dat het dus fout is gegaan
     
    Huismuisie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina