Jongen verdronken tijdens 1e zwemles

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Zara75, 11 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.291
    17.174
    113
    Is bij ons wel. Maar dan wel in het kleine bad met de bodem op 60cm ofzo en 2 leraars de eerste paar lessen. Daarna werd de groep verdeeld op basis van kunnen

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Hier 3 zwembaden - geen van alle drijfmiddelen in de 1e les, dat komt pas als ze watervrij zijn en echt gaan leren zwemmen. Het ene zwembad geeft ook de hele week schoolzwemlessen aan zeker 10 scholen hier in het dorp aan de groepen 1,2 en 3 . Bij iedere groep 2 'zwemouders' mee. Voor het aankleden en voor het plassen tijdens de les, omdat de juf niet weg mag langs de kant van het bad en voor de begeleiding de weg (lopend of met de bus) er naar toe. Verder in principe geen ouders mee - alleen als je kind voor het eerst is mag je als ouder wel kijken en er zijn 2 x per paar kijklessen. Nu moet ik ook zeggen; zwemouders - zijn zéér lastig te krijgen vaak. De meeste ouders hoeven dus niet zo nodig mee (natuurlijk ook vanwege werk). Hier moest nog weleens een stagiaire meevallen of de school-vrijwilliger.

3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee maar het is niet vanzelfsprekend dat het zonder drijfmiddelen is. Hier in de omgeving is dat zeker niet het geval. Maar watervrij maken gaat hier ook gewoon direct in het diepe bad. Al wordt aan ouders gevraagd zelf eerst een aantal keer te gaan zwemmen met je kind om die angst voor water er even uit te krijgen.

Het zal op andere plekken misschien anders gaan. Maar hier is het in elk geval zo.

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Hier beginnen de kinderen in een badje waar iedereen kan staan, en dan zijn ze gelijk het grootste deel van de les zonder drijfmiddel.

En drijfmiddel of niet, dit had natuurlijk nooit mogen kunnen gebeuren. Bij dat andere kind is er nog een rechtszaak geweest mbt dood door schuld, en dat lijkt me hier ook terecht.

5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Zoon heeft ook zwemles zonder drijfmiddelen, Super spetters methode. Wordt op meerdere plaatsen in het land gedaan. Gelijk vanaf les 1 geen drijfmiddelen.

Blijft overigens een triest ongeval dat niet had mogen gebeuren, een kind kwijt raken en het te laat missen met zo'n verschrikkelijk afloop. Water is in dat opzicht genadig. 2 weken terug in meerdal cp ook nog een reanimatie van een peuter gezien, lag op bodem zonder bandjes en ouders hadden hem nog niet gemist. Het gebeurd in stilte en gaat zo razendsnel. Gelukkig kon dat kindje wel levend naar ziekenhuis.

6. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dit!
    Met verbazing de op gelezen....

7. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Het gaat vaak inderdaad razendsnel en vrij stil.
    Ik kan dan ook nooit rustig naar een zwembad. Ik hou alle kinderen in de gaten. Al meerdere keren kinderen kopje onder zien gaan naast ouders, die het niet doorhadden.
    Zwemmen is hartstikke leuk, maar ook met recht levensgevaarlijk.

8. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ligt echt aan de zwemmethode. Zonder drijfmiddelen is echt wel gebruikelijk.

9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hier was er echt geen zwemschool in de hele omgeving die dat deed.

10. GossipGirlxoxo

Hier in het stadsdeel van de 5 zwembaden waarvan 4 die het zonder drijfmiddelen doen.

11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Grappig, misschien wat regiogebonden?

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.920
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat verschrikkelijk. Denk je je kind vanuit een onveilig land naar een veilige plek te brengen en dan verlies je hem alsnog. En dan ook nog eens -ik weet niet hoe ik het anders moet noemen- nalatigheid van anderen.

Twee leraren, twee assistenten en twee badmeesters. Zes volwassenen op 11 kinderen! Dat is niet weinig, dat is te veel! Ik weet dat je eigenlijk niet mag oordelen als je er niet bij bent. Maar feit is dat geen van die zes toezichthouders heeft gezien dat 1 kind in het diepe deel is geraakt. Dan zijn er dus geen goede afspraken gemaakt. Wie let op welk kind? Als er te veel toezichthouders zijn, hebben mensen al snel het gevoel dat de ander wel oplet. Dat kun je alleen ondervangen door per persoon af te spreken voor welke 4-5-6 kinderen iedere persoon verantwoordelijk is. En dan de hele tijd kijken, tellen, kijken, tellen. Zodra je ze allemaal geteld hebt... begin je weer opnieuw.

citroenrasp en Zara75 vinden dit leuk.
  13. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Vind het verschrikkelijk. Het is ook een van mijn angsten hier moet ik bekennen als mijn zoon gaat zwemmen. het is nogal een ondernemend ventje en ik ben altijd bang dat ze niet goed opletten. Dat is duidelijk hier ook het geval geweest. Niet goed opgelet.
    Ondanks dat we hier niet bij de zwemlessen mogen zijn kun je hier als ouders wel vanaf een bepaalde plek boven het bad zien waar de kinderen zwemmen en zie je ook dat naast de zwemleraren nog extra mensen rondlopen die de kinderen heel strak in de gaten houden.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

Ook mijn grootste angst. Toen zoon leste kon je alleen vanaf een beeldscherm meekijken, maar de kwaliteit was zo slecht dat je al lastig je eigen kind in de groep kon herkennen. Omdat ik dit voor mijn gevoel de laatste jaren steeds vaker heb gehoord krijgt dochter straks samen met de dochter van een vriendin prive zwemles. 1 docent op 2 kinderen. Ik weet niet zeker of we mogen kijken daar maar ik acht de kans dat ze dan word gemist vele malen hoger dan in een groep van 6 tot 10 kinderen.

Evanesco vindt dit leuk.
  15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Je kan hier als ouders altijd in een hoekje van de zwemzaal zitten bij de zwemles. In de kantine hangen ook beeldschermen. Wij zaten eigenlijk altijd in de zaal, leuk om je kinderen bezig te zien en af en toe een duimpje te geven. Bij schoolzwemmen, in hetzelfde bad, kan je daar ook zitten als ouders. De juffen zijn alleen maar blij met de extra handjes en ogen bij de weg erheen en terug.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Mee eens! Ook als ouders toezicht moeten houden. Dan kan het onduidelijk zijn wie waarvoor verantwoordelijk is (al dan niet bewust) en dat levert juist gevaarlijke situaties op. Bovendien mag je de ouders nooit die verantwoordelijkheid geven.

17. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Je mag hier ook niet bij het zwembad zitten.
    Maar de ruimte is vrij open, het grootste deel van het bad is vanuit de kantine goed zichtbaar.

Dit was voor mij ook wel een vereiste.

Mijn dochter is met 2.5jr in het diepe gevallen. Nachtmerries heb ik er van gehad. Dit is tijdens een kijkles van mijn oudste gebeurt, en had voorkomen kunnen worden.

Water blijft eng, dus wil daar wel zicht op hebben.

18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Verschrikkelijk! :cry:
    Je krijgt hem er niet mee terug, maar hoop wel dat het onderzoek duidelijkheid kan geven.

Hier mocht je 1x in de maand meekijken aan de rand van het bad. Rest vanachter glas, waar je niet altijd goed zicht had.

Ik heb eigenlijk altijd gewoon vertrouwen gehad in de badmeesters en -juffen.
    Als je bij het bad mocht meekijken was dat ook alleen kijken, alles werd door BM of BJ in de gaten gehouden, vaak was er een extra hulp bij die toiletbezoek tussendoor coördineerde.

Bij schoolzwemmen draagt leerkracht de groep ook over aan het zwembad, daar ligt dan op dat moment de verantwoordelijkheid. Leerkracht blijft er trouwens wel bij.

Denk dat aanwezigheid van ouders niet altijd positief is, zelfs afleidend, wat voor kind zelf, de BM/BJ en overige kinderen lastig kan zijn.

Vrij zwemmen vond ik wel lastiger, dan was ik wel continue aan het kijken waar kids en evt vriendjes waren :)

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Ik ben zelf een uitstekende zwemmer met ook reddend zwemmen ervaring, maar pas nadat de oudste A had ging ik alleen met twee kinderen zwemmen. En dan ook in een klein bekend en rustig zwembad met goed overzicht. Zonder diploma hadden we echt 1 op 1 toezicht.

Zonnestralen en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. Zeilboot

Zeilboot Actief lid

8 okt 2013
    409
    26
    28
    NULL
    NULL
    Weet je zeker dat de leerkracht de verantwoording overdraagt aan de badjuf/meester? Ik zit in de MR en elke 2 jaar komt het zwemprotocol langs, en bij ons is de school verantwoordelijk voor ongevallen tijdens de zwemles.

Deel Deze Pagina