Jongen verdronken tijdens 1e zwemles

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Zara75, 11 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Ja, wordt elke les voor getekend.
    En na afloop van de les andersom.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Even off topic: het is best gebruikelijk om geen drijfmiddelen te gebruiken. Het is maar welke lesmethode de school hanteert.
    Hier ook nooit drijfmiddelen gebruikt, juist om te leren omgaan met water.
    Plus dat de meeste drijfmiddelen onvoldoende zekerheid geven (zoals bandjes) terwijl de mensen er wel op vertrouwen.

Ot: wat vreselijk en onmenselijk dit. Juist omdat het voorkomen had kunnen worden..

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar een leerkracht heeft toch geen opleiding gehad om bv toezicht te houden bij zwemles? Vaak zie je afspraken rondom verantwoordelijkheid en is het zwembad verantwoordelijk voor toezicht en veiligheid tijdens de lessen, school verantwoordelijk voor bv omkleden bij aankomst en vertrek, een gezamenlijke verantwoordelijkheid tijdens douchen voor/na de les. En bij vrijzwemmen is hier gezamenlijk toezicht maar móet er ook een zweminstructeur bij zijn voor toezicht en dus ook gezamenlijke verantwoordelijkheid. Volledige verantwoordelijkheid voor school ken ik binnen onze stichting niet, zou ik ook vreemd vinden eigenlijk...

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bij de zwemlessen hier in de stad worden ook geen drijfmiddelen gebruikt. Ze zwemmen eerst in een bad waar ze kunnen staan en er gaan altijd twee badmeesters mee het water in.

Officieel mogen wij alleen 1 keer in de maand er bij blijven. Nou, deze moeder bleef bij de oudste achter het glas staan wachten en kijken en bij de jongsten zal ik dit net zo doen.

Zara75 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Als er te veel toezicht is, dan gaan mensen er sneller vanuit dat "iemand anders" wel oplet. In die zin is het dus juist valse veiligheid. De meeste kinderen verdrinken juist pal onder de neus van hele groepen mensen.

Als ik het goed begrijp, waren er dus nog 14 extra kinderen aanwezig, die in het water waren aan het spelen en er ook tussendoor kwamen. Dat is toch hartstikke onoverzichtelijk? Een groep kinderen die lest, moet je mijns inziens makkelijk kunnen tellen. Dan vind ik voor beginners een groepje van 5 à 7 wel het maximale, ongeacht de leeftijd. Wel meerdere groepjes in 1 zwembad uiteraard, elk in hun eigen gedeelte, en die geen interactie met elkaar hebben, en elk een eigen badmeester- of juf hebben. Of dat in de praktijk haalbaar is, durf ik niet te zeggen. Hier (Canada) gaat dat wel zo. Je mag ook altijd kijken, achter glas.

Ik vind het niet netjes om een nerveuze nieuwkomer die uit een zeer onveilige situatie komt, de toegang tot de eerste zwemles van haar zoon te ontzeggen. Je wilt toch weten waar je kind terecht komt. De vraag is natuurlijk of er naar deze vrouw was geluisterd als ze wel gekeken had en bezwaren had gehad omtrent veiligheid. Maar dat doet er nu niet zozeer meer toe.

Dit soort dingen zijn zo gebeurd en als we een glazen bol hadden zou het altijd te voorkomen zijn. Maar aangezien we die niet hebben, gaat het om risico's redelijkerwijze beperken. Niet te weinig toezicht en niet te veel toezicht. Overzichtelijke, kleine groepjes die zich niet met elkaar bemoeien. En de basisbeginselen van zwemmen leer je niet in het diepe, dat lijkt me sowieso duidelijk. En als je dan alles goed hebt voorbereid, dan nog zit een ongeluk in een klein hoekje.

In 2016 was ik op vakantie met mijn gezin en mijn schoonouders en was ik gaan zwemmen met mijn dochter van toen 3½ in het ondiepe. Er was nog een vrouw met 4 kinderen (haar neefjes en nichtjes, bleek later). Verder was er op dat moment niemand in dat zwembad. Opeens gaf de tante een gil, deed een greep onder water en trok, zomaar uit het ogenschijnlijke niets, het schattige 5-jarige meisje in het roze badpakje naar boven, dat ik wel al eerder bezig had gezien, maar nog niet had gemist. Mind you: We zwommen er pal naast! Ik stond versteld dat dat kind daar ineens was en stond een paar seconden aan de grond genageld. De vrouw kon haar nichtje in haar eentje niet boven water houden en riep mij om hulp. Ik heb mijn dochter op de kant gezet en gesnauwd dat ze daar moest blijven (dit deed ze, gelukkig), en geholpen het meisje te tillen. Ik zal nooit vergeten hoe zwaar ze was. Eenmaal op de kant heb ik mijn dochter aan een ouder echtpaar gegeven om even op te letten en ben roepend om mijn schoonvader (een recent gepensioneerd arts) weggehold. Ik heb gelukkig een dragende stem, want mijn man op 4-hoog, gevolgd door mijn schoonvader op 5-hoog, kwamen het balkon op en vervolgens naar beneden. Heb mijn schoonvader nog nooit zo hard zien rennen! Het meisje was gelukkig inmiddels bij kennis en heeft voor zover ik weet niets eraan overgehouden. Maar dit zal ik nooit vergeten. De tante was er de hele tijd bij. En toch... Het is echt zo gebeurd, en zonder geluid of gespetter. Mensen verdrinken geruisloos, en niet op zijn Hollywoods.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Mijn dochter zat op zwemles voor haar A-diploma. Bij een privé zwemschool, niet meer dan 5 kinderen per zwemleraar. Ouders langs de kant.
    Op een gegeven moment gingen de kinderen oefenen zonder drijfmiddelen. Alle kinderen zijn aan de overkant behalve mijn dochter, leraar met rug naar mijn dochter en let ook niet op haar. Dochter verliest grip op de rand, raakt in paniek en verdwijnt telkens onder water. Alleen heeft niemand het door maar gelukkig mijn man wel. Dus hij alarmeert de zwemleraar en die is binnen een paar slagen bij haar. Gelukkig helemaal goedgegaan behalve dat ze nog tijden angstig is geweest. Inmiddels 3 zwemdiploma’s in the pocket.
    Als er geen ouders (lees: mijn man) langs de kant hadden gezeten had het zomaar een stuk slechter kunnen aflopen.

Deel Deze Pagina