Vernoeming naar oma: Dirkje.

Discussie in 'Babynamen' gestart door A1988, 30 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Mijn oma is afgelopen week overleden en nu lijkt het mij heel mooi om ter nagedachtenis ons meisje te vernoemen naar mijn oma. Niet met de roepnaam, maar als tweede/derde naam. Mijn oma heette Dirkje. Nu past dat echt niet bij de naam van ons meisje, maar heeft iemand enig idee hoe je dat nog heel herkenbaar terug zou kunnen laten komen?

Dank je wel!

2. Derbi

Derbi Niet meer actief

Dirma? Dirrianne? Ik heb een vriendin die zo van haar voornaam heet. O zich niet heel raar, went snel en ze is er nooit mee gepest.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tja, zelf zou ik zeggen, gewoon de naam houden, als het een tweede naam wordt en je Dirkje niet zo'n leuke naam vindt. Uiteindelijk, tweede namen worden zelden gebruikt.
    Dika hoor je wel eens, maar dat vind ik eerlijk gezegd een beetje boersig.

Als je in de geschiedenis van de naam gaat spitten, dan zie je dat de naam Dirk afgeleid is van Diederik, wat weer verwant is aan Theodoric. Je zou voor een meisje dus ook kunnen denken aan Diede of Theodora. Maar ik vraag me dan af of dat beter bij jullie eerste naam past en of dat niet een beetje te vergezocht is.
    In het Engels wordt Dick vaak als afkorting van Richard gebruikt, dus je zou ook nog aan iets als Richelle of Ricarda kunnen denken.
    Maar 't staat allemaal wel ver weg van Dirkje. Wat ik persoonlijk een leuke pittige stoere meisjesnaam vind.

4. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Dat is een moeilijke, misschien iets van Deria of Derya/Dirya?

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik dacht meteen aan Desiree, of Dewi?

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Allereerst nog gecondoleerd! :(

Oma heette echt Dirkje? Niet dat het haar roepnaam was en bijv een andere officiële naam? Ken zelf bijv een Hendrike en Hendrika die Dirkje genoemd werden.

Zou zelf denk ik echt bij Dirkje blijven als vernoeming, omdat dat de enige echte vernoeming is in dit geval en ik er niet echte een lekker lopende andere naam van weet te maken.. Maar denk nog even verder hihi.

7. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Birke, Birkje
    Detje
    Daantje
    Doortje
    Dieuwertje / Diewertje
    Dijntje
    Direna
    Direen
    Dirica
    Dirrianne
    Dira
    Dirana, Diranda
    Dirce, Dirca
    Dircia
    Dirtzen
    Dirkina, Dirkine
    Indira
    Irka, Irke
    Jirka, Jirke
    Mirka, Mirke

Sommige namen zijn erg onbekend, maar ze bestaan wel :) Heb niets zelf verzonnen en het grootste gedeelte komt uit de namenbank van het Meertens, daar kun je zoeken op namen die bijvoorbeeld beginnen met 'Dir' of die de lettercombinatie 'irk' bevatten. Dat heb ik dus gedaan :)

8. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Odil(le)? O(ma)Di(rkje)L(eeft door) ;)

9. 01Patricia

01Patricia Actief lid

16 jun 2012
    463
    1
    16
    Didi?

10. Summer1987

Summer1987 Bekend lid

18 apr 2012
    583
    0
    16
    Gecondoleerd..

Ik zou t bij Dirkje houden, dit was toch dr naam? Dus als je er iets anders van gaat maken vind ik het ook niet meer echt een vernoeming naar oma..
    En dat de 2e naam dan niet heel goed past bij de roepnaam..tja is dat niet 9 van de 10x het geval? Ik heb nog nooit doopnamen gehoord waarvan k dacht: Goh dat past leuk..maar dat is mjin mening!
    Ik zou alleen kijken of het geen rare afkortingen oplevert met voorletters..

11. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Dank jullie wel voor het meedenken :)
    Ik heb tot nu toe, zowel van jullie reacties als het zelf verder zoeken, ook nog geen mooie variant gevonden. Ik wil wel dat de vernoeming echt duidelijk is, dus het wordt dan waarschijnlijk gewoon Dirkje. En ja, zo heette ze echt, geen roepnaam. Ik vind de naam an sich ook wel lief (past ook precies bij mn oma). Ik denk er nog even over ;)

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    leuke naam, dirkje. Zou hem gewoon zo laten!

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ditha, Diede, Diederike, of zo laten.

14. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Als tweede naam vind ik Dirkje hartstikke leuk! Lief en toch stoer :)

15. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Ik zou het ook gewoon Dirkje laten.
    Ik vond Dieke ook wel wat hebben ;)

16. Luja

Luja Niet meer actief

Ik zou ook gewoon voor Dirkje gaan!
    Als je al wilt vernoemen maar de naam er wel uit te herleiden zijn, anders kun je net zo goed niet vernoemen. (tenzij het echt een vre-se-lij-ke naam is :p) maar Dirkje kan prima als tweede naam!!

Deel Deze Pagina