Mijn oma is afgelopen week overleden en nu lijkt het mij heel mooi om ter nagedachtenis ons meisje te vernoemen naar mijn oma. Niet met de roepnaam, maar als tweede/derde naam. Mijn oma heette Dirkje. Nu past dat echt niet bij de naam van ons meisje, maar heeft iemand enig idee hoe je dat nog heel herkenbaar terug zou kunnen laten komen? Dank je wel!
Dirma? Dirrianne? Ik heb een vriendin die zo van haar voornaam heet. O zich niet heel raar, went snel en ze is er nooit mee gepest.
Tja, zelf zou ik zeggen, gewoon de naam houden, als het een tweede naam wordt en je Dirkje niet zo'n leuke naam vindt. Uiteindelijk, tweede namen worden zelden gebruikt. Dika hoor je wel eens, maar dat vind ik eerlijk gezegd een beetje boersig. Als je in de geschiedenis van de naam gaat spitten, dan zie je dat de naam Dirk afgeleid is van Diederik, wat weer verwant is aan Theodoric. Je zou voor een meisje dus ook kunnen denken aan Diede of Theodora. Maar ik vraag me dan af of dat beter bij jullie eerste naam past en of dat niet een beetje te vergezocht is. In het Engels wordt Dick vaak als afkorting van Richard gebruikt, dus je zou ook nog aan iets als Richelle of Ricarda kunnen denken. Maar 't staat allemaal wel ver weg van Dirkje. Wat ik persoonlijk een leuke pittige stoere meisjesnaam vind.
Allereerst nog gecondoleerd! Oma heette echt Dirkje? Niet dat het haar roepnaam was en bijv een andere officiële naam? Ken zelf bijv een Hendrike en Hendrika die Dirkje genoemd werden. Zou zelf denk ik echt bij Dirkje blijven als vernoeming, omdat dat de enige echte vernoeming is in dit geval en ik er niet echte een lekker lopende andere naam van weet te maken.. Maar denk nog even verder hihi.
Birke, Birkje Detje Daantje Doortje Dieuwertje / Diewertje Dijntje Direna Direen Dirica Dirrianne Dira Dirana, Diranda Dirce, Dirca Dircia Dirtzen Dirkina, Dirkine Indira Irka, Irke Jirka, Jirke Mirka, Mirke Sommige namen zijn erg onbekend, maar ze bestaan wel Heb niets zelf verzonnen en het grootste gedeelte komt uit de namenbank van het Meertens, daar kun je zoeken op namen die bijvoorbeeld beginnen met 'Dir' of die de lettercombinatie 'irk' bevatten. Dat heb ik dus gedaan
Gecondoleerd.. Ik zou t bij Dirkje houden, dit was toch dr naam? Dus als je er iets anders van gaat maken vind ik het ook niet meer echt een vernoeming naar oma.. En dat de 2e naam dan niet heel goed past bij de roepnaam..tja is dat niet 9 van de 10x het geval? Ik heb nog nooit doopnamen gehoord waarvan k dacht: Goh dat past leuk..maar dat is mjin mening! Ik zou alleen kijken of het geen rare afkortingen oplevert met voorletters..
Dank jullie wel voor het meedenken Ik heb tot nu toe, zowel van jullie reacties als het zelf verder zoeken, ook nog geen mooie variant gevonden. Ik wil wel dat de vernoeming echt duidelijk is, dus het wordt dan waarschijnlijk gewoon Dirkje. En ja, zo heette ze echt, geen roepnaam. Ik vind de naam an sich ook wel lief (past ook precies bij mn oma). Ik denk er nog even over
Ik zou ook gewoon voor Dirkje gaan! Als je al wilt vernoemen maar de naam er wel uit te herleiden zijn, anders kun je net zo goed niet vernoemen. (tenzij het echt een vre-se-lij-ke naam is ) maar Dirkje kan prima als tweede naam!!