Zwangerschapssuiker

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Leen82, 11 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Nou, ik heb net te horen gekregen dat ik dus zwangerschapssuiker heb. Hier sta ik best wel van te kijken.

Ik ben normaliter slank (nu 10 kilo aangekomen), heb PCOS zonder dus de herkenbare symptomen zoals o.a. overgewicht en nu ook nog eens zwangerschapssuiker. De waarde na de test was 10,8. Flink verhoogd dus.

Ik ben een gezonde eter, eet hoofdzakelijk suikervrij (hiermee bedoel ik de slechte toegevoegde suikers), heb hier zelfs een blog over (al ligt die sinds m'n zwangerschap op z'n gat).
    Ik vraag me dus serieus af hoe een dieet mij zou kunnen helpen.

Als ik de online tips zie word ik niet veel wijzer. Ik eet veel groenten en fruit (misschien kan ik daar niet tegen nu?), drink alleen water en soms op het terras een frisdrank.
    Eet weinig brood / pasta etc. en als ik het eet zijn het altijd de volkoren varianten.

Je snapt het, I am lost!!!

Ik heb een enorme buik, heb veel vruchtwater en de kleine loopt zo'n 3 weken voor op groei.

Ik zoek dus eigenlijk ervaringen van mensen die in een soortgelijke situatie zitten (dus met een gezond eetpatroon al van zichzelf).

Morgen heb ik een afspraak bij de gynaecoloog en hij zal me doorsturen naar een diëtiste. Ben benieuwd.

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik lees in je bericht niets over beweging? Want dat heeft ook grote invloed. Vooral weerstandstraining (krachttraining).

Verder veel succes!

3. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Heel lief Hilly, maar lichamelijk kom ik helaas amper vooruit wegens rugklachten. Dus laat staan dat ik gericht kan sporten. Ben al blij als ik een stukje kan lopen. Dus het beperkt zich helaas tot wat beweging rondom huis.

Wel doe ik wekelijks de zwangerfit, maar of je dat echt lichaamsbeweging kunt noemen...

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Jeetje Leen, wat vervelend zeg! Ik denk echter wel dat je dan daar een deel van je probleem kunt vinden. Aangezien beweging gewoon hartstikke belangrijk is bij een goede suikerstofwisseling. En misschien een rare vraag, maar als je zo ziek bent, hoe ga je dat dan straks doen met een kleine?

5. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Hier ook een suiker test moeten doen en kwam op 8.7 uit in plaats van de grens van 7.8. Doordat ik prive en op t werk veel met diabetes in aanraking kom ben ik eerst zelf een dag curve bij gaan houden. Mijn hoogste waarde van die dag kwam toen uit op 6. Hierdoor hoef ik nu niet naar t ziekenhuis. Afgesproken met de verloskundige dat ik 1 x per week een dag curve bij hou en als ik dan hoger uit kom dan 7.8 moet ik bellen. Tot op heden mooie waardes en ik neem ook gewoon wat lekkers. Bij mij is tot op heden geen stempel voor zwangerschaps suiker gezet.

Je zegt veel fruit te eten.... hierin zitten veel suikers. Eet dus niet meer dan twee stuks fruit verdeeld over de dag en pas op met druiven. Stuk of 10 a 15 is de max. Beweging is ook van belang, maar door je rug moeilijk. Veel water drinken is goed en als je frisdrank drinkt, drink dan light of groene ice tea.

Bij de apotheek kan je mee apparatuur krijgen. Zo kan je zelf ook eens een dag curve bij houden.

Nuchter, 2 uur na ontbijt, voor lunch, 2 uur na lunch, voor avond eten, 2 uur na avond eten en voor t slapen gaan je waarde prikken.
    Begin met tijd rekenen bij de eerste hap eten.

6. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Ps. Stress heeft ook invloed op je waardes.

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Balen, ik had ook een slechte uitkomst met de test (ook geen overgewicht, althans, normaal gesproken niet) Ik lees dat je veel fruit eet, daar zitten heel veel suikers in, ik mag als tussendoortje iets gelijkwaardig aan 15 gr. Koolhydraten, dat is 1 appel. Mag ik vragen wat je ipv brood eet? Ik vond deze site wel handig Zwangerschapsdiabetes en voeding - Patiëntenfolders - 6064 - Isala maar het handigste is idd zsm een afspraak met je diëtiste in plannen. Die kan je heel goed helpen.

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Overigens moet ik rust houden gedurende de zwangerschap, maar kan ik gelukkig door mij strikt aan het menu te houden toch de waarden onder controle houden.

9. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Zwangerschapsdiabetis is een hormonaal iets. Hoewel bewegen altijd goed is vraag ik me af of je het ook kunt voorkomen.
    Je maakt foute aannames want al mijn klachten zijn zwangerschapsgerelateerd. Normaliter heb ik gelukkig nergens last van. Het zijn gewoon de laatste loodjes hier.

Thanks Hoek. Goede tip om dat bij de apotheek te halen en thanks voor je uitleg over meetmomenten. Weet dat ik dat iig straks ook minimaal 1 x in het zkh moet doen.
    Frisdranken ed drink ik sporadisch dus komt denk ik van het fruit en koolhydraten. Kan dat ik daar nu gevoeliger voor ben.
    Stress heb ik gelukkig niet, al ben ik nu wel even flink aan het piekeren en moet ik het nieuws even laten landen.

Dubbelgeluk ipv brood eet ik vaak havermout (met amandelmelk), maak ik een smoothie (daar hebben we het fruit weer), of eet ik yoghurt met muesli en/of fruit.

En soms brood, roggenbrood geregeld en rijstwafels. Hier zitten natuurlijk wel koolhydraten in.

Pasta en rijst ed eet ik ook, maar dan volkoren.

Ik eet zoveel mogelijk onbewerkte producten. En zag online al lijstjes met magere yoghurt ipv gewoon de volle... dus ben zo benieuwd naar het gesprek.

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Ja, het is lastig... Ik at ook bepaalde dingen bewust niet (zoals producten met zoetstoffen) maar nu ben ik toch maar over gegaan nadat de diëtiste mij heeft verzekerd dat het echt geen kwaad kan, omdat ik anders alleen water en thee kan drinken. Nu drink ik weleens bijv. een fanta light. Voor zuivelproducten drink ik optimel puur en eet ik de yoghurt van optimel.
    Ik herken de frustratie dat je al zo gezond bezig was en je dacht het allemaal goed te doen. Dat deed je ook, alleen je lichaam werkt niet mee. (Je bent overigens 5 dagen verder in je zwangerschap dan ik)
    Ik heb de volgende site gevonden met leuke recepten De lekkerste koolhydraatarme recepten - Koolhydraatarmerecepten.info

11. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Hi dubbelgeluk, dank je.
    En de suiker heb je in deze zwangerschap of in de vorige?
    Ik baal gewoon dat we er nu pas achter zijn en de vk redelijk laks deed vooraf (ondanks mn eigen vermoedens).
    Ik hoop ook dat ik zsm met een diëtiste om tafel kan. Benieuwd wat zij me kan vertellen.

En waar ik ook van baal is dat je later blijkbaar een verhoogde kans hebt om diabetes te ontwikkelen. Zit je ook niet op te wachten...

Liep jouw beeb ook voor op groei?

Aaargh, heb er flink de pest in nu even...

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Ik denk dat ik het tijdens mijn vorige zwangerschap ook al had, mijn zoontjes waren veel te vroeg geboren maar hadden relatief een zwaar gewicht. Ik zou toen 2 weken later de test moeten doen, maar die termijn heb ik helaas nooit gehaald.
    Nu heb ik twee weken geleden de test gedaan en was het meteen duidelijk. 2 dagen later had ik een groeiecho en ons zoontje zat toen gemiddeld 10 dagen voor op groei. Over 2 weken hebben we weer een groeiecho, ik ben erg benieuwd wat dan de curve is.

Ik baal ook, maar gelukkig hoef ik geen insuline te spuiten. Mijn moeder is diabeet (en meer familieleden) en de kans dat ik het later krijg is zeker aanwezig maar daar ga ik mij niet druk om maken.

13. Leen82

Leen82 Fanatiek lid

8 nov 2012
    1.961
    4
    38
    Vrouw
    Net bij de gynaecoloog geweest. Afspraak met de diëtiste maak ik morgen, waren helaas niet meer bereikbaar. Ik moet over 2 weken weer terug voor een extra groeiecho en weer een afspraak met de gynaecoloog voor de uitslagen. Moet voor die tijd ook nog ergens mijn dagcurve laten prikken inderdaad.

Hier ligt de kleine man 3 weken voor op groei. Het enige waar ik het meeste van baal is dat we 24 uur moeten blijven en dat ze hem meteen gaan vervelen met prikjes. Maar goed, beter om hem goed in de gaten te houden dan niet natuurlijk.

Ze bevestigde nogmaals dat ik de suiker niet kon voorkomen door mijn voedingspatroon, dus dat vond ik wel prettig eigenlijk.

Hopelijk is hier een dieet ook voldoende inderdaad.

Zijn jouw kindjes vanzelf te vroeg geboren?
    Hier is mijn suiker geen aan leiding om hem eerder te halen, al zullen ze me niet overtijd laten gaan zeiden ze. Ben benieuwd.
    Hopelijk snel een afspraak met de diëtist.

Dus nu officieel aftellen. Maximaal nog 10 weken te gaan :)

Deel Deze Pagina