Zijn er hier meer mensen die in het buitenland wonen en in Nederland werken? Ik ben in Nederland bevallen en daarna is de inschrijving bij de gemeente gedaan. Wij hadden begrepen dat je dan automatisch een BSN nummer krijgt en kinderbijslag. Alleen hebben we nog niks gehoord. De belasting verwijst ons naar de gemeente en de gemeente verwijst ons naar de SVB. Niemand kan ons verder helpen. Wat moeten we aanvragen en waar?
Als je woonachtig bent in het buitenland en werkt in nederland moet je dit zelf regelen. Wij wonen in Duitsland en werken in Nederland. (Beval ook weer in Nederland) Wij hebben toen bij het SVB een formulie aangevraagd (moet je even uitzoeken welke het dichtste bij zit) en vervolgens moet je persoonlijk naar een belastingskantoor. Is district gebonden. Maar het SVB kan je hier uitleg over geven. Kwebbel
Ah, dank je. Dan hadden ze het eerst bij de gemeente verkeerd uitgelegd. Voor de bevalling zeiden ze dat het vanzelf zou gaan allemaal. Ik heb de SVB al een mail gestuurd en het Buro Belgische zaken. Zo balen dat ze je in de waan laten dat alles in orde komt en blijkt dat je overal zelf achteraan moet Zijn we nu niet te laat met aanvragen van de kinderbijslag? En hoe werkt het met een BSN nummer, hebben we dat nodig?
gewoon SVB bellen en je situatie uitleggen, zij sturen je dan de nodige papieren die je moet invullen en terugsturen en dan krijg je de kinderbijslag. Zo ook gedaan. Werk in NL en woon in B. Ben trouwens wel bevallen in B. Ook B kun je voor de eerste periode kinderbijslag vragen en kraamgeld kun je vragen. Mn dat kraamgeld is de moeite waard om achteraan te gaan.
Het kraamgeld daar wachten we nog op. We hebben het ruim voor de bevalling aangevraagd en nog niks ontvangen. Hoe lang duurt het voordat je dat krijgt? Kinderbijslag over de maanden januari en februari daar zijn ze naar aan het kijken. Als we geen recht hebben op die toeslag dan krijgen we het wel (hebben we niet) en anders krijgen we het niet. Dat moesten ze eerst uitzoeken zeiden ze. Al met al weten we dus nog niks SVB daar ga ik vandaag achteraan.
Werken jullie allebei in NL? Dan krijg je idd kinderbijslag in Nederland. Als één in Belgie werkt, krijg je het in Belgie. Kraamgeld weet ik echt niet meer hoe lang dat duurde, wel een paar weken geloof ik. Je kunt best gewoon even bellen naar RKW (waar je dat aangevraagd hebt) Ze kunnen dan zo voor je nakijken hoe het staat. Heb ik ook wel eens gedaan. Ben je aangesloten bij de ziekenkas (Voorzorg?) Ook niet vergeten daar langs te gaan, je krijgt geboortepremie. (Wij zijn allebei aangesloten bij de ziekenkas en ontvingen 2 x 130.-, dus 260.- samen.) En je mag ook een cadeau uitzoeken bij de ziekenkas (wij hadden een nieuwe autostoel) Succes!
We werken beiden in Nederland ja. Helaas want de kinderbijslag is hier veel meer. Van de CM kregen we 2x 260 euro (ook voor ons overleden zoontje) en een kinderstoel. Ik heb trouwens een mail gestuurd over het kraamgeld dus zal wel even af moeten wachten nog. Ze zijn hier niet altijd zo snel
ik heb het kraamgeld gekregen toen ik een maand of 7-8 zwanger was. En bellen helpt beter dan mailen heeft de ervaring mij geleerd. Heb nu weeral de brief voor kinderbijslag van de eerste periode de deur uitgedaan. Daar loopt nog wel eens wat mis is mijn ervaring
@ Dees; mijn ervaringen hier zijn juist dat ik vlotter én vriendelijker geholpen wordt met allerlei zaken als in Nederland Wat betreft dat kraamgeld, als je belt heb je meteen een antwoord. Gewoon je nummer bij de hand houden en dan kijken ze het zo na in je dossier. Succes!