Sinterklaas Is nep

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door edelweiss, 16 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    En hoe en wanneer vertel je dat?

2. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Onze oudste is een piekeraar die vorig jaar (hij was 6 jaar) toen het Sinterklaasjournaal weer begonnen was, moest huilen, omdat hij wist 'dat het op de laatste dag wel goed zou komen met de cadeaus', maar er toch buikpijn van had. Ik heb toen besloten dat wij hem op een minder beladen moment zouden vertellen hoe het zit.
    Ergens in de lente heb ik hem tijdens het tandenpoetsen heel terloops verteld dat wij de cadeaus kopen en dat hij nu groot genoeg was om dit leuke sprookje mee te doen met de groten. Hij moest er om lachen en sindsdien hinten hij en ik er wel eens naar hoe het zit. Toen ik hem betrok bij een cadeautje wat ik alvast voor Sinterklaas meenam voor zijn zusje, gaf hij aan toch graag nog verrast te willen worden, dus hij gelooft nu niet, maar heeft alleen de leuke spanning er van.

Overigens zit hij in groep 6 en gaf de meester tijdens de infoavond aan dat ze daar nog steeds er van uit gaan dat er sommige kinderen nog in Sinterklaas zullen geloven.

3. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik zelf denk op het moment dat ze zelf beginnen te beseffen dat het allemaal niet meer klopt (zo'n oude man, al die kadootjes, klopt dat wel, etc) en vragen of Sinterklaas misschien nep is?! In onze omgeving merk ik namelijk dat oudere kinderen vanzelf komen met vragen over Sinterklaas en de ouders dan op een gegeven moment gewoon vertellen dat zij al die tijd de kadootjes kochten.

Of, zoals mijn voorgangster, wanneer het dusdanig spannend of eng is dat het beter is om te vertellen hoe het zit. Maar dat is bij ons iig niet van toepassing.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij wilden het deze zomer aan onze dochter van 8,5 vertellen. Maar ze kwam er zelf mee, ze zei ook dat ze al wel wist dat hij niet echt was, ze vond het echt heel grappig dat ze er zo lang in geloofd had. En wij vonden het een supergrappig gesprek, niet hoe we het van tevoren verwacht hadden ;). Ze kwam er trouwens echt uit zichzelf mee, ze heeft het dus niet van iemand gehoord.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij hebben het de oudste verteld in de zomervakantie voordat ze naar groep 5 ging. Ze had wel eens terloops gehint naar een vermoeden, maar geloofde toch eigenlijk heilig in Sinterklaas. Wij hebben uitgelegd dat er een geheim was van oudere kinderen en vooral volwassenen, dat zij dat ook mocht weten, maar dit wel geheim moet houden voor andere kinderen omdat je niet weet wie het weet. Ze ging zo op in hoe leuk het wel niet was dat zij dit nu wist en haar zusjes niet, hoe zij dit geheimpje nu ook wist e.d. Ergens wist ze het al wel zei ze, maar het leek toch ook wel heel echt.

In haar klas geloofde bijna nog iedereen trouwens. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar is.

De middelste (5,5) kwam zelf met de constatering dat Sinterklaas toch gewoon nep is. Wij vonden het toen niet het moment dat te beamen, maar hebben haar gevraagd waarom ze dat dacht en waar de cadeautjes dan vandaan kwamen. Toen ging ze toch wel twijfelen, maar omdat ze er verder niet naar vroeg en afgeleid werd door oma die toevallig binnenkwam, was het vergeten. Maar het voelt nu wel als een beetje de laatste keer dit jaar zo met haar haha. Waarschijnlijk komt ze er nog wel een keer mee en dan nemen we gewoon de tijd het uit te leggen (ze is een stukje gevoeliger t.o.v. de oudste wat dat betreft en zal echt alles willen weten van begin tot eind).

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.768
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij ons op school is het in groep 5 nog redelijk verdeeld qua wel geloven / niet geloven. In groep 6 gelooft eigenlijk niemand meer. Maar ik blijf als leerkracht het spel meespelen. Ook omdat ik wil dat zij dat doen.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Onze meid zit in groep vijf en is 8,5. Ze gelooft nog steeds. Ik weet eigenlijk ook niet wat ik moet doen: Vertellen dat Sinterklaas niet echt is of zo laten totdat ze er zelf achter komt? :(

8. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik ben twee weken gelden een ijsje gaan eten met de oudste van 8,5 en heb het haar toen verteld. Ik vind het anders wel heel lang duren. Ze vond het wel best ze vroeg wat dingen en zei toen blij dat is mooi dan kan ik aan jou vragen wat ik wil hebben. En ik kreeg al gelijk te horen dat ze de lamp met ingebouwde lader nodig had voor haar tablet en iPhone op te laden hahaha. We hebben toen gelijk wat prulletjes gehaald voor haar broer en zus en wat was ze trots haha gisteren liepen we bij jumbo en bij de bleu band kon je sparen voor keuken dingen. Ze vroeg of ze er voor alle drie een kon meenemen voor Sinterklaas.

Ik was bang op haar reactie als ik het haar zou vertellen maar het is gelukkig goed gevallen.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij hebben het een paar weken geleden verteld. Ze is nu net 8 en zit in groep 5 . Ik wil liever niet dat ze het zelf uitvogeld omdat de meiden het er nogal eens over hebben samen.
    En ik ben bang dat de jongste dan ook meteen niet meer geloofd. En dat zou ik zonde vinden.
    2 (bijdehante) vriendinnen van haar geloven nog wel. Die horen het ná sinterklaas heb ik begrepen een keer.

Dochter zit in een groep 3/4/5 combinatie. Dus de meeste geloven nog wel maar er waren er vorig jaar ook een paar met een grote mond die in de pauzes andere dingen verkondigde. Mijn meiden wisten wel beter ;) .

Dochter moest overigens wel even huilen- ze vond het jammer - maar vind het nu ook wel leuk spannend dat ze het weet. En we hebben afgesproken dat als ze wil geloven, dat dat mag ;) , dat wilde ze graag hihi. Zo kan ze er nog een beetje aan wennen.

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter hebben we vorig jaar de waarheid verteld. Toen net 8 en zat in groep 5. Ze had veel vragen en zeiden uiteindelijk gewoon dat hij indd niet bestond. Ze vond het wel leuk het geheim te weten en deed goede mee het geheim te houden ;)
    Ze is vorige week 9 geworden en zit nu in groep 6 tussen 9/10 jarige en ben blij dat ik het verteld heb want liever dat ze het van ons hoort dan van andere.

Zoontje is blijven zitten in groep 3 en is 7,5 nu. Geloofd nog volop

11. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik kwam erachter in groep 4.. een ander klasgenootje vertelde het me. Ik weet nog dat ik toen een hele tijd boos ben geweest op mijn ouders omdat ze me zo lang voor de gek hadden gehouden. Dus ik zou andere klasgenootjes voor proberen te zijn en het zelf te vertellen (anderen hebben hierboven al voorbeelden genoemd)

12. tuc

tuc Niet meer actief

Wij vertellen niks uit onszelf, op school doen ze dat nl ook niet. Zolang ze gelooft gelooft ze.

13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dochter van net 7 kan je niet zo snel iets wijs maken, dus ik verwacht binnekort wel weer een hoop vragen....

Vorig jaar had een klasgenootje al een aantal keer geroepen dat Sint nep is, dus ik ben bang dat het dit jaar wel een beetje over is. Ze vroeg het mij vorig jaar al en toen kwam ik nog weg met "wat denk je zelf?". Toen was haar conclusie dat hij er wel echt uit zag. Sinterklaasjournaal is volgens haar wel nep, dat is gewoon een toneelstuk :D

Ik kijk het even aan, wanneer er echt veel vragen komen dit jaar, ga ik denk ik maar gewoon open kaart spelen. Ze stelt haar vragen ook met haar broertje van 5 in de kamer en ik zou het wel zonde vinden als het voor hem ook meteen over is. Ik ga iig geen idiote verhalen ophangen om haar nog een jaar te laten geloven.

14. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.827
    3.616
    113
    Ik denk dat wij het zo ergens tegen groep 5 zullen vertellen, volgens mij gaan ze dan op school ook lootjes trekken. Mocht ik tegen die tijd het idee hebben dat veel kinderen nog geloven en hij zelf ook nog niet met twijfels komt, dan probeer ik het misschien wel een jaartje te rekken, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Even tegen die tijd bekijken.

Ik ga het overigens niet uit mezelf vertellen, als hij vragen gaat stellen tegen die tijd, dan speel ik open kaart. Zou hij het nu (net 5 geworden) opeens vragen, dan lieg ik gewoon dat ik barst ;) :D

15. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn dochter wordt half december 8. Zij gelooft nu nog wel, maar had vorig jaar wel al haar twijfels. Eigenlijk hoop ik dat ze dit jaar nog gelooft, zou niet weten wat ik moet doen als ze er nu vragen over stelt.

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik vind het moeilijk. Ze is 8,5 en vanaf dit jaar trekken ze lootjes voor surprises. Wel met een twist, Sint heeft hulp nodig. Ze zit op speciaal onderwijs en is zoveel jonger in doen.....

Ik denk dat we bekijken hoe het loopt en bij vragen gewoon zeggen.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Hier trekken ze vanaf groep 5 ook lootjes. Maar dat heeft hier niks te maken met het geloof in de sint. Er wordt simpel uitgelegd dat er te veel kinderen voor de sint op school zijn. Dus dat hij op visite gaat bij groep 1 t/m 4 en vanaf groep 5 maken we een cadeautje voor elkaar.

18. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Ik heb het toevallig vorige week verteld aan dochter. Het was die avond ervoor ter sprake gekomen en daaruit bleek dat ze al twijfelde.
    Man, wat was ze vereerd, dat het grote geheim nu mocht weten. Ze is stralend van geluk naar bed gegaan :)

19. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Geen idee eigenlijk. Als ze er naar vraagt iig. Is dat dit jaar al, dan vertel ik het nu dus al, ze is nog geen 5. Vraagt ze er verder niets over, laat ik het nog even zo.

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij hebben het deze lente aan onze zoon van inmiddels bijna 9 gezegd.
    Gewoon eens wat vragen gesteld en toen zei hij zelf dat 'ie wel wist dat het niet echt was. En dat was oké, want hij vond het gewoon een heel leuk feestje.

Deel Deze Pagina