Ik vind Mats echt het aller leukst bij de namen van z'n broers! Ik had eerst niet eens door dat alles op een s eindigde toen ik het rijtje in mijn hoofd noemde. Terwijl ik dat bij de andere namen wel had. Ik vind de namen van de broers heel tof, maar een naam als Jos daar helemaal niet bij passen, beetje te 'oud' of zo terwijl ik de namen van de broers tijdloos vind en nog wel enigszins 'jong' vind aanvoelen. Uit jouw rijtje vind ik alleen Joris wel leuk erbij, van je man Jens (en Cas maar dat rijmt op Bas ) Is het een idee om breder te kijken dan de s op het eind? Een x geeft namelijk ook een s-klank op het eind, maar is in principe geen s natuurlijk Ideetjes met een s-klank op het eind: Alex Boas / Boaz Dennis Des / Dez Dietz Dorus Dries, Drees Felix Finch Fitz Floris Fons Fox / Vox Frits Gijs Gillis, Gils Gus Hans Ilas Isas Jannis, Jannes Jilles, Jillis Joas Joes, Joos Jonas Justus Kais Kees Kez / Kes Koos Lars Laurens, Lorens, Lorenz Laurits / Lauritz Lens / Lenz Lex, Les Lias Linus Lucas / Lukas Lux Maas Magnus Marnix Mas Mathis Maurits Max Mees Mels Mex Midas Mons Moos Morits / Moritz Nels, Nils Niels Nijs Nikas, Nilas Pax Rens Sebas Silas Sjors Stas, Staas Tias / Thias Ves Vikas Vince Vos / Fos / Foz Yves / Ives
In 2015 werden de namen trouwens in deze mate gegeven: Bas 205 (#76) Cris 4 (#1850) (Chris 102, #163) (Kris 23, #584) Tijs 99 (#168) (Thijs 505, #14) Mats 326 (#38) Mads 52 (#312) Matz 49 (#327) Als je de aantallen van namen met dezelfde klank maar andere schrijfwijze optelt valt het verschil tussen Bas, Cris, Tijs en Mats wel mee Dan is Tijs zelfs populairder, door schrijfwijze Thijs. Bas 205 Cris / Chris / Kris 106 Tijs / Thijs 604 Mats / Mads / Matz 427
1 lettergreep, eindigend op S: Jins Dies Klaus Klaas Sies Jits Gos Ross Goos Mans Siets Jons Juus Sars Riks Fes Ids Tos 1 lettergreep, eindigend op S + nog een letter erachter: Karst Ernst Joost Guust Gust Jisk 1 lettergreep, beginnend met S: (Als dit jullie laatste kindje zou zijn, kan dit juist ook wel een mooie afsluiter van het rijtje namen zijn) Sam Sem Sjoerd Seb / Sep / Sepp Sjaak Stan Steef Stef Seff / Sef Sil Sid Siem Stach Stern Sieb / Siep Scott Seth Sten Sven / Swen
Thanks ☺ toch effe kijken voor welke we gaan. Manlief vind Mats nog steeds het leukst en vind dat ons eigen niet moeten aantrekken aan het aantal Mats.
Faas, Mats en Joes zijn leuk bij de andere 3 namen. jos een beetje te ouderwets (in mijn ogen) cas lijkt teveel op bas, wel een hele leuke naam!
Nav het bericht van maansneeuw zou ik overwegen voor Mads te kiezen. Cris en Tijs hebben ook niet de gangbare spelling, en Mads is een bestaande naam. Denk aan Mads Mikkelsen.
Ik vind Bas en Mats / Mads niet mooi samen, te veel dezelfde klank. Qua stijl vind ik er goed bij passen : Gus : met 1 -u- dus Juus : verkorte vorm van Julius Maus : verkorte vorm van Maurits
Je hebt al -as -is -ijs dus focus op -aas -es -ees -ies -os -oos -us -uus of eindig met 2 medeklinkers Jos Max (klinkt als een s) Rens Mees Wes Guus
Ik hoorde in Engeland de naam Jez. Eindigt niet op een 'S', maar ik vond hem wel leuk klinken bij de andere namen.
Ik zou dat ook doen. Een naam vind je leuk of niet, en als hij dan toevallig wat populairder is, dan is dat maar zo. Het zegt nog steeds niets over het aantal Mats-en in zijn klas later, hij kan zomaar de enige zijn! En zo niet, dan is het ook geen ramp. (En ik vind het een topnaam!)
Wij hebben een Joris en een Thijs. Baalde ook wel van dat er zoveel Thijs-en zijn hoor, maar wilde toch per se de H erbij. Ik kort Joris al wel eens af tot Jos Ik vind dat namelijk een erg leuke naam maar vl niet. Hij wil dan ook niet dat ik dat te vaak doe Ik ben zelf niet zo voor Mats (hoe je het ook schrijft). Zie ik de afgelopen jaren toch echt te vaak voorkomen in mijn klassen. Thijs ook natuurlijk, maar ik denk dat ik Mats minder mooi vind of zo en me er daarom wel aan stoor.
Ik zou zeggen dan Mats, Lars of Mees. Maar Lars gaat het duidelijk niet worden volgens je man . Mats wordt weer populairder, maja je kan het van 2 kanten bekijken: Ene kant, heel veel mensen vinden deze naam dus leuk, aan de andere kant hij zal misschien een naamgenootje in de klas later krijgen. (naja is dit zo erg?) Jos geweldige naam, gezien dat de naam van mijn geweldige vader is , maar daardoor zou ik hem nooit als babynaam nemen
Nog een paar: Bas Cas Chris Dries Frans Frits Gijs Goos Guus Jens Jos Jules Kees Klaas Koos Kris Lars Mats Mees Mels Moos Nils Rens Ries Sjors Thijs Ties Tijs
Ik zou ook gewoon voor mats gaan, als dat hem is voor jullie. Mijn buurjongen heet Maks.... ik vind het er een beetje raar uitzien maar zou nog kunnen