Ervaring thuismoeders

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mmm, 12 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    We overwegen of ik mijn baan op zal zeggen om zelf voor ons mannetje zorgen. We merken nu namelijk dat de creche zo weinig toevoegd (kindjes van deze leeftijd spelen nog helemaal niet met elkaar maar zijn nog veel te druk om zelf de wereld te ontdekken, valt ons op), dus dan doen we het net zo lief zelf (dit was nl wel de reden dat ik bleef werken en we de creche erbij gehaald hebben, het gezellig samen spelen, maar op deze manier kunnen we net zo goed wachten op de peuterspeelzaal, als ons zoontje tenminste echt kan spelen).

Financieel is dit geen probleem en het lijkt mij ook heerlijk om even een paar jaar een stap terug te doen en er echt voor onze kind(eren) te kunnen zijn in de eerste belangrijke jaren, maar ik ben heel erg benieuwd hoe andere thuismoeders het 'thuismoederen' ervaren.

Overigens ben ik dan wel van plan om 1 dag in de week vrijwilligerswerk te gaan doen (ons zoontje gaat dan naar m'n moeder) om nog wel iets om handen te hebben. Eén dag betaald werk verwacht ik namelijk niet te vinden ;).

Maar de vraag is dus hoe thuismoeders het thuismoederen ervaren.

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik ben nu bijna een jaar thuismoeder en ik ervaar het als geweldig... Iedere stap die ze verder zetten daar ben je bij iedere nieuwe lach daar zit je naast, nou moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik af en toe het werk mis omdat je toch continue bij die kleine zit maar ik zou het noooooit meer willen ruilen... ik ervaar het als iets heel moois..

3. anja 29

anja 29 Actief lid

11 okt 2006
    400
    0
    0
    hier ook een thuisblijfmoeder
    ik ben ook heel erg blij dat ik mijn meisje zie opgroeien en haar zelf de dingen kan leren ( soms wel eentonige de dagen zijn vaak het zelfde ) maar voor je het weet gaan ze naar de peuterspeelzaal en school en dan komt die tijd met je kindje samen thuis niet meer terug ga dan wel weer werken maar nu eerst genieten van mijn meisje :) :)

4. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    ik ben vanaf het begin al thuisblijf moeder en ik zou niets anders meer willen!
    ik heb geen baan gehad wat ik mop moest zeggen dus ja toen ik zwanger bleek te zijn was de keuze snel gemaakt,
    maar wel doe ik haar als ze straks twee is naar de peuterspeelzaal ondaks dat ik ondertussen gewoon thuis ben maar ik vindhet gewoon goed voor de ontwikkeling en ook als thuisblijfmoeder is het wel fijn om je handen vrij te hebben

5. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    ik ben ook thuismoeder en ben daar zo blij om!
    ik heb zoiets van kindreren kunnen hun hele leven nog naar school en ze zijn maar 1 keer klein.
    Wij moeten nu ook op de centen letten maar dat heb ik er echt heel graag voor over.
    Ik ben van plan om later weer te gaan werken als de kinderen zichzelf kunnen redden als ze uit school komen.
    En dan gaan we ook voor een ander huis kijken.
    Duurt nog wel 10 jaar maarja,ik ben er dus liever voor mijn kinderen.
    Begrijp me niet verkeerd als het finacieel niet toelaarbaar is houdt het natuurlijk op..
    Succes met je beslissing ;)

6. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Jullie verwoorden preciés hoe mijn gevoel ook is. Maar het is een rare gewaarwoording: ik was altijd erg graag aan het werk, maar de geboorte van ons mannetje heeft dat totaal veranderd. Van te voren had ik dit nooit kunnen bedenken, dat ik zó sterk de behoefte zou voelen om zelf de eerste jaren volledige zorg op me te nemen. Stiekum denk ik ook dat we er al uit zijn, komend weekend willen we de knoop echt door gaan hakken!

7. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het heerlijk vind om thuis te zijn. Ik zou het ook niet kunnen hoor, werken en kind naar de creche. Als ze ziek is, dan hoef je niet meteen van alles te regelen enzo. Je blijft dan lekker binnen en je kindje kan lekker naar bed.

Wat ik nu wel merk, dat ik er meer op uit ga. Ze wordt nu wat ouder, ze slaapt iets minder en dan ga je ook wat sneller op stap. Zeker straks met het voorjaar, lekker samen op de fiets.

Maar goed, als je moet werken, heb je geen keus, maar gelukkig had ik die wel.

8. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Ook ik ben sinds het begin thuisblijf moeder. En ik geniet er met volle teugen van. Ik zie alle veranderingen, maak alles mee. De eerste woordjes, de eerste keer kruipen enz. Ik zou het voor geen goud willen missen. En in het begin (toen ik nog zwanger was) miste ik het werk wel eens, maar sinds Merel er is, is dat helemaal over.

We gaan nu veel samen op pad, en zoals ik al las, straks samen op de fiets, allemaal leuke dingen doen. Heerlijk. Als je niet hoeft te werken zou ik zeker de stap nemen (maar die heb je al zo goed als genomen las ik ;) )

Ik zou er niet aan moeten denken dat op de creche iemand har eerste stapje zou zien doen ofzo, dat ik dat zou missen.....Ik geniet en steeds meer!

9. imke

imke Actief lid

26 sep 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    ik heb heel lang getwijfeld of ik mijn baan zou opzeggen. Uiteindelijk besloten om 3 dgn te blijven werken maar wel een andere baan. Saar gaat 2 dgn naar oma en een dag is papa thuis. Dit bevalt prima!Gelukkig hebben we wel flexibele banen, en kan ik vaak wat eerder naar huis!Ik vind het fin om te werken zodat ik er even tussenuit ben. Ook merk ik dat een andere omgeving voor Saar ook goed is, ze went nu aan andere mensen en omgeving. Succes met je keuze!

10. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik ben ook een thuis blijf mama, ik heb thuiswerk gedaan totdat stijn 11 maanden uit was en sinds dien helemaal niks meer en het bevalt me echt heel erg goed, zou ook zeker niet anders meer willen :D

11. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    en ik ben jaloers op jullie allemaal! :rolleyes:

12. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Hier ook een thuisblijfmoeder. Ik vind het heerlijk, maar ik heb dan ook een werkgerelateerde burnout meegemaakt en voel die nog steeds dus voor mij hoeft die werkstress even niet.

Daarbij wist/weet ik dat ik dit het beste kan, voor Fleur zorgen, voor mijn vent zorgen..kortom alles thuis 'managen'. En met de huishouding en boodschappen is het een baan opzich. Welliswaar onbetaald maar je kan wel je eigen tijd indelen en je hebt geen gezeur aan je hoofd van vervelende mensen om je heen.

Het is super om te zien hoe snel Fleur zich ontwikkeld en ik maak het allemaal mee. Voor mijn vriend maak ik filmpjes overdag zodat hij savonds ook kan meegenieten. Zo zijn wel allemaal happy en dat gaat prima. Gelukkig kan dit ook allemaal financieel en tja, soms mis je je eigen centen wel maar jammer dan. Als thuisblijfmoeder heb je recht op heffingskorting en dat is wel niet veel maar wel wat. Geld is voor mij nu niet zo belangrijk, als Fleur maar goed verzorgd word en wij kunnen eten en een dak boven ons hoofd hebben. Werken kan altijd later nog.

Inderdaad een goed idee om misschien wat vrijwilligers werk te doen 1 dag per week. ga ik ook eens naar kijken. Ik geef Fleur sowieso 1 x per 2 weken uit handen bij oma. Kan ik lekker mijn eigen gang gaan. verder gaat ze gewoon mee lunchen met vriendinnen en kijken ook wij uit naar beter weer. Binnenkort mag ze mee op de fiets en als ze straks mee eet met de pot wordt het nog makkelijker.

Kortom, ik vermaak me wel.

Groetjes, M

13. Mees

Mees Actief lid

15 aug 2006
    297
    0
    0
    Hoi,

Ik ben ook een full-time moeder. Ik ben gestopt met werken toen mijn oudste zoon chronisch ziek werd. Hij zit nu op school en ik ben thuis gaan studeren. Straks als de jongste 1,5 is wil ik klaar zijn met mijn studie en gaan werken. Het is heerlijk om thuis te zijn, alhoewel ik het soms wel vervelnd vindt om alleen maar bezig te zijn met snottebellen, flesjes en waar de luiers in de aanbieding zijn... Vandaar ook de studie...
    Ik heb er voor gekozen om mijn zoontje naar een peuterspeelzaal te doen om zo met andere kindjes te spelen. Maar bij zo'n kleintje is dat echt nog niet nodig!
    Heel veel succes met het maken van je keuze!
    Groetjes Jessica

14. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik kan me redelijk aansluiten bij het verhaal van Marijntje.

En ik kan je het thuismoederschap ook zeker aanraden, als het financieel haalbaar is. Voor ons is het financieel af en toe best zwaar maar ik zou het niet anders willen. Ik ben ook van mening dat kindjes tot een jaar in principe niks te zoeken hebben op een creche. Ik zeg niet dat het SLECHT is he ;) Maar ik denk ook niet dat het toegevoegde waarde heeft. Onze zoon is nog nooit op een creche geweest maar is evengoed ontzettend sociaal, en zodra hij andere kinderen ziet gaat hij er gelijk op af. DAt ligt echt aan het kind zelf.

Ik kan je alleen maar zeggen dat het heerlijk is!
    Maar het moet wel bij je passen natuurlijk, want ja er zijn ook saaie en zware dagen en af en toe zul je de leuke dingen van het werken missen maar ik vind het het dubbel en dwars waard.

Om van de rust die het brangt nog maar te zwijgen ;)

Succes met je beslissing, maar ik denk inderdaad dat je die al genomen hebt ;)

15. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik was tot 2 weken geleden ft thuisblijfmoeder. Ik heb altijd gezegd de eerste 6 maanden wil ik gewoon thuisblijven. Financieel ondervinden we totaal geen problemen. Maar inmiddels werk ik dus 2 dagen en ik vind het heerlijk om naast mama te zijn ook mijn eigen dingen nog te doen. Ze gaat 1 dag naar het kdv en 1 dag papa of oma dag.

Maar het beviel me wel, kon rustig alles doen zonder gehaast maar je kan altijd gewoon proberen en bevalt het niet dan kan je heus wel snel weer een baan vinden.

Ik ben zelf gaan werken omdat ik het zelf graag wilde, ik werd een beetje gek van het thuiszitten en huishouden.

16. RedRose

RedRose Actief lid

14 sep 2006
    235
    0
    0
    Hi!

Ik ben geen thuisblijfmoeder. Bij mjin eerste werkte ik 3 dgn per week. Nu met de 2e ben ik 2 dagen per week gaan werken en wat een opluchting is dat! Ik vond het heel zwaar die 3 dagen. Ik heb het bijna vier jaar gedaan maar ben nu blij dat ik 2 dagen werk. Ik geniet elk moment van de kleine. Ze hoeft niet naar het kdv, ze gaat naar haar oma's.

Toch zou ik ook graag helemaal thuis blijven maar dat zit er niet in financieel. Zoals het nu gaat is ook wel te combineren hoor! En ik heb toch wat voor mezelf. Zoals iemand hierboven al aangaf. Het is wel wat eentonig, helemaal nix anders dan je huis en kids.

Als ik jouw was was de beslissing snel gemaakt, ik zou lekker thuis blijven bij de kleine. En dan zien we later wel weer. Het is zo kostbaar en t gaat allemaal zo snel.

Succes!

17. angel1

angel1 Actief lid

26 jul 2006
    158
    0
    0
    Hallo,

Ik ben ook thuisblijfmoeder. Daarnaast zit ik ook nog in de gemeenteraad, maar dat is meestal 's avonds. Als ik dat er niet naast had, zou ik denk ik ook een studie ernaast doen. Heerlijk om alles van de kleintjes mee te maken. Maar ook fijn om er nog een andere 'wereld' naast te hebben.

Groeten,
    Angel

18. flippy

flippy Actief lid

16 jul 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    hoi, ik ben ook een thuisblijf moeder maar dat komt ook doordat
    ik wat gezondheidsklachten heb. Dus werken en kindje verzorgen zou voor mij echt heel zwaar zijn.
    Maar ook al zou dat niet zo zijn ervaar ik dat ik niets anders zou willen dan heerlijk met m'n ventje zijn elke dag.
    Het is inderdaad wel eentonig soms en en heb je het weleens gehad
    van de hele dag mopperen toch is het heerlijk.
    Jij bent de eerste die z'n nieuwe kunstjes ziet!
    En daar word je keer op keer zo blij van!
    M'n man zegt ook weleens dat hij daar jaloers op is!Vooral als ik hem opbel om iets nieuws te vertellen!
    Ik geef hem ook niet zovaak uit de handen, voel ik me schuldig op de een of andere manier. Bij oma laat ik hem logeren (2x tot nu toe)
    alleen als we een belangrijke feestje hebben.
    En anders een paar uur laten oppassen thuis.

Het moet inderdaad wel financieel haalbaar zijn!

Tenslotte is Nederland een van de enige landen waar je zo weinig
    zwangerschapsverlof hebt! Het is eigenlijk belachelijk.
    Overal is het 1 jr. Wat ook heel belangrijk is voor je kindje.
    Het is toch te zielig voor woorden als je kindje van 3mnd. naar creche moet brengen?! Vooral ook als je bv. geeft!

Ik zou zeggen lekker doen als je daarvoor de mogelijkheid hebt!
    Want lang niet iedereen heeft het, terwijl ze het zo graag zouden willen hebben!

19. loulappie

loulappie Actief lid

28 jun 2007
    181
    0
    0
    Horeca
    Lelystad
    Ik denk dat ik persoonlijk onder de half thuisblijfmoeders val kan dat? haha. Ik werk 16 uur per week verdeelt over drie dagen. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn met mijn kleine monstertje maar als ik heel eerlijk ben vind ik het ook heerlijk om een paar uurtjes te gaan werken. dan ben ik weer even mijn oude ik en lekker onder de mensen zonder dat het over fruithappen en poepluiers gaat. Bovendien weet ik dat ze altijd in goede handen is bij opa en oma. Maar mischien is het mijn leeftijd maar ik zou niet kiezen om volledig thuis te blijven. Succes met je beslissing! Groetjes

20. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    Ik vind het knap dat jullie het kunnen! Ik was toch wel blij dat mijn verlof er op zat en weer eens wat andere mensen zag . Mijn wereldje werd zo klein! Ik werk nu 3 dagen (mijn man wilde ook een dag minder werken) en zie dit echt als een uitstapje. Maar tegen een uur of 4 begint het wel te kriebelen en wil ik toch weer snel naar mijn kleine meisje. Maar vind het heerlijk om mijn eigen ding nog te hebben.

Deel Deze Pagina