Consultatiebureau

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MariekeRox, 7 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    Dames vandaag voor onze zoon weer op controle geweest bij het consultatiebureau. Hij wordt volgende week 2 jaar.
    Ik had een dame die ik in 2 jaar nog nooit had gezien. Onze zoon praat al wel maar het zijn tot nu toe alleen woordjes. Ze heeft hem 10 min gezien en ze kwam gelijk aan dat ze hem een indicatie wilde geven zodat hij 3 ochtenden straks naar het peuterspeelzaal gaat.
    Ik schrok hier van hij moet nog beginnen en nu al een indicatie. Ik heb gezegd dat ik eerst wil dat we hem 6 maanden naar het peuterspeelzaal wil laten gaan en dat de juffen maar moeten vertellen of hij een extra ochtend nodig heeft. Ik vond dat ze wel heel erg snel een conclusie trok. Ze heeft hem niet eens woordjes laten zeggen. Of stel ik me nu aan en moet ik hem al wel 3 dagen laten gaan?

2. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst even aankijken op peuterspeelzaal. Hij moet nog gaan. Laat hem lekker wennen en kijk wat er gebeurt. Neem het even voor kennis aan en geef bij consultatiebureau aan dat je nog even rustig de kans wilt krijgen om te kijken wat hij gaat doen.

3. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Je stelt je niet aan.
    Zou het gewoon even aankijken en zoals je zelf zegt na een half jaartje kijken wat de juffen vinden.
    Hij moet wennen en is al spannend genoeg voor een kleintje.

4. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Neehoor, je stelt je niet aan! Je zoontje kan zomaar ineens gaan praten nu, dus maak je alsjeblieft geen zorgen. Laat hem lekker naar de peuterspeelzaal gaan en kijk eens wat hij over een half jaartje kan.
    Mijn zoontje zei met zn 2e jaar alleen ‘mama’. Op het bureau werd een extra afspraak gepland voor zn taal om evt een j indicatie ook te geven. Maar tadaaa; een week na zn 2e verjaardag begon meneertje opeens te praten :)

5. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Ik zou het idd ook aankijken, tenzij je natuurlijk zelf ook twijfelt over zijn taalontwikkeling.
    Heeft ze nog aangegeven waarop ze de indicatie baseert?

6. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    Nou als ik vergelijk met andere praat hij wel minder goed. Dat heb ik ook al aangegeven bij het peuterspeelzaal. Maar om nou te zeggen dat hij niet praat... mama, papa, oma, opa, druif, appel, banaan, on nee he, zitten, staan enz dat zegt hij allemaal.
    Maar hij is ook stront eigenwijs :D als hij geen zin heeft zegt hij ook niks.

7. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Als je zelf het idee hebt dat ie gewoon nog wat tijd nodig heeft, dan kun je volgens mij nog prima even aankijken... mijn zoontje praatte rond die leeftijd ook weinig, maar had ook frustraties en ik had het idee dat zijn spraakontwikkeling daarin een rol speelde (frustratie omdat hij zich niet goed kon uiten / verstaanbaar kon maken). Hij heeft toen een tijdje op de psz gezeten (2 ochtenden, geen indicatie), maar ik heb niet t gevoel dat hij hier veel leerde tav van zijn spraakontwikkeling. Op sociaal-emotioneel gebied wel. Hij is rond die tijd wel doorverwezen naar de logopedist en dat vond ik wel effectief. Hij kreeg toen elke week een sessie van een half uur en we kregen oefeningen mee voor thuis. Zo wist ik tenminste hoe ik thuis gericht met hem kon oefenen. De sessies verlopen echt spelenderwijs en hij vond t leuk.

En oja, ook was hij toen naar de kno arts doorverwezen vanwege zijn spraak die laat op gang kwam en hij bleek flink wat vocht achter zn trommelvliezen te hebben. Hij had daarvoor maar 1 keer oorontsteking gehad (die werd opgemerkt, mogelijk vaker maar nooit signalen gezien). KNO arts vermoedt dat hij mogelijk slechter hoorde en daardoor spraak laat op gang is gekomen. Hij kreeg toen buisjes.

8. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    @MDK mijn gevoel zegt inderdaad eerst even aankijken.
    Kijk als de juffen na 3 maanden zeggen dat hij echt meer hulp nodig heeft dan ga ik hem dat zeker bieden.

Oortjes toevallig vandaag nagekeken dat was allemaal goed.

Oceanna vindt dit leuk.
  9. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.023
    3.672
    113
    Mijn zoon is 3 en ouwehoert pas sinds kort echt veel hoor. Heeft ook even geduurd. Volg je gevoel.

MariekeRox vindt dit leuk.
  10. MaritS

MaritS Actief lid

5 dec 2015
    469
    398
    63
    Het lijkt mij een hele snelle conclusie. Bij ons op consultatiebureau hoefde hij op die leeftijd weinig te kunnen.
    Zo'n indicatie betekent wel drie ochtenden gratis opvang, educatief en leuk spelen met andere kinderen. Als ik de indicatie had gekregen zou k zoon er met plezier heen brengen:roflmao:

spruitje80 vindt dit leuk.
  11. Petra13

Petra13 Niet meer actief

Hier zelfde ervaring, in een paar minuten besloot ze dat mijn zoontje een ontwikkelingsachterstand heeft. Hier wel een verklaring, we wilden hem toch al naar de peuterspeelzaal, dus ons maakt het niet zoveel uit. Ach, het kan geen kwaad voor hem om wat extra aandacht te krijgen op taalontwikkeling. Hij zegt alleen losse woordjes.

Ik begrijp je heel goed, laat je niet teveel beïnvloeden door het consultatiebureau, zij vinken alleen maar lijstjes af. Echt naar je kind kijken doen ze naar mijn idee niet.

12. Mamasinds2006

Mamasinds2006 Actief lid

10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    En zo zegt iedereen wat anders. Met dochter van 22 maanden ook met logopedie gestart omdat ze ook alleen nog maar wat woordjes zegt. Mama zit hier nog niet eens bij. Daar werd ik zélf best wel onzeker van. Maar de logopediste wil nog niet eens met haar starten omdat ze haar gewoon nog te jong vindt en haar tijd wil geven. Het ene kind is het andere niet, hoezo hebben alle kinderen die met 2 jaar nog niet praten ineens hulp nodig?

13. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Prima toch! Hij is nog jong en kan ineens sprongen maken... of langzaamaan steeds meer gaan praten. Als hij verder goed in zn vel zit, zou ik t ook gewoon aankijken en volgen. Hulp inschakelen oid kan altijd nog indien nodig. Wel fijn dat er naar zn oortjes is gekeken, kun je in ieder geval uitsluiten dat t daar iets mee te maken heeft :thumup:

14. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    @MaritS ik heb er nu al buikpijn van dat hij over 1 week er heen moet. Maar weet dat het goed voor hem is.

@Petra13 had hij ook echt een ontwikkelings achterstand? Of viel het uiteindelijk wel mee?

@Mamasinds2006 echt he! Ik dacht ook laat hem nou even zich zelf ontplooien. Kijk het even aan.

@MDK Hij doet het voor de rest super goed!

MDK vindt dit leuk.
  15. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier was het ook raar met de (ruim) 2 jaar afspraak. Ze vroegen hoe ik vond dat M praat. Dus ik zei dat ze wel het eea zegt, ook zinnen maar dat de uitspraak nog niet altijd even goed is en dat Q op die leeftijd veel beter en meer sprak. Hier werd niet op doorgevraagd maar meteen aangegeven dat ze dan over 3 maanden zeker terug moet komen.
    Q is altijd al verbaal erg sterk geweest (motorisch minder) en M ontwikkeld zich anders. Van niks laten zien naar alles, nu praat ze veel meer en meteen ook met goede werkwoordvervoegingen en vaak volzinnen bijvoorbeeld.

Oceanna vindt dit leuk.
  16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn jongste zei met 2 nog helemaal niks, is met ondersteuning van VVE helemaal goedgekomen. Ze had een taalachterstand door gehoorproblemen.

Oceanna vindt dit leuk.
  17. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als jij je nu nog geen zorgen maakt zou ik het ook nog even aankijken. Hier sprak de oudste met 2 jaar ook nog niet veel en zeker niet duidelijk. Hij ging met bijna 2,5 naar de peuterspeelzaal en heeft vanaf toen echt sprongen gemaakt. Inmiddels is hij 4,5 en ratelt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, goed verstaanbaar, zeer grote woordenschat dus is allemaal goed gekomen, geen VVE en geen logopedie aan te pas gekomen.
    En mocht blijken dat het wel nodig is, ook prima natuurlijk, maar ik zou het voor nu ook nog wat te vroeg vinden.

18. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Wat een verschillen zeg! Mijn zoon zegt ook nog niet heel veel. Hier is over gesproken, en het baarde de verpleegkundige duidelijk geen zorgen. Ze stelde voor om met 2,5 nog eens te bellen om te bespreken of hij al zinnetjes van twee woorden maakte, maar mede omdat zijn receptieve taalontwikkeling goed is hoefde er niet direct actie ondernomen te worden.
    Een vriendin van me, andere kant van het land, kwam met een zelfde verhaal op het consultatiebureau. Zelfde advies.

Heel vreemd dat er zoveel verschil tussen zit. Zijn er nog andere dingen die erop wijzen dat hij extra ondersteuning nodig kan hebben?

19. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.676
    807
    113
    @Mystiek ik ben er van overtuigd als hij de gebruikele dames van het consultatiebureau had gehad dat ze hier ook niet mee waren gekomen.

Ik zelf vind het heel snel als je een kindje nog nooit heb gezien en niet eens vraagt naar welke woorden hij zegt maar puur afgaat naar mijn bevindingen dat je dan gelijk met een indicatie komt. Voor de rest is hij met vlag en wimpel geslaagd voor de testjes die hij kreeg. Blokken bouwen, ledematen aanwijzen. Dus puur omdat ik vertelde dat hij alleen nog maar losse woorden zegt

Oceanna vindt dit leuk.
  20. Petra13

Petra13 Niet meer actief

@Petra13 had hij ook echt een ontwikkelings achterstand? Of viel het uiteindelijk wel mee?

Dat moet nog blijken, maar kan me niet voorstellen. Paar maanden geleden op verzoek van cb bij een kinderarts geweest. Haar eerste vraag aan mij was wat ik kwam doen. Zij vond de doorverwijzing van het consultatiebureau veel te vroeg. Zij zag een vrolijke sociale peuter, niets bijzonders. Dus daar ga ik voorlopig vooral van uit.

Ben wel benieuwd wat de mensen op de psz over hem gaan zeggen bij het eerste evaluatiegesprek, maar dat duurt nog wel een tijdje.

Deel Deze Pagina