wanneer middagslaapje laten vervallen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamak82, 4 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamak82

mamak82 Actief lid

6 nov 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter is nu 23 maanden. Ze slaapt elke middag tussen de 1,5 en 4 uur. Gaat zonder mopperen naar bed. Nu is het probleem dat ze al weken s nachts regelmatig gillend wakker word zodra je op haar kamer bent is ze direct rustig. Alleen dan benoemd ze van alles om maar niet weer te hoeven gaan slapen (drinken, neus poetsen, extra knuffel naar bed, auw). Ook het naar bed brengen verloopt erg wisselend. De ene keer leggen we haar zo in bed de andere keer met veel poppenkast. Zou dit te maken hebben met haar middagslaapje? Tijd om het te schrappen of toch niet? In de middag is ze vaak wel echt moe. Dat maakt me dan ook aan het twijfelen. Hoor graag adviezen! Hoe hebben jullie het aangepakt rondom middagslaapje?

2. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Mijn zoontje is 3 jaar en 5 maanden(bijna) en zelfs hij doet nog een middagdutje. Het begint er nu langzaam af te gaan maar op dagen dat hij echt moet is slaapt hij vlot nog 3 uur en ligt er dan om 19.30 weer in tot de dag erna 7.30/8.00.
    Ik denk dat als ze er echt geen behoefte meer aan hebben je het wel merkt. Als Toby in de nacht of avond wakker wordt om iets bedenkt hij ook van alles om niet terug te moeten en dat is niet omdat hij niet moe is:D

3. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Het middagslaapje ging hier automatisch. Hij wilde echt niet meer... 's nachts wakker worden heeft daar volgens mij niets mee te maken. Ik denk dat ze het gewoon fijn vindt dat jullie er zijn. Spelen is toch het leukste wat er is? :D Draakjes zijn het. Probeer vol te houden dat het midden in de nacht is en dat het bedtijd is... Gaat vanzelf weer over denk ik.

4. veertje

veertje Fanatiek lid

Bij Lisa zijn we nu aan het afbouwen.. Ze slaapt namelijk savonds niet meer en bedenkt dus ook allemaal smoesjes.. Nu slaapt ze heel soms een kwartiertje in de auto of leggen we haar als ze echt moe is een half uurtje op bed maar niet langer want dan hebben we savonds weer feest.. Ze red het nu 2 dagen achter elkaar zonder slaapje en de derde dag is ze echt smiddags erg moe. Vanmiddag heeft ze bijv van half 4 tot kwart over 4 geslapen.. Ik probeer haar in de middag wel een rust punt te geven. Even lekker op de bank tv liggen kijken bijvoorbeeld..

5. linde90

linde90 Niet meer actief

Hier slaapt ze ook nog zeker 2 uur in de middag met 25 maanden.
    Als ze helemaal niet slaapt is ze s´avonds te moe en dan is het juist drama in de nacht.

6. Tese

Tese Niet meer actief

Mijn zoontje is afgelopen dinsdag 3 geworden en hij slaapt nog 2-3 uur. Hij heeft het nodig dus ik ga hem niet wakker houden. Het ligt per kind verschillend denk ik.

7. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    Als hij in de middag meer dan 1 uur geslapen heeft, dan is het tot half tien is het keten is zijn bed, vragen, roepen, de gehele trucendoos

Sinds kort dus thuis zoveel mogelijk niet slapen en soms een dag heel kort, max 45 minuten, dan gaat hij gewoon om 7 uur zonder mopperen naar bed. en ja als hij niet slaapt dan kan hij ook om 6 uur al naar bed gaan, maar je moet ergens beginnen. Mijn mening is dat de nachtrust belangrijker is dan het middagslaapje, dus als hij in de avond te kort komt moet hij overdag meer slapen waardoor hij in de avond....;)
    Op de chreche laat ik hem wel slapen.(hij gaat 2 dagen ma en do)

Het is ook een kwestie van proberen waat voor jullie en jullie kind het beste werkt.

savonds is het om 7 uur gewoon bedtijd

8. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    mijn dochter is 3,5 en slaapt in principe niet meer overdag
    maar ze heeft zeker tot 3 jaar geslapen
    het is nu heel wisselend
    ze krijgt elke dag een rust moment om alle prikkels van de ochtend te verwerken
    en dan ligt ze lekker op de bank tv te kijken
    en als ze echt heel moe is valt ze in slaap op de bank zoals nu :p

9. Maia

Maia Niet meer actief

hier slaapt ze nog wel maar ik maak haar altijd (als ze nog niet uit zichzelf wakker is) om 3 uur wakker omdat ze anders 's avonds niet naar bed wil omdat ze dan nog niet moe is. Ik vind het slaapje gewoon nog erg belangrijk, ze heeft een maand niet 's middags geslapen, ook prima, maar het is toch prettiger dat ze nu wel weer 's middags slaapt.

Deel Deze Pagina