Lastige vragen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by DragonBaby, Jan 13, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    #1 DragonBaby, Jan 13, 2018
    Last edited: Jan 13, 2018
    Ik dacht dat de waarom-vragen die ooit zouden gaan komen zo lastig zouden zijn (hier tot zover nog niet gehad) maar de vragen waar mijn zoontje nu mee aankomt kunnen er ook wat van :eek:
    Op dit moment is vooral de leidingen heel interessant. Waar komt het water vandaan? Waar gaat het water naar toe? En waar gaat de de plas en poep vanuit de wc naar toe?
    Ik probeerde vandaag een boekje te vinden hij de bieb om wat erover te laten zien, maar kom heel veel tegen met wc/riool-monsters.. Laat ik daar jou maar net niet daarover willen vertellen..Ik heb nu maar een wetenschap technisch boekje meegenomen om maar iets daarmee te kunnen laten zien.. Heb nog geen idee of dat wat is, kom ik zo pas achter haha. Maar ook met andere dingen heel lastig om overal een apart boekje voor te vinden.. Dus hoe kan je dat het beste aanpakken?
    Zo kwamen we vandaag onderweg van die grote masten tegen vraagt hij waar het voor is.
    Of nog zoiets, een vrouw staat flessen in te leveren, waar gaat dat naar toe? Ik had zo'n geluk dat de winkel die deur open had staan, nu heb ik duidelijk kunnen laten zien wat er met de flessen gebeurde die ingeleverd werden. Dus dat is 1 raadsel opgelost. Maar waar gaan ze daarna naar toe mama?
    Hij is ineens zo nieuwsgierig van alles en ik vind het heerlijk en geniet er echt van dat hij alles maar wil weten, maar ik ben zo slecht met dat soort dingen. Ik wil ook niet de hele tijd gaan zeggen dat ik het niet weet of maar iets verzinnen. Maar ik weet ook veel van de andere dingen die hij vraagt nooit helemaal zeker, ik denk er eigenlijk zelf nooit echt veel over na :confused:
    Hoe kan je je nou echt voorbereiden op dat soort vragen? :eek:

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,636
    8,368
    113
    Female
    Zeggen dat hij die vraag even moet onthouden dat jullie thuis zijn. Er zijn vast genoeg filmpjes op youtube te vinden. En als je er geen antwoord op wil geven kan je ondertussen nog hopen dat het vergeten word.

3. fafa

fafa Niet meer actief

Ik doe ook wat zonnestralen zegt. Veel vragen kan ik zelf wel beantwoorden. Was/ben zelf ook dol op klokhuis, how it's made, kijk, quest en dat soort dingen, dus dan kun je over een hoop wel wat basaals uitleggen.
    Maar soms komt er een vraag voorbij die ik ook niet kan beantwoorden (van de week: "hoe wordt surimi gemaakt?" "ehhhhhh...") Dan zoeken we dat op een vast moment aan het eind van de dag (ijdens tandepoetsen) even op. Gelukkig hebben zij een beter geheugen dan ik, want ik ben het dan meestal alweer vergeten :oops:

4. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Herkenbaar!

Ik maak het antwoord ook niet al te ingewikkeld.
    Mijn zoon vroeg laatst ook waar de flessen heen gaan.
    Naar een grote fabriek waar ze er weer nieuwe flessen van maken. Klaar!
    Dan is hij al tevreden. Hij is ook pas net drie dus dat scheelt misschien ook.
    In simpele kindertaal uitleggen in ieder geval. Bij zo’n poep en plas vraag zou ik niet het woord ‘waterzuivering’ ofzo gebruiken. Maar gewoon in buizen onder de grond naar een plek waar alles schoongemaakt wordt, klaar.

Wel leuk ook he, zet jezelf ook weer aan het denken :D

5. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,275
    2,035
    113
    Als je het even niet weet, vraag dan Wat denk je zelf?' Mijn zoon zit ook in de waaromfase en door de vraag terug te kaatsen is gebleken dat hij het antwoord meestal zelf al weet :rolleyes:

owly likes this.
  6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,175
    113
    Google :D

7. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

Dec 8, 2012
    826
    204
    43
    Female
    Bedankt voor de reacties! Daar kan ik wel nog wat mee.

Ik zal inderdaad eens kijken of we het tot thuis kunnen bewaren en op youtube ofzo kunnen opzoeken.
    Hier vergeet ik het ook gauw hoor @fafa haha, maar mijn zoontje ook want die is dan ook allang weer met andere dingen bezig. Alleen als iets thuis meerdere malen gebeurd vraagt hij het later nog eens.

@Mop81 , ja het zet je inderdaad heel erg aan het denken, ik sta ineens weer stil bij allemaal dingen die ik normaal gesproken helemaal niet meer zie.
    Makkelijke antwoorden geven doe ik inderdaad ook wel zoveel als mogelijk. Net als dat hij vraagt waar zn drinken heen gaat, gewoon naar je buik.

@rijo ik probeer dat ook wel eens, maar meestal weet hij het antwoord vaak ook echt niet. Dus dat werkt voor hier helaas niet echt.

@Lies1611 , dat is inderdaad een heel simpel antwoord :roflmao: ik heb alleen niet altijd google bij de hand en soms zijn de antwoorden toch ook best lastig te vinden, al helemaal om snel en simpel uit te kunnen leggen.

Lies1611 likes this.
  8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,820
    2,678
    113
    Inderdaad eerst vragen wat hij zelf denkt, en anders op youtube opzoeken. Voor de waterleiding vragen kun je op Droppiewater.nl kijken, of een keer naar het Watermusem in Arnhem gaan.

Oh ja vooral niet zeggen 'vraag dat vanavond maar aan papa'. Dat deed ik enkele keren met lastige technische vragen. Vraagt mijn kleuter vervolgens of ik soms heel dom ben en papa heel slim, omdat ik haar bij moeilijke vragen vaak naar papa doorstuur...

fafa and GDuif like this.
  9. GDuif

GDuif Bekend lid

May 22, 2016
    940
    170
    43
    Dat is wel een goeie om te onthouden ja....niet alle vragen doorsturen naar papa. Die ga ik onthouden voor over een paar jaar. :)

Share This Page