Vraagje over ledikant/wieg

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door mieks, 18 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mieks

mieks Fanatiek lid

11 jun 2010
    3.119
    1
    0
    Gastouder
    Gelderland
    Hallo,

Ik ben nog vrij nieuw hier :D Over 2 weken stop ik met de pil in de hoop dat we over een tijdje een mooi kindje in onze armen kunnen sluiten.

We zijn al wel is een beetje aan het opzoeken op internet wat we moeten aanschaffen tegen de tijd dat ik zwanger ben. Nou had ik via prenatal een uitzetlijst gevonden. Hier stond behoorlijk wat op voor je ledikant en/of wieg :$
    2 Molton bedzeiltjes
    3 Molton hoeslakens of onderleggers
    3 Hoeslakens
    2 Dekens
    3 Lakens
    1 Molton beschermer

Nu wil ik voor op het kamertje tegen die tijd een ledikantje, en voor de eerste paar dagen of weken een wiegje bij ons op de slaapkamer. Ik ga er van uit dat mijn rijtje hier boven alleen voor ledikantje is..? :(

Wat hebben jullie allemaal aangeschaft in dezelfde situatie als hierboven beschreven? (Dus ledikantje op de babykamer en wiegje voor de eerste tijd)

Liefs Miek

2. monedoos

monedoos Actief lid

12 mrt 2011
    261
    0
    0
    utrecht
    Beste Miek,

Ik hoop van harte dat het jullie gegund is snel zwanger te raken, maar hou er rekening mee dat dit gemiddeld 1 tot 1,5 jaar duurt !
    Ik zou me dan ook nu al helemaal niet druk maken over een uitzetlijst, behalve als je wilt weten hoeveel een kindje precies gaat kosten voordat het geboren is.
    Je kunt hoe je een bedje moet opmaken terug vinden op: Bed opmaken

Als je een aerosleep gebruikt is dit niet geschikt.

Of je een wiegje en/of bedje wilt nemen ligt er helemaal aan hoe het met jou als moeder en met de baby gaat, en of je kindje een kamer heeft die ver bij je vandaag ligt. Maar vooral waar je gevoel naar uit gaat.

Veel succes met zwanger worden.

3. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Mieks,

Ik heb zelf een leikant en eerste maanden komt de kleine in de nachten bij ons op de kamer. Ook ivm borstvoeding.

Wiegje,
    2 onderlakens
    2 lakensets
    1 deken

ledikant
    3 onderlakens
    3 lakensets
    2 dekens

kinderwagen
    1 onderlaken
    1 lakenset
    1 deken
    ( dit kan je namelijk afwisselen met de dekens en lakens van de wieg)

Verders heb ik begrepen dat je geen molton zeiltje mag, ivm dat als het kindje moet spugen het vocht niet weg kan lopen. Dus moet nog even uitzoeken wat voor matrasbeschermer er onder mag ofdat het alleen bij lakens moet blijven met een hydrofiel onder het hoofdje.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik had een wiegje en een ledikantje.

Voor het wiegje had ik:

2 moltons
    2 hoeslakens (1x wit en 1x turqouise)
    2 lakens (met zo`n mooi randje om om te slaan)
    2 dekens (1x wit en 1x turqouise)

verder een hydrofiele luier onder zijn bolletje tegen het vies worden als hij spuuugde, dan hoef je alleen de hydrofiel te wassen ipv het beddengoed.

Voor het ledikantje had ik:
    2 moltons
    2 hoeslakens
    slaapzakken, want toen zoonlief uit de wieg gegroeid was was hij al ruim 6 mnd en lag hij niet meer onder de deken (als je eerder over gaat en de kleine draait nog niet dan ook 2 dekens en 2 lakens).

5. mieks

mieks Fanatiek lid

11 jun 2010
    3.119
    1
    0
    Gastouder
    Gelderland
    Thnx meiden :) Ik lees dat jullie geen matras beschermer of bedzeiltjes gebruiken? Die zag ik wel op de uitzet lijst van prenatal staan.

@Monedoos, we houden er zeker rekening mee dat het nog een flinke tijd kan duren voor het raak kan zijn, dat weet je tenslotte toch nooit. Ik wilde alleen is bekijken wat je zoal nodig hebt en wat je dan kwijt gaat zijn :) Al kan je het uiteraard zo duur maken als je zelf wilt.

Zijn er ook meiden die niet kiezen voor een wiegje op je eigen slaapkamer? Onze andere slaapkamer (toekomstige baby kamer) ligt naast onze slaapkamer. Ik dacht alleen dat zo'n kleintje juist graag de eerste paar dagen of weken misschien dicht bij je wilt zijn? Daarom het idee van een wiegje op de slaapkamer..Of zou een baby ook prima al gelijk in zijn/haar eigen bedje kunnen slapen op de babykamer? Wat deden jullie?

Wat een hoop vragen :):p

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoi hoi,

Ik heb voor het ledikant: 3 moltons, 3 hoeslakens, 3 lakens en 2 dekens. Geen zeiltjes idd ivm slechte luchtdoorlating.

Zelf gebruik ik voor de eerste tijd de kinderwagenbak maar schijnt sinds een tijdje geloof ik weer niet te mogen, maar persoonlijk kies ik daar wel voor. Desnoods kun je het ledikant ook een tijdje op de slaapkamer zetten als er plek voor is.

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hoi,

wat een spannende tijd gaat er aan komen!

Hier heb ik de eerste 3 maanden de wieg gebruikt die vroeger van mij zelf was. Het matrasje was nog goed, hier heb ik wel een aerosleep toplaag voor gekocht. Verder:

- Aerosleep toplaag
    - 2 Aerosleep hoeslakens
    - 3 dekentjes (1 voor de kinderwagen, 1 voor de wieg en 1 reserve)
    - 2 lakentjes (had er zelf van vroeger nog 3 maar met 2 zou het ook prima gelukt zijn!)

Sinds de 3 maanden slaapt ze in haar ledikant. Hiervoor hebben we gekocht:
    - Babymatras Fenne (leenbakker) 15cm (maar 40 euro maar een fantastisch matrasje!)
    - Toplaag aerosleep
    - 2 aerosleep hoeslakens
    - Vellux 4 seizoenendeken
    - 2 dekbedovertrekjes (voor de vellux deken dus).
    Helaas na 2 nachten onder de deken deze al verwijderd omdat ze kriskras het bed door ging. Nu ligt ze in een slaapzakje.

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Op de uitzendlijstjes van de winkels staan heel veel nutteloze dingen (denk aan de navelbandjes die je allang niet meer nodig hebt) en zelfs dingen die onveilig (die bedzeiltjes dus) zijn. Ook in de winkels hoor ik weleens verkoopsters dingen beweren tegen aanstaande mama`s waarvan ik denk: daar ben ik het niet mee eens of het klopt van geen kant.

9. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Op prenatal staat indd een hele lijst, wij hadden het allemaal aangeschaft maar de helft er van nooit gebruikt. Alleen een aantal hoeslakens voor het matrasje, een deken en een aantal lakens.

10. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    ik neem aan dat de kraamzorg of je vk een lijst heeft die wel goed is...... en verder lijkt me het aantal hoeslakentjes enzo helemaal niet veel ofzo. zelf hebben we een wiegje (waar ik nog in gelegen heb) en kopen we nog een ledikantje. ik denk dat een molton beschermer wel handig is, maar inderdaad liever niet zo'n plastic ding.....

11. Minnie78

Minnie78 Actief lid

16 jan 2011
    254
    0
    0
    Noord Brabant
    Wij leggen onze kleine uk gelijk vanaf het begin in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer.
    De kamer is direct naast onze kamer en de deuren staan open.
    Ik wil wel borstvoeding geven, maar er staat een heerlijke stoel op de babykamer. Ik vind persoonlijk het geven van borstvoeding geen reden om de kleine op onze kamer te leggen.

Wat betreft het beddengoed: wij hebben een aerosleepmatras gekocht. Daar gaan alleen nog maar hoeslakens overheen en dan een lakentje en deken.
    Ik heb 2 dekens, 4 hoeslakens, 4 ledikantlakens

Deel Deze Pagina