Ik zou er niet voor kiezen, maar de meeste mensen hier associeren het niet met een naam. De naam gaat vanzelf bij een kindje kiezen en het zal even wennen zijn voor de omgeving, maar na 2 weken kijkt niemand er meer raar van op. Als dit voor jullie de perfecte naam is, zou ik het gewoon doen, Bedenk je ook dat mensen voor de geboorte altijd kritiek hebben op een naam (je kunt tenslotte nog wijzigen), maar na de geboorte niet meer. Dan is een naam leuk of apart (niet leuk )
Nee niet mooi. Ik denk ook direct aan een alphaman. Vind het geen naam, sorry. Een beetje apart vind ik meestal wel leuk, maar dit vind ik niks.
Bij elke naam altijd even je huiswerk doen... De Hertog van Alva kwam in de 16e eeuw met een leger naar ons land om na de Beeldenstorm 'orde op zaken' te stellen... Pure terreur, onder andere Willem van Oranje vluchtte naar het buitenland... Het beleg van Leiden, Alkmaar, etcetera volgde, Kenau van Hasselaar leefde ook in die tijd... Maak vooral allemaal je eigen keus, maar ik weet liever van tevoren waar ik mijn kind mee opzadel als het later groot is (Alpha zou ik ook niet zo'n succes vinden)
Dit gaat niet op in de tijd van basisschool en middelbare school. Volwassene kunnen er aan wennen na de geboorte maar de kans om later op school hiermee gepest te worden is wel aanwezig denk ik, gezien de betekenis van alpha op diverse manieren. Ik zou dat risico niet willen nemen voor mijn kind, maar daar maakt ieder zn weloverwogen keuzes in natuurlijk
Zo...wat denigrerend... Ik heb keurig ‘mijn huiswerk’ gedaan bij de namen en bijbehorende betekenissen van onze kinderen. En ik weet precies wie Alva was. Maar ik geef dan ook aan, ‘dan misschien eerder...’. Alva is in ieder geval wel een echte naam, al is het dan een meisjesnaam in meerdere landen. En dat kan ik van Alpha niet zeggen.
Mijn basisschool heette Alpha. Ik vind het geen naam, sorry. Het is de aanduiding van een Griekse letter, je komt de term in de wiskunde tegen, het wordt gebruikt als aanduiding van persoonlijkheid/gedrag. Grote kans dat de naam niet bij het kind past. Dus ik zou er zeer zeker niet voor kiezen!
Dat dus. Verder moet ik aan dat wezen Alf denken waar een televisieserie van was. Alfabet. Alphamannetje.
Nee, ik moet alleen maar denken aan Alpha, de eerste, de sterkste, de Alpha van de groep. En daarom zou ik mijn kind niet zo noemen.
Sorry @Ahava ik had dat zinnetje over huiswerk doen misschien beter niet kunnen zeggen. Ik bedoelde het niet denigrerend! Je ziet tegenwoordig zoveel maffe namen... soms betekenen die iets of klinken ze zo sterk als iets, dat ik denk "O, o ouders, hadden jullie dat wel bedacht..." Ik hoop dat wij zo'n fout niet maken! (We weten beiden hoe het is om met je naam gepest te worden.) Maar goed, ik durf er sinds een paar dagen ook pas voorzichtig serieuzer over na te denken, heb me er al die jaren voor afgeschermd... Nogmaals excuus Ahava! No offence!