Hallo meiden, Wij zitten heel erg te twijfelen tussen twee jongensnamen.. mijn man wil de kleine naar zijn vader noemen ivm dat hij ernstig ziek is. Demian past daar weer heel goed bij. Je spreek het gewoon uit hoe het er staat! Jayson vinden wij ook een stoere naam! Aan de andere kant denk ik het hoeft niet precies op zijn vaders naam te lijken om het te vernoemen. Jayden vond ik ook leuk maar omdat iemand al die naam heeft gekozen gaat het helaas niet door.. Ik vind het altijd fijn om een mening van een ander te horen.. wel met een beetje respect.
Hoi Littleprince, Ik weet niet of jullie nog een tweede naam kiezen, je zou ook daarin kunnen vernoemen dan heb je wat meer mogelijkheden voor de voornaam/roepnaam. Ik weet niet naar welke naam hij moet wijzen want ze zijn beide erg verschillend.
Ik zou sowieso voor Damian of Jason gaan en niet voor deze aparte spelling. Ze zijn beiden niet mijn smaak, maar als ik moet kiezen Jason: net wat stoerder.
Ja Jayson/Jason vind ik ook wat leuker dan Demian. Je zou ook de naam van zijn vader als tweede naam kunnen doen. Zo 'eer' je zijn vader en kun je toch de naam kiezen die jij graag zou willen voor je zoontje. Wat goed dat je aangeeft dat je de mening van anderen graag hoort, maar wel met een beetje respect Ik vind het soms ook wat ongezouten hoe sommigen hun mening geven... A la: dat vind ik echt een verschrikkelijke naam! Haha dan durf je m bijna niet meer te kiezen toch? Namen zijn zó persoonlijk!
Ik zou het schijven als Damian of Jason. En ik heb met veel twijfel voor Jason gekozen. Het zijn niet echt mijn smaak namen. Ik denk te Engels.
Demian, Damian, Demi vind ik persoonlijk een beetje enge namen. (Zoon van de duivel. Ookal zal het het misschien wel niet zijn , elke keer als ik deze naam hoor heb ik de associatie hiermee voelt voor mij niet goed deze naam). Dus mijn keus is Jayson
Ik zou het als Jason schrijven, vind ik mooier staan. Maar Demian ook wel bijzonder. Wat vind je van Josh of Joshua? Vind ik een beetje in dezelfde stijl maar net iets mooier. Of gewoon Jay? Of iets bijzonderder: Dayvin / Davin (Dee-vin) of Dayven / Daven (DEE-vun)? Of Devin (DEH-vin)? Zomaar wat ideetjes --- Ik lees Damian wel anders dan Demian. Damian is voor mij DEE-mie-un of DAA-mie-an, terwijl ik bij Demian DEE-mie-an lees, een beetje een combinatie tussen die twee uitpraken dus. Dus met de uitspraak DEE-mie-an zou ik wel Demian of Démian schrijven.
Klopt, Damian komt van een Grieks woord dat 'temmen' of 'bedwingen' betekent. De namenbank van het Meertens Instituut zegt erover: "Evenals Damasus wordt deze naam in verband gebracht met Grieks damazein 'bedwingen'. De heilige Damianus was martelaar, broer van Cosmas; kerkelijke feestdag: 27 september. In Holland is de naam aan te treffen vanaf het begin van de 14e eeuw." (Bij Damasus staat: " De naam is afgeleid van Grieks damazein 'temmen, bedwingen' en betekent dus 'de bedwinger' ")
Voor mij een goede reden om deze naam niet te kiezen ja. Mijn moeder heeft eens een vriend gehad waarvan zijn dochter Candida heette. Dan denk ik toch aan die geslachtsziekte. Misschien denk ik overal wel teveel aan maar voor mij een goede reden om een bepaalde naam niet te kiezen
Heb het ook dat wat jongsma zegt Damian ( lijkt ook op Demon). Jammer want verder heb ik die naam altijd stoer gevonden Jayson (niet Jason) vind ik mooi
Ik denk dat het wel duidelijk is welke naam. Hihi. Zal alleen die naam een paar dagen in mijn hoofd houden.. Misschien dat de keuze makkelijker word. @maansneeuw klopt je schrijf Demian en je spreek het uit als Demian. Hebben nog ongeveer 8 weken te gaan. Namen uitkiezen vind ik echt persoonlijk...normaal als je over iets twijfelt vraag je de mening aan je familie of vrienden en dan heb je zo een keuze gemaakt...Nou is het een ander verhaal..
Josh vind ik een erg stoere optie! Ik zou Jason zo schrijven. De Demian van mijn leeftijd spreek je uit als: Deeh-mie-an op zn NL niet Deej-mie-jun. Vind deze laatste uitspraak niet mooi.