Wij zitten een beetje met een dilemma. Na de 20 weken echo waren we er eigenlijk heel snel uit welke namen we onze dochter gaan geven. Ik heb een naam die ik mooi vond en ML ook, die hebben we achter elkaar gezet en dat klonk goed dus niks meer aan doen (mijn naam als 1e en roepnaam, zijn naam als 2e naam). Dachten we. We zijn inmiddels verhuisd naar een nieuwbouwwijk en we zijn er achter gekomen dat onze buurvrouw dezelfde roepnaam heeft als die wij onze dochter willen geven. Het lijkt hem niet heel praktisch, als we onze dochter roepen, reageert buurvrouw ook (op straat/achtertuin/bij elkaar op bezoek). ML denkt er nu over om de 2e naam als roepnaam te doen, alleen daar heb ik mijn twijfels over. Lijkt me handiger om de eerste naam ook als roepnaam te doen, omdraaien van de namen klinkt niet mooi dus dat is geen optie. En de naam die mijn man heeft bedacht vind ik niet zo prettig als roepnaam, het ligt voor mij op de een of andere manier niet lekker in de mond. Iemand ervaring hiermee? Zou je gewoon de naam geven die je gekozen zou hebben? Het zijn koophuizen waar we wonen en vooral jonge stellen, kan heel goed dat wij en onze buren nog wel heel lang naast elkaar wonen. Maar ja aan de andere kant, je geeft je kind een naam voor de rest van zijn/haar leven...
Gut wie weet is een van jullie tweeen al weer verhuisd voordat je dochter oud genoeg is om binnen geroepen te worden...ik zou die naam gewoon gebruiken hoor!
Hier om de hoek zijn afgelopen jaar twee jongens geboren met dezelfde naam. Ze schelen een paar weken. Het is geen naam die veel voorkomt en ze gaan nog met elkaar om ook. De eerste moeder vind het alles behalve leuk. Zelf zou ik het niet doen.
Lastig... Aan de ene kant niet heel handig, aan de andere kant, kies je straks een andere naam, verhuist er iemand (misschien wel de desbetreffende buurvrouw, dat zou nog vervelender zijn...) en krijg je er iemand voor terug die de gekozen naam heeft en heb je straks alsnog iemand met dezelfde naam bij je in de buurt èn heeft je kind een naam die eigenlijk 'tweede keus' is... Ik geloof dat ik dus gewoon bij de gekozen naam zou blijven.
ik zou de naam gewoon houden, misschien verhuizen jullie of zij wel binnen een paar jaar en dan krijg je misschien alsnog spijt dat je toch een andere naam gekozen hebt.
Ik zou bij de eerste keuze blijven. Het verschil tussen de buurvrouw en jullie kind is ruim 20 jaar en misschien willen zij binnenkort wel verhuizen (je weet het niet natuurlijk). Als volwassen buurvrouw zou ik er geen moeite mee hebben. 2 buurjongetjes met dezelfde naam zou ik inderdaad wat anders vinden, die spelen veel samen, komen bij elkaar in de klas/school/sportclub en dan ben je altijd Jan A. of Jan Z, of Jan en Jantje. Maar met zo'n groot leeftijdsverschil is dat toch weer anders.
Mijn dochter heet hetzelfde als mijn beste vriendin. Wij vinden dat een mooie naam, en mijn vriendin zelfs een eer .. Maar hier nooit verwarring gehad over wie ik nou roep hoor, ook al zien wij elkaar meerdere keren per week. Ik roep mijn dochter toch op een andere toonhoogte/ stem als mijn vriendin.
Jammer dan voor de eerste moeder. Dat je kindje toevallig eerst geboren wordt maakt niet dat je alleenrecht hebt op een naam. Zelf 2 dezelfde namen in de directe familie zou mij niets uitmaken.
Ze zien elkaar dagelijk. In de zomer hebben ze elk weekend een bbq en zitten heel vaak samen. Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn buurvrouw/vriendin dat zou doen. Zitten een paar huizen tussen.
Maar ze doet het toch niet voor/tegen jou? Als zij die naam zo mooi vindt dat haar kind het de rest van zijn leven mag dragen, wat maakt het uit dat er toevallig nog iemand in de straat woont die hetzelfde heet? Die kinderen zullen het grootste gedeelte van hun leven niet aan elkaar vastgeplakt zitten, dus wat maakt het uit? sommige mensen denken dat je je eigen kind een naam gaat geven om de buurvrouw dwars te zitten?
Ze moet het zelf weten uiteraard, maar als ik die moeder was zou ik het niet leuk vinden. Voorlopig zitten ze wel denk ik wel aan elkaar vast aangezien van beide gezinnen de halve familie in de straat woont. Is het toeval en ken je elkaar niet of nauwelijks vind ik het anders dan dat je elkaar heel vaak ziet en spreekt.
Ik probeer het echt te begrijpen hoor , maar wat is dan erg? Denk je dat kinderen er last van zullen hebben dat ze dezelfde voornaam hebben? Bij kinderen gaat dat meestal zo: hee ik heet ook Marieke! Nou dan ben ik Marieke 1, en jij Marieke 2 (of andersom), en dan rennen ze weer verder..
Je heet zelf toch ook zo? Voor mij zou dat veel eerder een reden zijn om die naam niet aan je dochter te geven, dan dat de buurvrouw toevallig ook die naam heeft. Ik zou de naam dus niet veranderen; jullie hebben er niet voor niets voor gekozen!
Ach een buurvrouw die dezelfde naam heeft daar zou ik niet zoveel om geven hoor. Gewoon lekker de naam doen die jullie zo leuk vinden! Misschien krijg je er anders wel spijt van later...