Een naam waar ik mij van afvraag hoe je deze uitspreekt voor een jongen: moise- mois (met en zonder puntjes)
Mois is het franse woord voor maand. Kan ik fonetisch nog het best omschrijven als 'mwah'. In het franse wordt de -e eigenlijk ook niet uitgesproken. Michelle bijvoorbeeld heet daar gewoon Michel, Yaëlle heet daar Yaël, etc. Dus correct bekeken zou Moise dan ook net als Mois, 'Mwah' worden zou ik denken. Aan de andere kant: dan hadden ze net zo goed Mois-Mois kunnen schrijven. Dus daarom denk ik toch 'Mwah-se Mwah'. Beetje gekke naam wel om je kind 'mwah' te noemen. Dat zeg ik altijd als er wordt gevraagd hoe het gaat en het gaat niet goed, maar ook niet heel slecht. Dan is het 'mwah' Edit: zie nu dat je zegt "met en zonder puntjes". Moïse-Moi bedoel je dan? Moïse heb ik zelf ook op m'n lijstje staan. Moo-ies is dan de correcte uitspraak. Moo-ie-se zou men ook kunnen zeggen. Moo-ies mwah wordt het dan in dit geval.
Mo-IEZ met klemtoon op -iez. Dat is toch de enige Franse uitspraak die ik ken. In NL wellicht wel lastig.