Wij twijfelen over bovenstaande schrijfwijze. (Uitspreken als Zoo-ie) Meest gebruikelijke hier in Nederland zou zijn Zoë. Maar ik heb zo een hekel aan alle soorten extra puntjes/streepjes boven letters. Vind dat zo onnodig ingewikkeld. In het Engels is het meest gebruikelijk om het gewoon als Zoe te schrijven. Maar ik ben bang dat mensen het dan letterlijk zouden uitspreken als Zoe. Aan de andere kant vind ik zelf Zoë ook niet logisch, want een ë betekent helemaal niet dat het als ie uitgesproken moet worden... Al is dat wel hoe het natuurlijk gebruikt wordt en iedereen zal het begrijpen. Wat denken jullie?
Zoë Want de variant zoé bestaat ook dus met zoë hou je geen twijfel. Met Zoe wel. Geen puntjes toevoegen is juist verwarrend
Absoluut Zoë! Vind Zoe er echt uitzien of je iets vergeten bent. Uitspraak gaat ook sowieso fout dan. Zoë is zo’n populaire naam, dat her 9/10x wel goed zal gaan
Als je Zoe schrijft zou ik het ook zo uitspreken. Die ountjes bij Zoë zijn er juist om de juiste uitspraak aan te geven,dus zeker geen overbodige luxe.
Ik zou het zeker schrijven als Zoë. Als de puntjes er niet staan zou ik twijfelen of het Zowee (Zoé) of Zowie (Zoë) is (of misschien toch gewoon Zoe, al zou ik me dat niet kunnen voorstellen).
Bedankt allemaal! Dat is dan duidelijk Als je zelf te lang naar een naam gaat kijken en gaat twijfelen dan kun je het niet echt meer goed zien wat logisch en normaal is. Maar Zoë it is!
Ik herken het wel! Onze (nu nog) jongste heet ook Zoë (als in Zowie) en die naam moest vooral op papier echt groeien bij me. Ik vond de uitspraak wel meteen leuk, maar op papier vond ik het dus niet zo mooi. Inmiddels helemaal gewend en blij ermee, ook op papier haha. Dus geef jezelf ook de tijd om aan een naam te wennen
De meisjes die ik ken (en dat zijn er inmiddels vier) met deze naam hebben een hele andere schrijfwijze. Namelijk; Zoeÿ. Maar dat vind ik dus zo onlogisch? Alleen omdat ze het (toevallig) allemaal wel zo schrijven, dacht ik dat het aan mij lag. Voor mij is het meest logische Zoë ja.
Huh? Serieus met de puntjes op de ygrec? Zoëy zou dan logischer zijn. Die komt ook gewoon voor trouwens. Net als Zoey en Zooey.