Jongensnaam Rijk

Discussie in 'Babynamen' gestart door Zeilboot, 15 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BigBabyWens

BigBabyWens Actief lid

5 sep 2024
    186
    64
    28
    Vrouw
    Ik zou het tijd vinden voor een poll, ben toch wel benieuwd naar de rest van NL nu haha :D Maar ze heeft al aangegeven dat het alleen Rijk wordt, of iets anders, dus niet meer nodig :thumup:

2. Vidah

Vidah Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.750
    964
    113
    Vrouw
    De 'v' en de 'f' horen toch echt wel anders uitgesproken te worden. Het zijn niet voor niets 2 verschillende letters.

In de Nederlandse taal spreek je de 'v' stemhebbend uit en de 'f' stemloos. Stemhebbend wil zeggen dat je stembanden meetrillen bij de klank, bij stemloze klanken trillen je stembanden dus niet mee. Eigenlijk kun je het vergelijken met het verschil in uitspraak van de 's' en de 'z', of spreek jij die ook hetzelfde uit?

Dubbelgeluk, Liekje81 en Shalom vinden dit leuk.
  3. Vidah

Vidah Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.750
    964
    113
    Vrouw
    Het valt me echt op dat steeds meer mensen het verschil in uitspraak van de 'v' en 'f' niet kennen. Voorheen leek dit nog alleen in sommige regio's (ver van waar ik zelf woon) zo te zijn, maar ik hoor het tegenwoordig ook steeds vaker bij mensen in mijn eigen omgeving. Dit heeft ook al een aantal keer verwarring opgeleverd, aangezien ik deze letters zelf wél echt duidelijk anders uitspreek en ik het verschil in uitspraak ook heel duidelijk hóór.

Zo had iemand die ik nog niet zo lang kende het regelmatig over haar kat Fins. Tijdens één van die gesprekken zei ze dat ze meteen wist dat haar kat zo moest gaan heten toen ze hem zag. Waarop ik zei: "En hoe ben je ooit aan die naam gekomen dan? Want ik had er nog nooit van gehoord, terwijl ik juist echt een namenfreak ben". Na haar uitleg vroeg ik: "En hoe schrijf je het eigenlijk, gewoon F-I-N-S? Waarop zij nee zei en de zeer populaire naam 'Vince' voor me ging spellen :roflmao: Dus ik: "Oooow dan ken ik de naam wel, ik dacht steeds dat jij Fins zei". Waarop zij mij vreemd aankeek en antwoorde: "Ja klopt, Fins". Ik weer verward: "Maar waarom spreek je Vince met een 'f' uit dan?". Zei: "Nee...hij heet gewoon Fins". Toen ben ik maar over een ander onderwerp begonnen :D

Een maand later had ik zo ongeveer hetzelfde gesprek met iemand anders, die het over een hond met de naam Fito had, die uiteindelijk dus gewoon Vito bleek te heten.

BigBabyWens en mamabri vinden dit leuk.
  4. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Als ik echt m’n best doe -zoals nu met jonge kinderen dat je ze weleens moet helpen met spelling- spreek ik de letters wel duidelijk anders uit ja.
    Maar dat is dan vooral met de s en de z en minder met de f en de v.
    Wij hebben ook iemand in de familie met de F (bijv. Fien).
    Dan vraagt één van de kinderen weleens hoe ze iets moeten spellen en dan zeg ik weleens: “bedoel je met de ‘ef’ van Fien of met de ‘vee’ van vis?”
    Maar als ik de woorden Fien en vis uitspreek, hoor je dat verschil eigenlijk niet ;) :roflmao:
    Misschien regio gebonden ook idd.
    Who knows.

BigBabyWens en Vidah vinden dit leuk.
  5. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Ja leuke naam!

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Een oud ZP lid had haar zoontje ook zo genoemd, maar haar overige twee kinderen hadden ook nogal aparte namen, zo heette eentje Pom. Tja, dan nog liever Rijk...
    Voor mij is Rijk gewoon een ouderwetse naam, ik vind er eigenlijk niet zoveel van. Liever Rijk dan Gert of Frits ofzo.

BigBabyWens vindt dit leuk.
  7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, eens! Hier ook echt 2 verschillende klanken. Hoewel ik Lisa en Liza allebei met een Z uitspreek bv. Dat vind ik met een S echt raar.

8. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Ik spreek alles met een "f" uit. Kwam er 6 jaar geleden pas achter (toen de oudste in de kleuterklas zat) dat er een verschil zit tussen de 'v' en de 'f' :roflmao:

Klasgenoot van mijn oudste heet bij mij dus ook Fins :p

Als ik de jongste help met spellen probeer ik wel om de 'v' stemhebbend uit te spreken, maar in het dagelijkse leven wordt bij mij dus alles met een 'f'.

BigBabyWens, Zxcvb en hummeltje5 vinden dit leuk.
  9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Volgens mij doen veel Nederlanders dit :roflmao:
    Ik denk dan aan het foogul spotten dat we deden in landal en de prettige fukantie die ons gewenst werd.

Dubbelgeluk, BigBabyWens en Sylver vinden dit leuk.
  10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    :roflmao:

Neuzeke vindt dit leuk.
  11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    #51 spruitje80, 19 sep 2024
    Laatst bewerkt: 19 sep 2024
    Grappig, ik spreek deze dan wel weer totaal anders uit :roflmao:. Een s en een z is inderdaad echt een totaal andere klank. Bij Lisa spreek ik toch echt een s uit en zeker geen z, want zo heet diegene niet.
    Ik moet zeggen dat ik de F en V ook wel anders vind qua klank en dit zelf ook enigzins anders uitspreek (een F is 'harder/scherper' dan een v die wat 'zachter en voller' is). Bij fiets of vies spreek ik de eerste letter dus wel iets anders uit, maar vraag me ook af of dat echt heel duidelijk hoorbaar is als je een verhaal vertelt zeg maar, de klanken liggen wel heel veel dichter bij elkaar dan een s en z.

Ik heb vroeger op de basisschool een meisje in mijn klas gehad die Maaike heette. Een klasgenoot verbeterde mij toen een keer dat ik de 'enige was' die het verkeerd zei, want ik zei 'Maaike' met een lang a en zij zeiden allemaal 'Maike' met een korte a. Ik dacht echt 'huh, zo heet ze toch gewoon....nou sorry dan'. Zegt de betreffende Maaike die er ook bij stond 'ze zegt het als enige juist goed hoor, ik heet Mááike, er staan toch twee a's?'.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, normaal ook verschil S of Z hoor. Maar of er nou Liza of Lisa staat, ik spreek het uit met een Z.

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.004
    14.668
    113
    Vrouw
    Ik hoor ook vaak slecht het verschil tussen de f en de v hoor.
    Daar zit vaak ook maar heel weinig verschil tussen. Bij de kinderen die leerden lezen en dus het verschil leerden tussen de f en v dan spreek ik ze zo duidelijk uit, maar gewoon pratend hoor je vaak weinig verschil hoor.

En sommige mensen spreken dingen soms gewoon echt verkeerd uit. Mijn man krijgt het echt niet voor elkaar om 'lunch' te zeggen
    Hij zegt altijd 'luns'. Echt de gruwel!

BigBabyWens, mamabri en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Zoiets heeft mijn moeder met 'douchen', dat wordt doesen :roflmao:

15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.004
    14.668
    113
    Vrouw
    Haha, ja dat zegt mijn man dus ook.

citroenrasp vindt dit leuk.
  16. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Mijn dochter van 7 kwam vandaag uit school met het verhaal dat ze denkt dat haar juf niet Nederlands is, want ze zegt 'doesen' voor 'douchen' :roflmao:
    En ook nog iets met 'dertig' dat de anders uitspreekt, maar ze kon het niet na doen.

Mijn schoonvader kan geen 'cheques' zeggen, dat werd altijd 'seks' :p

BigBabyWens en citroenrasp vinden dit leuk.
  17. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Zoiets had ik met een vriend van mij, ik was de enige die ruu-ben zei, de rest zei ruu-bun

BigBabyWens en spruitje80 vinden dit leuk.
  18. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Het wordt pas erg als je man de naam van zijn vrouw niet kan uitspreken :rolleyes: en wij zijn nog maar 21 jaar samen

en zo’n moeilijke naam heb ik echt niet

BigBabyWens, Featherr, hummeltje5 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    OT; ik vind Rijk wel leuk geloof ik. Het zou niet mijn keuze zijn, maar heeft wel wat

BigBabyWens vindt dit leuk.
  20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.004
    14.668
    113
    Vrouw
    :roflmao::roflmao: mag ik je een hand geven. Wij zijn al dertig jaar samen en hij zegt het al 30 jaar fout. Niet dat hij het niet kan, maar hij doet het gewoon fout.
    Ik heb geen moeilijke naam, maar wel een niet veel voorkomende. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die exact dezelfde naam heeft als ik.

Deel Deze Pagina