We mogen weer op namenjacht Dit onderwerp voor een jongensnaam. Willen jullie meedenken? Het kindje is half Nederlands, half Nigeriaans. Wat vinden jullie van de volgende namen? Welke associatie heb je en welke heeft je voorkeur? Heb je zelf nog toevoegingen? Mijn andere kinderen heten (omgekeerd): aliaz, ayani, eyaj, ebmed Bayo Navayo Kayo Ovie Yaro Akin Azibo Mazi Alayo Dabo
Kayo vind ik verrweg het leukst! Daarna Dabo, maar je jongste* begint ook al met een D, maar je zou het ook als een soort 'vernoeming' kunnen zien. Alayo gaat ook nog wel, de rest vind ik minder mooi klinken. Yaro vind ik meer Oost-Europees of Scandinavisch (Fins), ik zie daar geen getint kindje bij voor me. Kayo vind ik een fijne klank hebben: krachtig, stoer maar niet hard, duidelijk voor een man, niet moeilijk. En iets van de achtergrond wordt duidelijk zonder dat het te ingewikkeld of te obvious wordt. Misschien is Maro, Taro, Zaro, Laro of Varo/Faro nog een optie? Of: Anzo, Arlo, Caron, Ferran, Kais(er), Keo, Loran, Lanre, Naïm, Nando, Omar, Reza, Silas, Yaron
Ik ben helemaal niet bekend met nigeriaanse namen, dus associaties heb ik vrijwel niet dus puur gebaseerd op klank: Yaro het makkelijkst te onthouden en het meest gangbaar voor in Nederland, en Alayo vind ik de mooiste klank. Navayo doet me denken aan de navajo indianen. Hoeft niet negatief te zijn maar wil het wel vermelden mocht je daar zelf niet bij stil gestaan hebben.
Yaro vind ik wel leuk. Kayo ook wel. Ik heb er niet echt een associatie mee want ik ken niemand die zo heet. Ik vind wel dat als een kindje ook half Nederlands is je de naam hier ook fatsoenlijk moet kunnen uitspreken. Ik zou dus niet voor te ingewikkeld gaan. Maar volgens mij heb je hier wel redelijk rekening mee gehouden.
Nog wat ideetjes: Adelan Alaron Alazar Aliou Amadou Aman, Amon Ameny Amri Ardo Arinze Arone Asar Auben Aurion, Auron Ayo Barre Dariel Daven, Davon, Devon Davian, Davion Dayo Deon / Déon Destin Eon Ermias Eyram Kais, Kaiser Kamar Karo Kavon, Kevon Kaya, Kayen Kayron / Kéron Keon / Keyon Kyan / Kian Lanre Loran Lukan Makai, Mikai Manteo Marik / Marick, Marnik / Marnick Marquise / Marquis Mezian Mias, Mian / Myan Navin, Naven Nevin, Nevan Okwan Omar Ramses Ruan / Rouan Sador Sambo Saro Seb Seko Teos Tevin Thabo / Tabo, Thibo / Tibo Thando Tian Tigo / Tygo Torian Wayra Yared Yerda Yesa, Yezo
Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het zo moeilijk. Om in de sfeer van de andere kids te blijven vind ik een Afrikaanse, liefst Nigeriaanse naam het leukst. Maar namen zoals: Jace, Ferron, Devon etc vind ik ook erg leuk. Ayo betekend vreugde en daar zijn veel varianten van. Tayo bestaat inderdaad ook maar dat is ook een zanger. Dayo vind ik ook erg leuk maar ben bang dat mensen dat verkeerd uitspreken. Ik neig nu naar Kayo. Navayo vind ik een goede tweede maar jammer dat Navajo een idianenstam is. Overtuigd ben ik nog lang en dan krijgen de mening van manlief nog... Gelukkig hebben we nog de tijd. Hebben jullie nog ideetjes?