Ik vind Willem wel leuk, en ook best wel (weer) van deze tijd. Je ziet langzaam de namen van andere generaties weer terugkomen. Vijf jaar geleden noemde ook niemand zijn kind meer Guus of Gijs, terwijl dat nu hele gangbare namen zijn. Maar je moet natuurlijk wel eerlijk kijken of je je kind echt zo wilt noemen. Ik zou niet vernoemen als je er niet 100% achter staat, daar doe je je man uiteindelijk ook geen plezier mee denk ik? Henricus vind ik wel echt een ouderwetse naam, daar zou ik bijvoorbeeld Rick van maken. Succes!
Als je het zelf niet mooi vindt, inderdaad niet doen. Ik denk dat jij en je man gewoon nog niet dé naam hebben gevonden die jullie allebei helemaal mooi vinden. Jij Willem niet, hij Noud niet... blijven zoeken
Leuk, mijn dochter had Wim geheten als het een jongen was, mijn zoontje heeft nu Willem als tweede naam. Overigens heeft hij in zijn combiklas ook een Wim zitten. Zelf had ik ook een Willem in de klas.
Ik vind de naam Willem echt niet mooi en heb er ook geen leuke associatie bij. Mijn man is vernoemd naar zijn opa en zijn broer naar de andere opa, dus allemaal dezelfde naam als opa....maar geen haar op mijn hoofd die erover heeft getwijfeld om mijn zoon weer die naam te geven, terwijl ik dat nog leukere en vlottere namen vind dan Willem. Maar, doe waar jij je goed bij voelt en ga niet teveel af op wat anderen vinden
Ik vind Willem inderdaad wel mooi, maar Willem Henricus vind ik daarentegen weer to much. Willem op zich vind ik wel retro. Wanneer je de naam echter modern wilt maken inderdaad William? Belangrijker vind ik echter dat jullie met z'n tweeen achter een naam moeten kunnen staan, tegemoetkomen vind ik persoonlijk niet een eerste optie. Maar makkelijker gezegd dan gedaan... Wij zitten juist zo met de meisjesnaam!
Ik vind Willem leuk, absoluut niet boers. Ik heb er meer een mooie gouden eeuw-achtige associatie bij, ene klassieke Nederlandse naam.
Ik snap wat je bedoeld met dat boerse, ik heb dat gevoel ook altijd met oud hollandse namen. Ik zou er Waylon van maken (die heet in het echt ook Willem) Maar dat zal je man waarschijnlijk wel helemaal afkeuren. of om het dichter bij het origineel te houden toch William.
Buurjongetje werd vorige week geboren. Zijn tweede naam is Willem. In het dorp is vorig jaar een jongetje geboren, zijn roepnaam is Willem. Ik dacht bij Willem aan ouwe kerels, omdat de naam niet meer gebruikt werd. Nu er weer wat schattige babytjes zijn met de naam Willem, heb ik weer iets warmere asociaties bij de naam. Je moet doen wat goed voelt. Als je wilt vernoemen kun je 1 naam niet vernoemen,, gewoon iets van jezelf. Dan kun je nog een tweede (of zelfs derde, vierde, vijfde) naam geven waarin je vernoemd. Henricus klinkt veel ouwelijker, maar Henrik vind ik dan wel weer gaaf (om te vernoemen, niet als roepnaam!). Noud Willem vind ik ook niet zo gek trouwens, een compromis van beide ouders. Zoals de baby ook een samensmelting is van beide ouders. eey, trouwens.. onze koning.. die heet ook Willem! Dan heeft je kindje toch een hele koninklijke naam!
Zelf vind ik Willem een beetje ouderwets en wat boers klinken. Net als Harm. Op z'n Frans vind ik Willem dan wel weer een mooie naam: Guillaume. Ongeveer uit te spreken als Ki-joom.
Ik krijg als tukker altijd jeuk van het woord "boers". Het is juist een sterke en koninklijke naam denk aan Willem van Oranje. En de zoon van Lange Frans heet ook zo geloof ik. Best stoer hoor en eens iets anders
Ach, er worden meningen gevraagd over de naam Willem. Mensen hebben associaties bij een bepaalde naam. Hebben er hun eigen mening over. Bij jou is dat koninklijk. Bij mij is dat ouderwets, beetje boers. Dat kan toch. Uiteindelijk gaat het erom of zij zelf de naam mooi vindt.
Willem Hendricus of Willem Hendrik...maar dan zou ik als roepnaam William doen. Gewoon op zn Nederlands uitgesproken.
TS uit je post begrijp ik dat jezelf twijfelt over Willem, ik denk dat je geen naam moet kiezen waar je over twijfelt, maar goed... Verde, wie bepaald er eigenlijk wat ouderwets of boers is? Dat ligt aan assosiaties die je met de naam hebt volgens mij. Ik ken een Willem en dat is een hele leuke vlotte vent, knap om te zien en bijzonder aardig. Ik heb er dus geen boerse ideeen bij. Namen met een y erin heb ik daarentegen wel weer 'kampse' ideeem bij, ik ken namelijk veel kinderen uit het kamp of achterbuurten met namen met een y erin en verder eigenlijk niet, dus tja.... Wat ben je gewend he?