Wij krijgen een zoon en vinden Noël een hele mooie naam. Nu lees ik toch veel dat de naam ook voor meisjes wordt gebruikt en dat de naam daarom wat meisjesachtig is. Ook wordt onze zoon in de zomer geboren en betekent Noël 'kerst'. Kan dat wel? Wat vinden jullie? Suggesties zijn trouwens ook welkom. We zoeken een niet veel voorkomende krachtige naam met een ietwat Franse inslag.
Ik ken de naam niet als meisjesnaam, ik vind het echt een jongensnaam. Persoonlijk zou ik mijn kind geen noël noemen als hij in de zomer is geboren, maar ik vind wel dat het kan.
Ik vind het wel een jongensnaam, maar ik vind hem erg soft. Daar houd ik zelf niet van. Een naam mag van mij altijd echt een beetje pit en/of power uitstralen. Ik vind Noël dat zelf niet doen. Ken trouwens wel een meisje met de naam Noëlle, die wordt afgekort altijd Noël genoemd. Dus daar denk ik wel aan bij deze naam. Betekenis vind ik wel een dingetje, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik vind het echt een jongensnaam. Volgens meertens komt hij ook veel vaker voor bij mannen, 1298x, dan bij vrouwen, 225x. Ik zou me niet laten tegenhouden door de betekenis als dit voor jullie dé naam is
Dit is de jongensvariant maar omdat ik ook meisjes ken die Noëlle heten en dat gewoon als Noël wordt uitgesproken, vind ik het toch klinken als een meisjesnaam.
Ondanks dat het wel een jongensnaam is, klinkt het wel als een meisjesnaam. Je spreekt het ook hetzelfde uit in het Frans, toch? (Noël - nowel - en Noëlle - nowel / nowelluh = nl). Ik zou het om die reden alleen doen als de betekenis je heel dierbaar is. Dan vind ik een zomerkind met een kerstnaam die je kan opvatten als een meisjesnaam niet zo'n goede keuze. Een kerstkindje met een naam die je met een meisjesnaam kan verwarren zou ik dan nog wel vinden kunnen. Sowieso denk ik dat de betekenis me tegen zou houden. Ik zou een eventuele dochter van november ook geen Lente noemen.
Vind het een jongensnaam. Je zou, als je het zelf echt te meisjesachtig vind, ook voor Manoël of Joël kunnen gaan.
In de zomer je kind Noel noemen vind ik echt heel raar ik vind t wel een jongensnaam, Noelle is een meisjesnaam. Joel is vele malen leuker
Mijn tweede naam is Noël, maar ik ken ook 2 jongens met de naam Noël. Unisex vind ik. Al is Noëlle meer een meisjesnaam.
De betekenis vind ik ook irrelevant, dus zou me daardoor niet tegen laten houden. Ik ken twee jongens die Noël heten en een meisje die Noëlle heet. Heb er nooit over nagedacht of ze wel rond kerst jarig zijn. Gewoon doen wat jullie mooi vinden.
Zeker niet te meisjesachtig. De meisjesnaam is Noëlle Wordt in het Frans wel hetzelfde uitgesproken als Noël, zoals zo veel Franse meisjesnamen dezelfde uitspraak hebben als de jongensnaam. Joelle = uitspraak Joel in het Frans Danielle = uitspraak Daniel in het Frans Michelle = uitspraak Michel in het Frans Pascalle = uitspraak Pascal in het Frans Dionne Axelle = uitspraak Axel in het Frans enz.
Ik ben overigens vernoemd naa enn vaders oma, die op kerst geboren werd (maar hij vond haar naam niet mooi) Dus opzich vind ik t dan wel grappig, maar verder vind ik de betekenis niet zo..
Ik vind de betekenis wel belangrijk van een naam. gister een stuk over gelezen. je dochter Vajen noemen dat in t Turks vagina betekent doe je ook niet snel. Dus best relevant denk ik. als jullie t een mooie naam vinden en dat t Kerst betekent in t Frans. Als je doorzoekt betekent t geboorte en nieuw ontstaan wat dan weer wel mooi is! dan kan t best in de zomer!
Grappig, ik denk bij noëlle meteen aan kerst, maar bij noël aan noel gallagher Overduidelijk een jongensnaam dus!
Ik vind het niet meisjesachtig en ik kan me er niks bij voorstellen dat de betekenis je zou tegenhouden. Dat is persoonlijk natuurlijk. Maar als je even verder kijkt naar de betekenis van kerst dan heeft dat op zich vrij weinig met winter te maken hoor. Ook al valt die feestdag toevallig in de winter omdat men dat zo bedacht heeft. Officieel zou kerst zelfs in de zomer moeten vallen