Oh grappig, ik zat echt nét hetzelfde stukje te lezen. Herken het heel erg. Ik heb altijd gelijk vooroordelen als ik iemands naam zie of hoor. Jayden is dom, Diederick komt uit het Gooi. Fayenna komt uit een slechte wijk, Florentine heeft hoog opgeleide ouders. Heel erg! Ik weet het... En het klopt ook lang niet altijd natuurlijk
Tja, ik denk bij het kiezen van een naam er wel over na hoe dat op een sollicitatiebrief staat. Namen met dj, Engelstalig met een y of a op het eind vallen bij voorbaat al af.
Tuurlijk heb ook ik vooroordelen als ik een naam hoor of lees. Maar dat is menselijk toch? ... Wel probeer ik mezelf open te stellen en iemand eerst te leren kennen Wij hebben voor de kinderen namen gekozen waarvan men in zijn algemeenheid zegt: die kunnen gerelateerd worden aan islam, onze religie. Ik ben me van de heersende islamofobie en discriminatie bewust, en heb ook altijd aan die toekomstige sollicitatiebrief gedacht. Maar ik denk dat we sowieso al een stap terug doen door de islamitische achternaam, die je sowieso niet kunt kiezen of veranderen. En daar kies ik geen oer Hollandse voornaam bij, dan wordt het helemaal een allegaartje.. ... Soms zijn de dingen zoals ze zijn..
Met hierboven gegeven reacties eens. Een Djemailey of een Esther.. Tsja, natuurlijk speelt het mee. Net zoals achternaam. We kunnen allemaal net doen of we er niet op letten maar de praktijk wijst anders uit. Niet altijd terecht natuurlijk, soms ook wel. Uiteindelijk maakt de ouder zelf een keuze in wat bij het gezin en omgeving past denk ik. En daar gaat het ook om .
In ons geval hebben we ook bewust voor Islamitische namen gekozen, zij het iets minder gangbare. Maar dat komt ook wel door ons uiterlijk. De achternaam is dan wel weer typisch Arabisch maar er werd toch regelmatig aan mijn kinderen gevraagd of ze joods zijn. Maar er zijn natuurlijk ook namen die in meerdere religies voorkomen. Zoals Sarah, Daniël en Adam.
Er zal zeker wel wat van waarheid inzitten. Anderzijds merk ik dat mensen met unieke/exotische namen vaak ook wel succesvol zijn. Bijvoorbeeld Beyoncé. Alsof die originele naam je dan juist laat opvallen in de menigte. Dan doel ik op sterren/artiesten/acteurs/sporters.
Ik heb zelf trouwens een enorm aparte naam en ben letterlijk nooit ook maar 1 naamgenoot tegengekomen (ook nooit over gehoord). Ik sta daarom ook niet heel positief over aparte namen omdat ik weet wat de nadelen kunnen zijn. Het is overigens geen "gekke" naam ofzo. Ik hoor wel vaak dat het een mooie naam is. Maar als ik op mijn jeugd terugkijk was het wel echt fijner geweest als ik gewoon Marieke of Lisa had geheten.
Ik vind veel Arabische namen mooi, maar zou ze niet aan mijn kind geven, omdat dat toch een achterstand heeft. Terwijl ik dat bij bijvoorbeeld Hebreeuwse namen wel zou doen.
Ik heb vooral voor de middelste een naam die niet bij onze 'klasse' hoort. Ik was al heel lang verliefd op die naam. Bij de oudste durfde ik hem niet te kiezen, maar bij de middelste heb ik het toch gedaan. Zou hij bijvoorbeeld bouwvakker worden dan zou het wel tegen hem kunnen werken. Daarom heb ik hem een tweede naam gegeven die in de middenmoot toch wel redelijk vaak voorkomt. Mocht hij echt problemen krijgen met zijn naam dan zou hij die als roepnaam aan kunnen houden. Ik had zelf niet het gevoel dat mijn 1e naam echt passend was en daarom heb ik van mijn 3e naam mijn roepnaam gemaakt.
Maar veel Arabische namen zijn kennelijk ook gewoon ingeburgerd in de Nederlandse taal... Om er een paar te noemen: Dina, Mina, Selma, Nadia, Jasmijn. Ik vind de meeste Hebreeuwse namen heel anders dan Arabische.
Ik ken iemand die op een basisschool werkt en daar worden soms kinderen in meerdere groepen 1 ook op naam verdeeld in de nieuwe klassen. Dus als ze op papier de namen van nieuwe leerlingen zien Bijvoorbeeld: een delano, djayden, Floris en Olivier. Dan gaat Delano samen met Floris naar groep A en Djayden met Olivier naar B. De volkse en hockeynamen worden dus eerlijk verdeeld. Meer gegevens hebben ze niet van de kinderen, dus ze kijken puur naar de namen.
Meer gegevens hebben ze niet? Dit lijkt me echt stug. Althans: op alle scholen die ik ken, krijgen ouders het inschrijfformulier mee ná een kennismakingsgesprek / rondleiding. Dan heb je echt al een eerste indruk van een gezin. Daar komt nog bij dat de afgelopen jaren bij inschrijving aan ouders is gevraagd een formulier te ondertekenen met daarop hun opleidingsniveau, vanwege de wijze waarop het basisonderwijs werd gefinancieerd op basis van ‘leerlinggewicht’. (Dat verandert dit schooljaar trouwens weer). En vrijwel alle scholen vragen bij het inschrijfformulier nog véél mee informatie over het gezin en het kind. Als een kind daarvoor op een PSZ heeft gezeten, krijg je daarvan meestal ook nog een overdracht. Een klas indelen op basis van alleen voornamen, vind ik dus echt niet snugger overkomen. Een school heeft echt wel meer informatie dan dat! Ik heb bij bepaalde namen wel een ‘plaatje’ in mijn hoofd. Iemand hiervoor noemde al de namen die beginnen met Dj en liefst ergens een Griekse y bevatten. Als die Griekse y niet aan het einde staat, eindigt zo’n naam op een a of een o. Of van die Engelse namen die ‘verkeerd gespeld’ zijn. Dat is echt wel een bepaalde categorie waar een vooroordeel aan kleeft. Het is denk ik belangrijk om je daar bewust van te zijn: als ouder maar ook als omgeving. Ik weet als leerkracht dat bepaalde namen een associatie kunnen oproepen. Ik weet ook dat die associatie soms blijkt te kloppen en net zo vaak ook helemaal niet klopt. Dus wat betekent dat? Heel simpel; kijk naar gedrag en schoolresultaat en baseer je daarop. Het is onzinnig om je te baseren op een naam, bij dit soort dingen. Die naam is gegeven bij de geboorte terwijl dan nog niks bekend is over karakter, intelligentie en talenten van een kind. Overigens kan die associatie ook aan één bepaalde naam zitten. Dat is net zo onzinnig, trouwens. Maar het komt voor. Mijn man noemde van de week de naam van een leerling bij hem. Ik heb al 3x een jongen met die naam op school gehad. Drie keer een jongen waar we aardig mee te stellen hadden. En de naamgenoot uit het verhaal van mijn man kwam ook niet bepaald positief naar voren, maar de achternaam was niet bekend. Dus al de 4e met die naam die moeite heeft met d e gedragsregels op school. Als we nou een nieuwe aanmelding krijgen met die naam, schiet vast even door mijn hoofd: “Oh nee, niet weer een ...” Maar ik ben gelukkig ook oud en wijs genoeg om te weten dat die 5e leering niets te maken heeft met het gedrag van de vorige vier. Dus het zal echt niks veranderen aan mijn basishouding tegen dat kind.