Hallo, Wij willen ons kindje graag vernoemen. Nu is er een naam die zowel naar mijn opa als vader als broer vernoemt. Maar nu heet mijn neefje ook zo als tweede naam. Wij zouden het als 2e of 3e naam gaan gebruiken. Vinden jullie dit kunnen? Neefje is 5 jaar ouder dan ons kindje straks.
Waarom is dat een probleem? Vroegah was dat zelfs haast een sociale verplichting. Mijn 1e kind heeft als 2e naam mijn vadersnaam. 3e kind van zus heeft dat ook. T is een eerbetoon aan mijn pa. Enige dat ik niet heb gedaan is mijn pa voor een 2e keer vernoemen. Hij mag dan wel doodgegaan zijn tijdens de zwangerschap van mijn 3e kindje... hem zo voortrekken deed ik maar niet hihi
Lijkt mij geen probleem. Met vernoemingen heb je wel vaker een zelfde naam lijkt mij. En als 2e naam al helemaal geen probleem, die gebruik je in de praktijk erg weinig.
Lijkt me geen enkel probleem. In mijn familie hebben 4 nichtjes dezelfde naam van mijn oma als tweede naam. Het is tenslotte een vernoeming naar mijn oma.
Ja hoor. Mijn vader is overleden en mijn zus heeft hun oudste als tweede naam de vrouwelijke variant van mijn vaders naam gegeven en ook wij hebben de oudste in de 2e naam vernoemd naar mijn vader. Alleen hebben wij als eerst een zoon gekregen, dus heeft hij wel een andere 2e naam dan z’n nicht. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit eerder bij nagedacht -tot nu- dat er kennelijk mensen zijn die zich af vragen wat anderen daarvan zullen vinden en zich af vragen ‘of het wel kan’. Gewoon doen wat jullie willen
Overigens hebben alle kleindochters van oma van vaderskant haar naam ergens: of vernoemd of een verbastering ervan als 1e naam. Mijn zus en ik hebben zelfs die naam beide als 2e naam. Ik vind t wel leuk zo die verbinding met oma (en oma had 8 kinderen dus je kan nagaan hoeveel kleinkinderen haar naam delen ) Daarom heeft mijn 2e zoon een aangepaste versie van die naam gekregen: ik was uitgerekend op oma's geboortedag (mensje was al 18 jaar dood op dat punt). Vond mijn vader zo leuk soort rode draad.
Zou een 2e naam geen probleem vinden. 1e naam wel heb verschillende neefjes nichtjes met dezelfde voornaam(als verschillende ooms en tantes enz) blijft het vreemd vinden, denk dan echt had je niks orginelers kunnen bedenken. En misschien normaal hoor om te vernoemen bij een 1e naar die en die een 2e naar die en die en ga maar door maar voornamen allemaal hetzelfde vind ik niet meer van deze tijd.
Ik vind het geen probleem. Zelf binnen een gezin zou ik het vinden kunnen, bijvoorbeeld Lisa Johanna en Daan Johannes, om maat een voorbeeld te noemen. Vroeger was dit aan de orde van de dag.
Bij ons heeft de halve familie ongeveer de naam van opa ( of een verbastering daarvan) als tweede of derde naam. Gewoon doen, zo gaat dat met vernoemingen in de familie. En de neefjes en ooms hier vinden het juist leuk dat ze allemaal (ongeveer) dezelfde naam hebben.