Mannelijke doopnaam voor meisje?

Discussie in 'Babynamen' gestart door JoliJoy, 30 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JoliJoy

JoliJoy Actief lid

27 jun 2014
    391
    0
    16
    Ons dochtertje krijgt een peetoom. Graag willen wij dan ook haar naar hem vernoemen.
    Maar kan dat? Of waar kan ik vinden hoe men deze naam omturnt naar de vrouwelijke variant??

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ach, half mannelijk Brabant heeft 'Maria' als één van de doopnamen, geloof ik.
    Zelf zou ingeloot ik wel kijken om het een beetje om te bouwen. Wil je vertellen welke naam het is? Dan kunnen we meedenken.

3. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Als je de naam verteld wil ik ook wel mee denken.
    Misschien ook goed om te weten of de peetoom zelf ook meerdere doopnamen heeft en wat dan de roepnaam is geworden.

4. LA85

LA85 Fanatiek lid

25 apr 2013
    2.018
    1
    36
    NULL
    NULL
    Het kan wel.. ik heb zelf meerdere doopnamen en een ervan is de naam van peetoom (dus niet omgebogen o.i.d.). Heb er nooit "last" van gehad.. al zou ik het zelf leuker hebben gevonden als mijn ouders wel de vrouwelijke ombuiging hadden gebruikt, maar ach.

5. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Een mannelijke doopnaam voor een meisje kan heel goed.

6. stevie84

stevie84 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.565
    0
    0
    Ik heb een mannelijke en vrouwelijke doopnaam. het feit dat de naam mannelijk is zit ik niet mee, wel dat het de naam van mijn opa is waar ik geen contact meer mee heb en ook absoluut geen contact meer mee wil. Maar goed dat is een ander 'probleem'. ;)

7. JoliJoy

JoliJoy Actief lid

27 jun 2014
    391
    0
    16
    Thanks voor de reacties.
    Denk dat we het dan gewoon bij de mannelijke naam houden.
    Hoe vaak gebruik je immers je doopnamen. Alleen bij het invullen van officiële papiertjes...

8. Lavalamp

Lavalamp Bekend lid

9 feb 2013
    999
    1
    0
    Ik zou het denk ik niet doen, maar als ik de andere reacties zo lees is dat meer gek van mij. Een naam als Christiaan of Stefan zou ik nooit voor als zoveelse meisjesnaam kiezen. Chris, Rene, Anne, Lex... dat wel.
    Vaak kun je jongensnamen ombuigen naar meisjesnamen door er -je -tje -a -ine -ie achter te zetten. Dit wel nadat je de jongensnaam soms hebt verkort. Voorbeelden:
    Maarten > Martha / Martine
    Stefan > Steffie /Stefanie
    Guus > Guusje
    Albert > Albertina

Ook kun je bij sommige babynamen-websites de herkomst en verbasteringen van de gezochte naam vinden.

9. MamaMoes

MamaMoes Niet meer actief

Ik vind dat prima kunnen hoor!

10. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Als er een duidelijke vrouwelijke variant van is, zou ik daar zeker voor gaan. Denk aan Adrianus, Adriana. Maar mocht het te geknutseld worden (Arend, Arendina?) dan zou ik het zo laten. Mijn voorkeur heeft het duidelijk niet, een mannelijke naam voor een vrouw.

11. Maarten vdM

3 mei 2015
    5
    0
    0
    Ik sluit me aan bij Tord. Mannelijke doopnamen voor meisjes zijn bij katholieken heel gewoon (al is het geen oude traditie), maar als de naam gemakkelijk omgebouwd kan worden zou ik dat toch doen.

12. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Het zou mijn keuze niet zijn. Ik zou kiezen voor de vrouwelijke variant van de naam.

13. 2liefjes

2liefjes Actief lid

7 jun 2012
    498
    0
    16
    Ik vind het altijd vreemd staan, ik zou er dan een vrouwelijke versie van maken.
    Maar als jullie er zelf geen probleem mee hebben waarom niet?

14. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.124
    5.044
    113
    Vrouw
    Ik vind het er heel erg aan liggen wat de naam is.. Ik vind bijv. Chris wel als tweede naam voor een meisje kunnen, maar een naam zoals Klaas dan weer niet.

15. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik zou niet voor de mannelijke vorm kiezen persoonlijk. De meeste namen zijn wel redelijk om te buigen, sommige namen zijn voor beide geslachten wel geslikt.
    Zou schelen als we weten om welke naam het gaat.

16. Daisykesie

Daisykesie Fanatiek lid

Mijn moeder heeft het ook, haar tweede naam is Dirkje haha.
    Ik vind het zelf eigenlijk een beetje lachwekkend, kan het niet heel mooi vinden. Al vind ik het -je gedeelte het wel een stuk leuker maken ;)

17. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Maar Dirkje is toch de vrouwelijke variant van Dirk? Zoiets zou ik ook doen. Bij een vernoeming vind ik het ook wat minder belangrijk of het een mooie naam is. Ik krijg het idee dat TS letterlijk de naam van de peetoom wil overnemen dus dan zou een meisje als doopnaam Dirk krijgen (mocht dat de naam van peetoom zijn) en dat vind ik toch wel een beetje sneu. Je gebruikt een doopnaam in het dagelijks leven niet maar ze staan wel op alle officiële documenten.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

vind ik ook... en mijn volledige namen werden ook omgeroepen bij mijn examenuitreikingen etc en bij het trouwen :) . Prachtige gebeurtenissen. Maar of ik dan blij zou zijn met een mannelijke naam erbij? Tja ik weet het niet hoor. Nu zou het me minder uitmaken, maar toen ik 16/17 was, met mijn examenuitreiking? mwah...

19. Daisykesie

Daisykesie Fanatiek lid

Dirkje vind ik idd wel stukken beter dan Dirk.
    Als je vernoemt zou ik het ook sowieso vrouwelijk maken. Is vaak met de wat oudere namen wel te doen volgens mij.

20. Maarten vdM

3 mei 2015
    5
    0
    0
    Ik kan me voorstellen dat een meisje vaak niet zo blij zal zijn met een mannelijke doopnaam, maar het komt echt vrij vaak voor.

Er zijn in Nederland 7000 vrouwen met Johannes als een van hun voornamen. Dat lijkt misschien niet zo heel veel, maar dat is bijna 1 op de 1000. 4100 vrouwen heten Petrus en ongeveer evenveel Gerardus. Al met al heeft waarschijnlijk toch wel een procent van alle vrouwen in Nederland een jongensnaam als een van hun voornamen.

Het omgekeerd, mannen met een meisjesnaam, komt véél vaker voor. Zeven procent van de mannen (meer dan 500 duizend) heet Maria. Natuurlijk niet als roepnaam :)

Deel Deze Pagina