Inmiddels over de helft van de zwangerschap van ons derde wondertje, een jongen. In de afgelopen 2 jaar zijn mijn schoonmoeder en de opa van mijn vriend overleden. De relatie met hen beiden was heel hecht. We zouden hen daarom beiden graag vernoemen, maar het liefste in 1 naam. Best een opgave dus. Over de roepnaam zijn we nog niet uit, dus daar gaan we verder geen rekening mee houden. Het gaat om de namen Patricia en François. Graag van deze namen dus een moderne vernoeming, in 1 naam voor een jongen. Hopelijk hebben jullie goede ingevingen Alvast bedankt!
Zou kunnen zoeken op Franciscus en Patrick. Kian Kiran Stan Frank Stian Arian Caspian Caspar Cristian Curtis Isaac Frits Nick Nikai Rafi Stuart Tias Tristan
Patricia + François: de c is de meest opvallende letter die in beide namen zit. Daarnaast zitten ook de i, de r en de a erin. Het meest 'duidelijke' lijkt mij dan ook als je deze letters terug laat komen in de naam. Ik denk aan: Christian/ Christiaan Ricardo Archie/ Archibald (alle 4 de letters) Chris/ Christopher/ Christijn/ Chrispijn/ Chrispin Caia Rico Ravi Ritchie/ Richie Reginald Ivar Israel Aris Arie/ Ariën (3 van de letters) Collin/ Colin Cas (2 van de letters) Christian/ Christiaan springt er voor mij wel bovenuit omdat ie a. begint met die opvallende C en b. alle 4 de overlappende letters erin terugkomen.
O Dit vind ik leuk. Is dan echt een combinatie. Heb zo zitten puzzelen maar kwam niet op een leuke combinatie. Jij wel dus.
Bedankt alvast voor al het meedenken. Helaas nog niet een naam waar we echt warm voor lopen. Ik houd ook idd niet van ‘ erg ver gezochte vernoemingen’ maar de opties patrois en francia die genoemd zijn vinden we ook niet echt mooi. Sorry! Daarnaast willen we echt maar 1 ‘extra’ naam, dat hebben de oudste kinderen ook.
Ik weet niet welke stijl jullie leuk vinden, maar misschien kun je een overlap vinden qua betekenis? Patricia komt van Latijns Patricius = edelman Francois = Fransman, maar komt van de naam/het woord Frank (als in van het Germaanse volk van de Franken) en die woordstam heeft te maken met een soort speer die ze gebruikten. Waarschijnlijk ook betekenisoverlap met ons Nederlandse woord 'frank', als in vrijmoedig Germaanse namen die een betekenis met edel hebben, zijn namen die beginnen met Adel, en die hebben modernere vormen, zoals bijvoorbeeld: Adelmar -> Jelmer Adelwijn -> Alwin Dit vind ik de mooiste: Jelger. Friese moderne versie van Adelger: en 'ger' betekent speer! Dus dan zit de betekenis van beide namen er in Andersom kun je kijken of er Latijnse woorden zijn die relateren an 'Frans/Frank' of aan 'speer' (helemaal als het samen met nobel kan). De Latijnse versie van Frank/Francois is Franciscus. Qua moderne variaties/versies uit andere landen daarvan zou je kunnen denken aan Ciske, Franco, Feri, Paco/Pancho (qua klank neigt dit ook weer naar Patrick). Quirinus is een Latijnse naam die 'speer' betekent. Quirijn is de Nederlandse variant, Corin de Franse. Geen idee of hier iets naar jullie smaak tussen zit; ik heb een beetje lopen zoeken in versies van!
Na veel puzzelen kom ik zelf op: - Tris (paTRIcia en FrancoiS) wellicht ook wat ver gezocht maar komt wel in de buurt van de manier waarop zijn vaak genoemd werd ‘Tries’. - Trois, ook van beide namen een aantal letter combinaties en als dubbele betekenis, dit wondertje is ons derde kind. Maar Trois is natuurlijk niet echt een naam, dus dat maakt de twijfel nog wel.. - Tran ( Uitspraak Tren) wederom letter combi’s van beide namen. Ben benieuwd naar jullie meningen… Hoogstwaarschijnlijk wordt de eerste naam ook een korte (1 lettergreep) naam.
Persoonlijk houd ik niet zo van vernoemingen waarin je bijna niet meer af kan leiden om welke naam het ging. Ik vind de drie opties die je nu hebt allemaal niet vreemd of raar, maar ik kan er niet meer uit halen om welke namen het ging. Ik zou persoonlijk dan voor één naam gaan en daar een moderne vernoeming van maken zoals Patrick of Frank.
Tris is een afkorting van Patricia. Ik zou dan dus denken dat het om een meisje gaat. En daarbuiten is het totaal onduidelijk dat ook François daarmee is vernoemd (ik snap dat de -is daar vandaan komt, maar de hele naam François valt teveel weg naar mijn mening en daarom vind ik het dus niet duidelijk genoeg). Trois is het Franse woord voor 'drie'. Buiten dat: vergis je niet in hoeveel mensen moeite gaan hebben met de juiste uitspraak. Ook bij Tran zie ik eigenlijk niet goed terug hoe François hier in terugkomt... Ik zou het zelf toch echt houden bij één van de namen die ik al eerder had geopperd, zoals Rico of Cris/ Chris. Of als je dat soort namen niks vindt en persé zowel Patricia als François wil vernoemen, daar dan twee losse vernoemingen van maken. Desnoods je kind drie namen geven met de vernoemingen als 2e en 3e naam.
Ik vind Tris wel leuk. Inderdaad niet de duidelijkste vernoeming, maar het gaat er om dat de belangrijke mensen het weten. Over uitspraak van namen zou ik me niet druk maken, je ziet een tweede naam nog wel eens geschreven staan, maar de enige keer dat ik hem ooit in mijn leven door iemand anders dan mijn ouders uitgesproken heb gehoord was op mijn bruiloft. Ik vind Tris wel ook meer een meisjesnaam, omdat de Divergent triologie de enige associatie is die ik ermee heb, maar ook dat zou ik voor een tweede naam niet zo belangrijk vinden. Er zijn genoeg jongens met meisjesnamen als tweede namen en andersom en deze naam kan prima doorgaan voor uniseks voor mijn gevoel.