Ik ben benieuwd! Natuurlijk is moedermelk altijd beter, maar het is idd wel een verschil met verse melk qua dat het gepasteuriseerd is.. Wat een filmpje he, die kleintjes.....ach ach het zal je maar overkomen..Gelukkig gaat het goed met ze
hele goeie zaak, ik ben benieuwd naar de uitkomsten.. al zal dat nog wel ff duren voor ze dat weten. sowiso vind ik het wel bijzonder dat sommige mensen het niet willen dat hun kind krijgen van een andere moeder omdat ze dat "vies" vinden.. maar haha je moet eens in een melkstal gaan kijken waar koeien gemelkt worden.. das pas vies
Fijn dat het eindelijk officieel wordt aangepakt. Wat zou ik blij zijn geweest als ik die optie had gekregen... Tekort aan eigen productie aanvullen met donormelk zolang de kinderen in zkh lagen...
Goede zaak, ik had zelf een melk unie fabriek en in de hongerwinter was ik een absolute held geweest Ik heb toen geinformeerd naar een bestaan van een 'melkbank' maar dit bestond nog niet volgens de lactatiekundige.
dan ben je denk ik allang niet in een echte stal geweest is zowat steriel daar haha Maar goed het is toch iemand anders zijn "product" er is nog niet veel onderzoek gedaan naar eventuele gevolgen dus tot die tijd zou ik ook voorzichtig zijn. Er kan ook wel eens bloed zitten bij moedermelk (kan diverse oorzaken hebben) en sorry maar zonder dat het volledig gecheckt is wil ik ook geen donorbloed dus melk zou dus ook volledig gecheckt moeten zijn en de moeder gescreend op allerlei ziektes..
Lucas krijgt al vanaf de geboorte donormoedermelk ( niet prematuur maar ik heb zelf onvoldoende en wist dit na mijn dochter en was nu voorbereid). De eerste 4 maand heeft hij ook nog ongeveer 150 cc per dag van mij gehad. Ik ben ook wel benieuwd. Wij pasteuriseren de melk thuis en ik heb me altijd afgevraagd of er wel voldoende waardevolle stoffen in bleven zitten want tenslotte is het ingevroren-gepasteuriseerd en weer ingevroren dus de melk heeft echt wat te lijden gehad. Mijn gevoel zegt van wel maar ik heb het nooit echt in een onderzoek terug kunnen vinden O,ja en als je het via het moedermelknetwerk doet krijgen de de donors eerst een bloedtest. Ik heb nog nooit melk met bloed gekregen, een donor had dat een keer omdat haar tepel stuk was maar toen ging alles naar haar zoontje
Bij een andere moeder zou ik stiekem toch bang zijn voor onverantwoord medicijn gebruik of gebruik van andere potentiële schadelijke (voedsel)producten. Dit is bij koeien een iets ander geval . Maar een heel jong kindje krijgt natuurlijk sowieso geen koemelk.
Ja, die koeien krijgen sowieso wel een berg antibiotica... En het alternatief voor donormoedermelk is wel degelijk koemelk als de moeder onvoldoende productie heeft, in poedervorm. Maareh, die donormoeders voeden hun eigen kinderen met dezelfde melk én ze moeten behoorlijk wat moeite doen om die melk af te kolven, en onderzoeken ondergaan, en soms de melk ook wegbrengen, terwijl daar helemaal niets tegenover staat. Kortom, die vrouwen zijn supergemotiveerd om anderen te helpen. Nog los van de testen die van tevoren gedaan worden, het contract dat ondertekend wordt en de pasteurisatie, denk ik niet dat je daar erg bang voor hoeft te zijn.
Mijn oma heeft 2 kindjes gevoed in het ziekenhuis die niet van haar waren. Ze gaf veel melk en na haar kindje gaf ze na goedkeuring dus ook de 2 andere kindjes (.2 ling) melk. Kolven niet maar live . Het idee van afgekolfde melk wat net als koemelk gereinigd wordt heb ik liever voor mijn kinderen dan koemelk. Snap niet waarom moedes dit vies of raar zouden vinden. Mensenmelk is voor mensen, koemelk voor koeien. De samenstelling is anders en dus lijkt mijn dit ook zeker gezonder voor de toch al zo kwetsbare darmpjes van te vroeg geboren baby's . Ben benieuwt naar de uitkomsten. Had zelf zoveel melk maar geen donorbank in de buurt helaas. Er is veel door de goodsteen gegaan
Ik geloof echt wel dat de donormoeders het volle vertrouwen in de melk hebben en een gezond product willen aanleveren. Maar er zijn nogal wat verschillende meningen over wat wel en niet kan. Zo vind de één een wijntje een aantal uur voor de voeding best kunnen, 'want dan is het tegen de tijd van de voeding toch alweer uit je systeem', terwijl de ander dit absoluut niet oké vindt. Ik ben zelf een enorme zeikerd als het op eten aankomt. Zo krijgt mijn dochter heel veel dingen nooit die andere moeders hun kindje wel eens geven (patatje, koekje, snoepje). Hier komt mijn idee over de melk ook vandaan. Maar inderdaad je hebt wel gelijk in gewone melk kunnen antibiotica overblijfselen zitten. Om die reden gebruiken wij sowieso alleen maar melk van onze lokale biowinkel.
Als je aan deze moedermelkbank levert, zijn er hele strenge regels. Alcohol mag max twee keer per week, en dan nog uren en uren voor het kolven. En verder is er nog een lange lijst met bepalingen. Dus daar zou ik dus niet over inzitten. Bovendien, de moedermelkbank waar we het hier over hebben, is er voor ernstig zieke en vaak extreem premature kindjes. Voor hen kan moedermelk een zaak van leven of dood zijn (NEC en zo). Dan maak je toch een andere afweging, denk ik.
In het ziekenhuis waar mijn dochter lag lag ook een moeder en dochter die mijn melk graag wilden. Ik had overproductie na mijn ks met 33 weken, jaja, er ging ook nog iets wel goed Maar van het ziekenhuis mocht dat niet, ivm hygiëne... Dus dat meisje heeft nutrilon gehad omdat haar moeders bv niet op gang kwam. Erg jammer want mijn melk werd gewoon weg gegooid!
Ik had een flesje donormoedermelk mee naar het ziekenhuis met de bevalling. Lucas werd erg groot geschat en ik wilde dat als ze gingen bij voeden dit deden met moedermelk. Geen enkel probleem, werd een sticker opgeplakt en ging in de koelkast. uiteindelijk niet nodig gehad want zijn suiker was goed