Peuterspeelzaal naast kinderopvang

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rijo, 2 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.277
    2.037
    113
    Mijn zoon gaat twee dagen naar de opvang. Als ik mijn zoon daarnaast nog twee dagdelen naar de peuterspeelzaal zou brengen, hoe zit dit dan met de KOT? Want ik heb begrepen dat je voor de psz ook KOT moet aanvragen. Klopt dat? Heeft het invloed op het maximale aantal uren opvang wat je mag afnemen (gezien het aantal uren wat je werkt) en waar je toeslag over ontvangt?

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.469
    10.387
    113
    Heb het niet kunnen vinden maar je kan als je aan alle eisen voldoet aan de regels.ik denk dat je als je niet aan alle uren komt dit kan combineren maar waarom zou je dit willen? Misschien handig om te bellen naar de belasting.

3. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Misschien off topic maar waarom naast kdv nog naar psz? Bij ons volgen ze vanaf 2,5 hetzelfde programma als de peuterspeelzaal. Ik ben dus benieuwd. Kan ik er zelf ook over denken..

Ik denk dat je dan je uren verhoogd toch? Ik denk dus dat dit inderdaad samen hangt met je maximale aantal uren! Maar ik zou voor de zekerheid even bellen. Hier namen ze me Dior het formulier heen..

4. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Er zijn zat kinderen die psz en kdv combineren hoor, snap je vraag aan ts niet helemaal.

Onze jongste gaat 1 dag naar het kdv en 2 ochtenden naar de psz van 08.30 - 11.45 uur. De ochtenden psz zijn voor zijn plezier en om alvast kindjes te leren kennen voor school (psz zit in de school).

Ts, hier valt de psz nog niet onder de kot dus ik kan geen antwoord geven op je vraag. Onze zoon is echt heel blij dat hij twee ochtenden mag spelen op psz en z'n grote zus ook nog tegen komt op het plein. En met de winter op komst is het voor jezelf ook fijn als hij even lekker elders kan spelen bij slecht weer.

@ soulfood, hier dus psz echt voor zijn plezier. Niet voor een speciaal programma, want ik geloof dat ze op het kdv ook wel goede programma's hebben. Ik maak in die uurtjes dat hij daar is en z'n zus op school het huis snel schoon en daarna heb ik lekker de rest van de dag om samen leuke dingen te doen.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het kdv en psz combineren ook een beetje dubbel. Het 1 heeft geen voordelen op het ander meer.
    Ik zou de dagen dat een kinx thuis is liever samen besteden dan hen naar de psz te brengen.

Maar goed dat moet jij beslissen. Bijna overal valt de psz onder kinderopvang nu ja. Op plekken waar dat nog niet is gaat dan snel ook gebeuren.
    Je moet uitzoeken op hoeveel uren toeslag je recht hebt. Als je 2 dagen werkt en hij gaat 2 dagen naar het kdv dan hou je idd geen uren meer over voor de psz. Dan zul je daar de volledige kinderopvangprijs voor moeten betalen

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.029
    5.247
    113
    Hier is de psz alleen voor kinderen van ouders die niet werken. En voor kinderen met taalproblemen of andere achterstanden. De psz heeft dan ook een wachtlijst en ouders uit de bovengenoemde doelgroep krijgen urgentie en extra dagdelen. De overige kinderen gaan allemaal naar het KDV.

Zelf zou ik de psz en kdv ook wel erg dubbel vinden. Daarnaast zijn de tijden ook echt niet te combineren met gewone werktijden.
    Wat is de meerwaarde van een psz voor jullie?

Zover ik weet krijg je ook geen KOT voor de psz. Vaak krijgen die subsidie van de gemeente. En vragen een kleine eigen bijdrage.

7. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.277
    2.037
    113
    Bedankt voor de reacties die betrekking hebben op mijn vraag!

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Het verschilt per gemeente. Hier valt psz onder kdv sinds begin dit jaar; je krijgt er dus kot voor, maar bent wel gebonden aan uren. Er waren hier mensen die beide deden tot begin dit jaar (dus kdv en psz, omdat dat goedkoper was ivm subsidie gemeente voor psz). Nu loont zich dat niet meer en zijn veel van die ouders nu voor enkel kdv gegaan.

9. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Je kan het berekenen op mijn toeslagen.nl

Daar staan 3 categorieën en kan je zien en berekenen op hoeveel kot en uren je mss nog recht hebt waar je eventueel nu geen gebruik van maakt

Het ligt aan het aantal uur wat je werkt in de maand

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.300
    23.432
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, mee eens. Ik werk al 4 dagen, (Dafne 2 dagen kdv, 1 oma, 1 bij papa) en dan wordt er gevraagd of Dafne over 5 maanden ook nog naar psz gaat. :( Uhm nee, tuurlijk niet, mis ik dr nog meer. Maar sommigen zeggen dan: heb je ff tijd voor jezelf. Nou ja, die haal ik dan wel 's avonds als ze in bed ligt, haha.

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Sinds 2016 kunnen peuterspeelzalen zich aansluiten bij een kinderopvang of kindercentra en daardoor krijgen zij ook een landelijk registratienummer voor de belastingdienst, het wordt dan door de belastingdienst dus gezien als kinderopvang en niet als peuterspeelzaal.
    Nog niet in elke gemeente is dit geregeld. Ik heb er voor ons zoontje op gewacht tot dat dit geregeld was en dit was in augustus. Heb hem afgelopen week in geschreven.
    Ondanks dat ik werk wil ik hem toch naar de peuterspeelzaal hebben. Ik werk onregelmatig en daardoor komt hij soms 1 en soms 2x per week bij de gastouder, maar soms ook helemaal niet. Als ik avonddienst heb is hij er maar 2 uurtjes en er zijn ook niet altijd veel kindjes.
    Ik vind het belangrijk dat hij ook wat meer leert in groepsverband.
    Daarnaast gaat hij meestal 1 dag per week naar oma, maar dat kan gecombineerd worden met de peuterspeelzaal.
    Wij hebben ook lang nagedacht om het wel of niet te doen. Besloten om het niet te doen vanwege de eigen bijdrage van ruim 100 euro per maand die wij gewoon niet kunnen betalen momenteel. Nu we er KOT voor kunnen aanvragen wordt het interessant en die paar tientjes die we nu nog moeten betalen vind ik het dan wel waard.

Je kan bij de belastingdienst ook opgeven dat je kindje naar 2 soorten opvang gaat. Per opvang geef je dan aan hoeveel uur per maand hij daar heen gaat en wat de kosten per uur zijn. Ook geef je aan hoeveel uur de minst werkende ouder werkt en aan de hand daarvan wordt je KOT berekend.

Deel Deze Pagina