Nu ik (naast de smakeloze tekst) eveneens de video heb gezien (had er eerder vandaag geen tijd voor) kan ik alleen maar mijn verbazing uiten hoe snel de mensheid is afgezakt tot bodemloze diepten sinds de opkomst van internet en social media nog niet eens zo heel lang geleden. Echt serieus geen woorden voor. En om eerlijk te zijn komt het hele filmpje gemonteerd op me over waarbij er waarschijnlijk 10 minuten vervelend gedrag is omgezet in een hele vlucht, 10 miljoen hits en een vette pay check voor de immorele lul die dit online heeft gepleurd. Een hele dikke vette thumbs down van mij...
Na even googlen kom ik heel veel artikels over dit filmpje tegen. Lufthansa wilde niet dieper op de zaak ingaan vanwege de individuele medische privacy van het kind. Ook zijn er Engelse kranten die claimen bronnen gesproken te hebben die vermelden dat dit kind inderdaad medische problemen heeft. Of je het nu schandalig vindt dat deze jongen op deze vlucht zat, of dat je het vanuit het perspectief van de familie probeert te zien, niemand maar dan ook helemaal niemand heeft het recht om een kind dat zeer duidelijk van streek is demonic te noemen.
Wie zegt dat de wifi uiteindelijk niet is aangegaan? In het filmpje laten ze zien hoe de moeder vraagt om wifi. Wordt haar dat geweigerd? Hebben ze überhaupt wifi aan boord? Er zijn namelijk genoeg vliegtuigen die deze functie niet hebben, en als dit dé oplossing is om je kind rustig te houden... Dan had je dit dus moeten controleren en desnoods wat filmpjes of spelletjes moeten downloaden. Voor de rest weet ik natuurlijk niet wat die moeder heeft geprobeerd om haar zoontje te kalmeren. Ik neem aan dat ze goed haar best heeft gedaan, en daarom vind ik het ontzettend sneu voor haarzelf, het kind en de passagiers dat het zo gegaan is. Wel wil ik zeggen dat ik diep respect heb voor de ouders die kinderen met stoornissen kalm kunnen/proberen te houden in een vliegtuig. De laatste keer dat ik vloog zat er een gezin naast me met twee jongetjes, beide overduidelijk autistisch. Het was een lange vlucht en de ouders hebben geen seconde hun oog van de af kinderen gehad. Ze probeerden heh gerust te stellen, af te leiden, hadden speciale hoofdtelefoons tegen het geluid mee, etc. Je merkte echt dat ze er alles aan deden om het zo rustig mogelijk te houden voor de kinderen en de andere passagiers. En alsnog waren er dan passagiers die elke keer boos naar de ouders keken, wanneer de kinderen drukke handbewegingen of geluiden maakten. Ik vond dat die ouders wel een applausje hadden verdiend aan het einde.
Tja, dan ben ik maatschappelijk onverantwoord, sorry. Maar ik had geen hulp aangeboden uit mezelf. Ik weet niet wat moeder nodig heeft en wat verstandig is in deze. Als moeder me zou vragen "goh kun je dit of dat voor me doen?" Zou ik binnen mijn mogelijkheden met liefde helpen. Maar ik ken dit kind niet, kan dit kind ook niet inschatten en ga dus zeker niet zelf de redder spelen bij een kind met zulk extreem gedrag. Moeder die actief om hulp vraagt binnen mijn optiepakket, vind ik wat anders. Maar initiatief ligt bij moeder.
Ik heb het niet gezien en ga het niet kijken ook. Wat is dat toch voor gedrag? Sinds we alles maar kunnen filmen pleuren we alles maar zo op internet. Belachelijk! Je kind zal maar zo te kakken worden gezet, of je nu fout bent als moeder of niet.
Het filmen en uploaden vind ik ook echt belachelijk. Maar ik vraag me ook af wanneer je gedrag van een kind (met stoornis, of zonder) wél af mag keuren. Een kindje dat uit angst mensen gaat bijten in het vliegtuig, is het dan ook nog ok? Want hij is bang, misschien een gedragsstoornis, z’n moeder kan hem moeilijk vastsnoeren toch? Wat gaat te ver? En wat is dan wél een oplossing?
Jammer. De drempel om om hulp te vragen ligt veel hoger dan om hulp te accepteren. Waarschijnlijk had je hier helemaal niets kunnen doen, maar een bemoedigend positief geluid had deze moeder waarschijnlijk weer even wat kracht gegeven tijdens een voor haar ook eindeloze vlucht.
De enige schuldige is de moeder. Die had dit beter moeten voorbereiden (vooraf navraag doen over Wi-Fi, spellen of games mee, medicatie of een medische check etc) of ze had niet moeten gaan. En als het dan toch zo uit de hand loopt direct moeten ingrijpen. Dus kind van de stoel afhalen. Een kind dat mij (Of mijn kinderen) bewust blijft schoppen of zelfs bijten heeft aan mij een verkeerde. Stoornis of niet dan hadden kind en moeder een probleem gehad.... We hebben het hier niet over een kind dat een beetje moe/vervelend is etc. Maar een gevaar voor zichzelf of anderen. Een stoornis is geen excuus om maar niets te doen. En filmen is inderdaad niet ok. Maar dat is wel de realiteit van deze tijd (helaas).
Advocaat van de duivel, zonder dit kind zwart te maken. Ik kan dus absoluut niet tegen zoveel geluid. En ik zal ten alle tijden zorgen voor voldoende afleiding voor mijzelf. Maar ik zou dus letterlijk gek worden van dit gedrag, en zou dus zeker kunnen uitvallen tegen een moeder er kind. Dus ook de ouders moeten begrijpen dat dit gedrag niet alleen vervelend zou kunnen zijn, maar zelfs gevaarlijk. Ik dacht trouwens te begrijpen dat de wifi al aanstond toen moeder het vroeg. Overigens ben ik ook absoluut niet voor het filmen en uploaden. En als ze hun punt hadden willen maken, dan hadden ze de volledige reis moeten filmen.
Erg voor dit kindje dat dit is opgenomen. Hij kan er waarschijnlijk niks aan doen. Dit vind ik ook niet kunnen. Maar als wij ook in dat vliegtuig zouden zitten zou m'n vriend sterke pijnstillers moeten nemen tegen hoofdpijn. Hij kan niet tegen bepaalde harde geluiden en schreeuwende kinderen hebben soms net die toonhoogte waar hij niet tegen kan. En die hoofdpijn duurt uren tot dagen. Gelukkig kunnen we ons meestal verplaatsen maar in een vliegtuig kan dit niet. En zoontje idem. Hij krijgt geen hoofdpijn maar houdt wel zijn oren dicht als kinderen schreeuwen en heeft er echt een hekel aan. Hij zou eerst angstig proberen met dat kind te spelen. Daarna zou hij naar dat kindje zijn moeder gaan om te vragen waarom het kind schreeuwt. En als dat nog niet helpt zou hij hem misschien een duw geven (heb ik hem nog nooit zien doen maar we gaan meestal 20m verderop staan bij geschreeuw omdat hij in paniek zijn oren dicht houdt). En misschien hou ik hem dan ook niet tegen want tussen 2 mensen zitten die hooggevoelig zijn voor geluid + non stop geschreeuw maakt het voor mij ook een hel. Opnemen zou ik niet doen. Vind dat ook echt niet kunnen om dat zo openbaar te maken. Maar het is wel verschrikkelijk als je daar naar moet gaan luisteren op een locatie waar je geen kant op kan gaan. Wel een goede leerles. Als we eens gaan vliegen, hoofdtelefoons meenemen.
En vanaf welke leeftijd? Wanneer is het nog een schattig peutertje wat er niets aan kan doen, en wanneer is het een vervelend 10 jarig monstertje? Wat betreft dat vastsnoeren: mijn broer heeft dat daadwerkelijk eens moeten doen bij een vent die zich niet kon gedragen in het vliegtuig. Hij viel andere mensen lastig en de stewardessen konden hem niet aan. Toen hebben ze mijn broer en een andere man gevraagd op die vent te letten. En hebben ze zijn polsen met tie rips vastgemaakt aan de armleuning... Zouden ze dit ook hebben gedaan met een 12 jarig kind die mede passagiers bijt?
Belachelijk dat zoiets op internet terecht komt. Puur sensatie. Net als de idioten die een reanimatie filmen zoals pas op de A58. Wordt hoog tijd dat we mensen die zoiets doen met meerdere omstanders meteen aanspreken. Ik zou ook gillend gek worden als medepassagier en als moeder zou ik het liefst het vliegtuig verlaten per parachute....
Dit is niet bepaald smaakvol om op internet te zetten op zijn minst. Het lijkt me duidelijk dat het kind gedragsproblemen heeft, al dan niet met een bepaalde stoornis die daaraan ten grondslag ligt. Hoe dan ook is dit ook echt super vervelend voor alle andere passagiers, ik zou mezelf ook erg gestrest gaan voelen als je urenlang aan zo’n geluid wordt blootgesteld en er niet vandaan kan gaan.
Ja extreem is het tegenwoordig. Ik houd me hart vast voor mijn kinderen die in deze vreselijk mediageile wereld jong moeten zijn. Die bij elke actie die ze ondernemen goed moeten nadenken over welke gevolgen er kunnen zijn voor de rest van hun leven. Ik ben erg voor vooruitgang. Ik ben ook erg voor vernieuwing. Maar deze ontwikkeling vind ik niet alleen eng maar ook heel gevaarlijk.
Ik vind dit niks hoor, mensen die maar te pas en te onpas foto’s en filmpjes maken van vreemden. Heel dumpert staat er vol mee, je zal er maar tussen staan...