Hallo allemaal, Klopt het dat alle echo's die voor de 12 weken gemaakt worden vaginale echo's zijn? Ik ben nog op zoek naar een verkoskundige, ben net 5 weken zwanger, maar wil eigenlijk geen vaginale echo. Ik weet niet hoe groot het ding is dat erin gaat? Ik vind het akelig, omdat ik jaren lang vaginistisch gereageerd heb en dat ik hard gewerkt heb zodat ik nu een jaar ongeveer weer kan ontspannen. Ik ben bang dat dit alles weer teniet doet.... Groetjes
persoonlijk vond ik die vaginale echo...ding niet zo groot. het viel me 100% mee en ze doen het echt heel rustig en zeggen duidelijk wat ze gaan doen. als je er echt bang voor bent, zal ik dit tegen de vk zeggen, dan zullen ze er rekening mee houden
Ik heb het nu 3x gehad (niet alleen voor zwangerschap), en vond het alle keren reuze meevallen! Maar vanaf week 8 of 9 kunnen ze volgens mij ook al wel uitwendige echo's doen. Ik denk dat je dit gewoon kunt aangeven bij de VK, dan houden ze daar wel rekening mee.
ik heb mijn 7 weken echo vaginaal gehad en mijn 10 weken echo uitwendig en we hadden echt super beeld zie echo . maar het licht er wel aan hoeveel buikvet je hebt of ze het goed kunnen zien . ik denk dat je gewoon moet vertellen aan je vk over het verleden zodat zei met jouw een goede keuze kan maken
Ikke met 8 weken inwendig maar ik heb een isolatielaagje Vind het helemaal niet vervelend een inwendige echo, ding is helemaal niet groot en ze doen heel voorzichtig.. Heb het al heel vaak gehad (ook met vorige zwangerschap) ook een keer een student gehad, die ook nog een keer wilde kijken, vond ik prima kon ik nog een keer spieken Je moet het gewoon aangeven, ze kunnen altijd kijken of ze het van buiten ook goed kunnen zien.. Je krijgt wel heel duidelijk beeld met inwendige echo. Op mijn inwendige kun je met 8 weken al armpjes en beentjes zien
Hoi, ik heb ook echt een gruwelijke hekel aan inwendige onderzoeken, zeker als het niet nodig is. Ik was met 7,5 weken bij de vk. Die probeerde eerst uitwendig. dit lukt niet direct, zegt ze,oh we doen het wel even inwendig.. dat heb ik geweigerd. vond dat ze eerst maar eens wat harder moest proberern, en inderdaad, na wat zoeken was er gewoon een rijstekorrel te zien. Heb wel 2 weken later nog een echo gehad, omdat hij niet optimaal was, maar dat heb ik duizend keer liever (leuk juist!!) dan zo'n inwendige! dus gewoon overleggen! (trouwens, mijn zus is liep in het ziekenhuis, en daar deden ze alle echos voor de 10/11 weken wél inwendig....)
Ik denk echt niet dat je een inwendige echo hoeft. Als je hiervoor geen mk ofzo hebt gehad zal je eerste echo denk ik rond de 10 weken zijn, dan zie jet het uitwendig overduidelijk. Zelfs bij mij met een bmi van 40 zagen ze het uitwendig super goed met 7,4 weken!
Ik heb met 10 weken inwendig gehad, maar ze hadden wel eerst uitwendig geprobeerd. Ik vond het zelf niet erg en was alleen met mijn kindje op het beeld bezig, maar als jij hier meer moeite mee hebt zou ik dat gewoon tegen de vk zeggen, ik neem aan dat ze dan wel meer moeite kan doen om het van buiten goed in beeld te krijgen. Ik weet niet of het met buikvet te maken heeft hoor, ik ben echt mager en dus toch een inwendige echo.
ik heb er zowel eentje met 8 weken als met 10 weken gehad bij de vk en die waren beiden via mn buik. ik heb ook echo's gehad bij de gyn met 5,6,7,8,9 weken (voorgaande zwangerschappen) en die waren allemaal vaginaal (die met 9 weken eerst via de buik, maar was niets zichtbaar, dus daarna nogmaals vaginaal, maar normaal gesproken was die dus ook via de buik). vaak proberen ze eerst via de buik en als ze dan niets kunnen zien, of het niet duidelijk in beeld hebben, gaan ze vaginaal. over het algemeen is het met 8 weken wel goed te zien via de buik (volgens mij dan...)
Ik heb twee keer uitwendig gehad, op 5 en op 8 weken. Het hangt vooral af van hoe je baarmoeder ligt naart schijnt. Maar op 10 weken zou uitwendig toch goed zichtbaar moeten zijn. Maar als je het gewoon tegen de dokter zegt, zullen ze er wel rekening mee houden Is ook wel belangrijke informatie voor tijdens de bevalling, als ze je vliezen moeten gaan breken, het laatste randje wegmasseren, enz...
Ik wil ook niet inwendig! Ik heb met de verloskundige gesproken en ik krijg nu gewoon met ruim 12 weken de echo, dan kan het ZEKER uitwendig! Voorlopig moet ik dus nog wel even geduld hebben, maar dat is het me zeker waard! Maak het bespreekbaar bij je vk, zodra je die gevonden hebt! Die kijken nergens van op! Jij bent het belangrijkste!
Bedankt voor de reacties, ik zal het bespreekbaar maken. Ik ben zelf slank, dus ben benieuwd. Maar is het wel zo dat ze met inwendige echo's mooiere plaatjes hebben? Missymaaike... is jouw foto een inwendige of uitwendige?
Ik had met 9weken een echo,uitwendig en je zag het heel goed.mooi beeld.had ook een volle blaas.was goed te zien de beeb!
Nee joh is echt dun je voelt er eigenlijk niks van. Hier was het beeld uitwendig trouwens mooier dan inwendig.