Ik vind dat automobilisten ook zeker goed uit mogen kijken!! als jij ziet dat er een fietser aankomt maar geen voorrang heeft stop dan.KIJK. Ik heb geen rijbewijs en doe alles overdag met de kinderen op de fiets, maar hoeveel auto,s er door rood rijden of niet uitkijken ze zijn niet te tellen. Mijn zoon van toen 11 fietste voor me en een auto van rechts die geen voorrang had reed zo door, mijn zoon knalde er zo tegen aan. Meneer niet blij met een hele kras die over z,n auto liep, ja had je maar uit moeten kijken mijn zoon mankeerde niks. Mijn kinderen mogen zo laat mogelijk alleen fietsen, zoon van 12 fietst nu net pas alleen overal naar toe maar die is heel verantwoordelijk. Mijn dochter van 8 mag nog bijna niks alleen die is totaal niet verantwoordelijk en steekt rustig zonder te kijken de weg over. Ik zeg altijd, je kunt je kind maar 1 keer kwijt raken. Dus pas er goed op.
Ik mocht vanaf groep 4 alleen naar huis. Maar mijn school was 5 min lopen en ik hoefde niet langs een gevaarlijk punt. De school lag in een woonwijk en hoefde maar 1 keertje over te steken en dat was een hele rustige weg. Maar vaak liep ik niet eens alleen naar school, was altijd wel iemand die dezelfde richting moest. Als ik langs een drukke weg moest of de school was verder weg, had ik echt niet alleen gemogen. Als mijn kinderen naar school gaan laat ik ze niet alleen naar school gaan. misschien als je in groep 7 of 8 aangeven echt zelf te willen, wil ik er best over nadenken. Maar dan ligt het er heel erg aan naar welke school ze gaan en hoe gevaarlijk het is om er te komen.
Die krijgen ze hier (DL) na de fietstraining van de verkeerspolitie. Zo´n fluoriserend geel hesje. Hier doen ze dat in groep 1, ze zijn dan 6 jaar. Kinderen tot 10 jaar mogen hier overigens op de stoep fietsen voor hun veiligheid, wat overigens soms een vals gevoel van veiligheid geeft ivm het achteruitrijden van auto´s van hun eigen oprit. Die zien die kids dan weer niet. Maar al met al misschien wel beter dan op de weg.
Vind het erg dat anderen er al van uit moeten gaan dat kinderen de verkeersregels niet kennen en geen gevaar zien. Ik vind dit een belangrijke taak die ouders hebben en hun kind moeten leren. Helaas zie ik dat er ook veel ouders zijn die geen verantwoordelijkheid in het verkeer laten zien als ze met de kinderen naar school fietsen, steken over zonder uit te kijken en het kind heeft maar te volgen. Fietsen verkeerd om op de rotonde zodat ze die niet 3 kwart rond te hoeven rijden etc.
Als ik me niet vergis heeft de ANWB hier ooit een onderzoek na gedaan waar heel duidelijk naar voren kwam dat vanaf 8 jaar de hersenen pas in staat zijn de beelden die je van voren en van opzij waarneemt tot 1 plaatje kan worden gemaakt. Tot die tijd kunnen ze allen of de info voor zich of de info naast zich verwerken. Hier loop ik nog lekker mee naar school, eerst dacht ik wel dat ze dit zomer misschien wel alleen zou kunnen gaan als ze dat zou willen. Helaas zijn de verkeersbrigadiers er mee gestopt en dat zou dus betekenen dat ze de (enige) weg alleen over zou moeten steken (wel via een zebrapad. Helaas blijkt het vaak dat auto's gewoon doorrijden bij dit zebrapad, 2 jaar geleden is er een oma aangereden terwijl ze de kinderen naar school bracht. Kinderen liepen iets voor haar en waren al op de stoep terwijl de auto oma vol raakte en ze door de lucht vloog. Mijn zoon wordt door een taxi opgehaald (speciaal onderwijs) en fiets nu kleine stukjes alleen. Naar zijn vriendje wat allemaal fietspad is gescheiden van de weg waar de auto's rijden. De moeder van het vriendje helpt hem oversteken zodat hij weer naar huis kan fietsen. En soms naar oma, nou ja ik ga met hem me tot de rotonde, dan fiets die een rechte weg (met fietspad) naar de volgende rotonde waar oma staat om met hem naar haar huis te fietsen.