Ik krijg van de week het zoontje van mijn zus te logeren een paar dagen. Als ik mijn kids naar school breng en ophaal, zal hij meemoeten. Als het droog is kan hij in de fietskar, maar als het regent ga ik met de auto. Ik heb zelf nog een autostoeltje (met rugleuning) groep 2. Kan hij daar al in? Mijn jongens zijn 10 en 7, ik weet niet meer wanneer hun in dat stoeltje kwamen. Of is het toch verstandiger om mijn zus haar autostoel even over te zetten in de mijne? veiligheid voor alles, maar volgens mij zaten mijn eigen jongens met 2 al in dat stoeltje, maar tussen net 2 en allang 2 zit ook een wereld van verschil. jochie is net 2 geworden in juni.
Ik denk het nog niet.... Groep 1 is tot 4 jaar. Groep 2 vanaf 15 kilo in ieder geval. Kunnen ze niet voor de zekerheid zijn stoeltje in jouw auto zetten?
Ligt aan zijn lengte en gewicht. Mijn 4,5 jarige zit nog in de nummer 1 stoel. Ik zou met je zus overleggen .
Groep 2 is vanaf 15 kilo. Met 2 jaar zou ik hem er nog niet in laten zetten. Kan je hun stoel niet in jullie auto zetten? Onze zoon zit pas sinds hij 3 is in die stoel. Hij was toen wel al ruim over de 15 kilo heen, maar ik vond het geen fijn idee om hem met de kop af 15 kilo in de groep 2 stoel te zetten.
okido, ik zet zijn eigen stoeltje wel in mijn auto. weet ook zo niet hoe zwaar hij is, maar als het qua leeftijd sowieso te vroeg is, om in een groep 2 te zetten, doe ik dat niet. wil toch es opzoeken wanneer mijn jongens in die stoel kwamen. weet het echt niet meer.
Ik denk het niet, maar ik zou hem op het moment dat hij komt hem er gewoon even inzetten en kijken of het past. Kijk ook goed samen met je zus. En anders gewoon zijn eigen stoeltje overzetten. Is toch een kleine moeite? Niet meer moeite dan je eigen stoeltje erin zetten. Bovendien: dat stoeltje van jou is waarschijnlijk zo'n 8 jaar oud. Dat betekent dat het plastic al veel minder sterk / betrouwbaar is door verweking. In de gebruiksaanwijzing van stoeltjes staat ook altijd dat je ze om die reden maar ca. 5 jr mag gebruiken. Ik zou het dus niet doen.
Ik ben waarschijnlijk en van de weinige maar ik zou hem gewoon gebruiken als je zus het goed vind tenminste je gaat misschien niet eens met de auto omdat je ook op de fiets wil gaan
Mijn zoons zaten er met 18 mnd oud al in. ze wogen beidden 18 kilo en waren 1 m en 98 cm. ze waren te zwaar en lang voor de groep 1 stoel. met hun 2de verjaardag waren ze 19 kilo en 1m04 en 23 kilo en 1m01. de gordels werkten goed bij ze. mijn dochter van 2,5 jaar zit ook in een 2/3 stoel. dit omdat ze 1m08 is en dik met haar oren boven de rand van haar achterwaartse autostoel groep 1 kwam. gewicht is 14 kilo. maar omdat ze te lang is moet ze wel over.
Ik zou deze vraag stellen aan de moeder/ouders en niet op een forum. Wat ik ook vind of wat een ander ook vind, dit is iets wat je met de moeder cq ouders moet overleggen. Dan kunnen zij nl beslissen wat ze verstandig of beter vinden. Een autostoel heeft een levensduur van 5 jaar, hierna geeft men aan dat bij een ongeluk het stoeltje niet de bescherming bied die het hoort te bieden. Een kind in een te grote stoel kan een levensgevaarlijke situatie geven. Als het kindje niet groot genoeg is kan de gordel in de keel 'snijden', doordat de gordel op een verkeerde hoogte zit. Als het kindje niet zwaar genoeg is blokkeerd de gordel niet bij plotseling remmen of een auto ongeluk. En jij hoeft niet eens iets verkeerds te doen, je hoeft maar 1 'verkeerde' automobilist tegen te komen. Om al deze redenen zou ik het autostoeltje vragen, ook al heb je het maar misschien nodig.
Je mag een kind dat incidenteel mee rijdt (zoals je neefje) meenemen zonder stoeltje.. Mijn eerste keus zou wel een nr1 stoel zijn. van je zus of geleend van de buurvrouw, oid. Lukt dat niet, dan kun je hem wel een keertje vervoeren in zo'n nr2 stoel. Maar het heeft echt niet de voorkeur.. Ik heb het eens met de jongste gehad, hadden niet de mogelijkheid om het stoeltje over te zetten (auto met stoel stond juist waar we heen moesten). Dus toch in een nr2 stoel gezet. Wel eentje waarbij de rugleuning naar beneden kon, zodat ze gordel niet tegen zijn nek zat. Wat vindt de moeder ervan?
Maar een kindje mag niet met haar of zijn oren boven de rand uirkomen en ook kwa gewicht niet. mijn kindjes hadden met 2 jaar al de lengte van een 4 jarig kindje. met 4 jaar waren ze 1m28 en 24 kilo en 28 kilo en 1m26. Mijn meisje is ondanks dat ze pas 2,5 jaar is ook al met haar oren boven de rand van haar groep 1 stoel. het is dus te gevaarlijk om haar in de 1 te laten zitten.
http://www.zwangerschapspagina.nl/kind-op-pad/511512-maak-de-stoel-zitverhoger-rugleuning-vast.html Hier legt kusjesmama het waarom uit. Maar t is lastig idd wat dan een goede optie is. Wij gaan de 4 jaar ook niet redden vrees ik, dl weegt al ruim 15 kg. Maar tegen die tijd 's kijken wat een goed alternatief is. Hebben 1 achterwaartse stoel en 1 voorwaarts.
Ik ben wel een hele slechte moeder... Bij uitzondering en echte nood zit mijn dochter dus wel in een groep 2 stoel, maar nooit verder dan naar school en dat is nog geen 5 minuten rijden met de auto. Ik hou er niet van, maar laatst regende het en ik had de oppas op een mannetje van haar leeftijd alleen een stukje kleiner en toen moest ik de keuze maken. Maar hier ook geen voorstander van en ze gaat echt niet eerder over dan dat ze niet meer past.
is dat zo, maar 5 jaar? Het stoeltje die mijn zus heeft, komt ook van mij. daar hebben beide jongens in gezeten, die is dus sowieso al 10 jaar
ik weet wel dat mijn jongens ook vrij vroeg in de groep 2 zaten, omdat ze met de oren boven de groep 1 stoel uitstaken. leeftijd kan ik helaas niet terug vinden. ik zal mijn zus straks vragen, als ze het kereltje komt brengen. maar ze is zelf nogal gemakkelijk, dus ik denk dat ze zegt, zet hem maar in de groep2. haar eigen dochter vervoerde ze zelf bij iemand op de achterbank op school, vanwege beugels die niet in de autostoel pasten. kijk, daar hou ik dan weer niet van brrr. kind moet sowieos in een stoeltje met een eigen gordel om. (behalve in onze kever, daar zitten geen gordels in, maar dat is dan weer een ander verhaal)
Na 5 jaar kan de fabrikant niet meer garanderen dat het plastic nog goed is. Vooral onder invloed van de zon gaat het plastic achteruit en wordt broos. Het verschilt dus wel of de stoel nog een periode op een donkere zolder staat, of in de auto. Maar de fabrikant garandeert het dan niet meer.. Oxbow, soms moet je wel zo'n keuze maken. Alleen nu had je wel een boete kunnen krijgen. Je eigen kind moet in een geschikte stoel, een oppaskind niet. Maar ik snap je keus wel..
Zou het overleggen met de ouders van het kindje. Het gaat om hun kind...daar hebben wij niets over te zeggen. Verder hangt het enorm af van de bouw van het kind wanneer het over kan en moet op de volgende stoel.
Mijn oudste zat met 2 jaar in een groep 2 stoel.. maar die is lang en was ook te 'zwaar' voor de groep 1. Ik dacht eerst nog dattie zelf zn gordel af zou doen tijdens het rijden maar hij bleef netjes zitten hihi.