Wanneer kiezen voor een redressiehelm

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Pinac, Feb 10, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pinac

Pinac Fanatiek lid

Jul 13, 2014
    1,145
    432
    83
    Het maakt me best onzeker, onze dochter van 4,5 maanden heeft een afplatting op links. Vanaf dat ze ongeveer 8 weken oud is komt de fysio elke 3 weken. Wat oefeningen en uitleg, verder hoefde ik geen drastische maatregelen te nemen. In december heb ik een zijligkussen gekocht en sindsdien slaapt ze alles op rechts. Overdag ligt ze ook bijna hele tijd op rechts, ze is aan beide kanten verder goed ontwikkelend en niet scheef.

Fysio zei altijd komt wel goed. Vorige week was ze er weer en opeens drong ze erg aan op een helm. Ik schrok hier
    Nogal van, de afplatting wordt al stuk boller en kale stukje schuift enorm op. Volgende keer gaat ze meten en folders etc over helmpjes meenemen.

Ik was wat overrompeld en ben nadat ze weg was gaan Google-en. Lees overal dat helmpjes achterhaald zijn. Lijkt me ook helemaal niks in de zomer dat ding op en het kost ook nogal wat. Bovendien vind ik dat het echt vooruit gaat.

Waarop hebben jullie de keuze om wel of niet voor een helm te gaan gebaseerd?

2. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Onze zoon had een vrij erge afplatting (in welke mate weet ik niet, maar als je hem en profile zag dan leek zijn achterhoofd vierkant). Toen het onderwerp helmpjes op het consultatiebureau aan de orde kwam gaven ze aan dat ze sinds dat jaar (2015) niet meer aan helmpjes doen omdat het idd achterhaald is en het effect niet bewezen is. Op basis daarvan hebben we het laten gaan. Inmiddels is hij 14 maanden en heeft hij weer een zo goed als normaal achterhoofd :)

3. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Al bij een osteopaat geweest? Die kan de blokkade die vaak aanwezig is in de wervels/spieren weghalen, dan kan je kindje beide kanten van zijn nek/hoofd goed gebruiken zonder beperking. Hier hielp een osteopaat voldoende zodat er geen afplatting is ontstaan.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Hier vonden ze (cesartherapeut en CB) het destijds ook meevallen, maar met 11 maanden ineens niet meer, alleen was het toen te laat... Ik heb er spijt van dat ik zelf niet (nog) meer heb aangestuurd op er eens goed naar kijken/meten (volgens het CB was hete helemaal niet nodig, ben zelf vervolgens nog naar de huisarts en cesartherapeut geweest), want ze heeft nu steeds een 'scheef koppie'. Ik had op z'n minst zo'n helmpje willen proberen...dat is een paar maanden, dit is de rest van haar leven...

5. Pinac

Pinac Fanatiek lid

Jul 13, 2014
    1,145
    432
    83
    Ze heeft geen blokkade, is aan beide kanten zo soepel als wat. Lees overal dat zo'n helm niet bewezen nut heeft, mijn fysio is echter enorm overtuigd van die dingen.

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Is de afplatting ook opgemeten door de kinderfysio?

Finley had een ernstige afplatting, maar door veel dagelijkse oefeningen is het vrijwel weggetrokken. Sterker nog, tot de leeftijd van 6 jaar kan het nog bijtrekken.

Hier dus geen redressiehelmpje gehad. Mijn neefje (zoontje van mijn zusje) had ook een ernstige voorkeurshouding en afplatting. Ook geen redressiehelm. Is nu bijna 4 en je ziet er niks meer van.

7. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Onze jongste heeft een afplatting op rechts. Sinds vorige week donderdag krijgt hij 1x per week fysio. Zijn nekspieren zijn we nu aan het trainen zodat hij uit zichzelf zijn hoofd vaker naar links gaat draaien.
    Rechts gebruikt hij alleen nog met slapen, maar hij draait zijn hoofd tijdens het slapen wel voldoende naar beide kanten.

De onderkant van zij achterhoofd is inmiddels helemaal bijgetrokken. Het is net alsof hij een enorme streep met vocht daar heeft zitten omdat de rest nog niet helemaal is bijgetrokken.

Zijn bedje hebben we tegen een muur gezet zodat hij daar tegenaan kijkt als hij op rechts ligt. Links is nu dus veel interessanten. De kinderen gaan ook alleen aan zijn linkerkant staan om te spelen en 'praten'. In de box ligt alles naar zijn linkerkant.

De fysio dacht dat het wel een aantal weken kan duren voor we überhaupt verbetering zagen, dus we waren behoorlijk verbaasd dat de eerste bollingen al zichtbaar zijn.

Volgens zijn fysio zijn de helmpjes inderdaad achterhaald en onvoldoende bewezen dat het daadwerkelijk voldoende helpt.

8. Pinac

Pinac Fanatiek lid

Jul 13, 2014
    1,145
    432
    83
    Ik heb een beetje het idee dat onze fysio een aandeel heeft in de helmfabriek 😜

9. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    onze fysio vond een helmpje ook achterhaald. Met 4 maanden was de afplatting zeer ernstig, dus normaal gesproken zou je dan zo'n helmpje nemen, maar ik was er op tegen, omdat het achterhaald is, en omdat ik ooit een meisje ermee heb gezien op een zomerse dag en ze zweette verschrikkelijk- dit beeld ben ik nooit vergeten- met zo'n zomerse dag mag je hem afdoen maar dat zal die moeder niet hebben geweten. Vanaf 5 maanden kon hij op z'n buik slapen en met 14 maanden was er bijna niets meer van te zien

10. Pinac

Pinac Fanatiek lid

Jul 13, 2014
    1,145
    432
    83
    Is je zoontje opgemeten? Ben eg benieuwd naar de waardes, ze zal over 2 weken opgemeten worden.

11. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Onze dochter heeft een afplatting aan de rechterkant, ze heeft fysio al een aantal weken maar wel een hardnekkige voorkeur.

We zijn nu door gestuurd naar het ziekenhuis voor een meting.

Ons is verteld dat een helmpje tegenwoordig helemaal niet meer gedaan wordt omdat er nooit bewezen is dat dit ook daadwerkelijk zin heeft.

Zijn bij een osteopaat geweest maar er is niks aan de hand met d'r nekje, ook de fysio beaamd dit

Share This Page