Oké, allereerst zal ik even zeggen dat ik echt helemaal in de war raak met al die benamingen om het kinderbedje op te maken. Heb al moeite om bij het normale beddengoed om de hoeslaken en dekbedovertrek echt goed uit elkaar te houden, dus laat staan met nog meer dingen erbij en dingen die wel en niet mogen Dus tips met: zoek op google op veilig slapen heb ik ook niet veel, want ik raak alsnog in de war ervan. Ik wil niet teveel aan één medewerker gaan vragen in de winkel omdat je dan nog altijd een kans heb dat het fout is, dus vraag het liever aan meerdere mensen. En iemand meenemen die er verstand van heeft zit er op dit moment helaas ook niet in. Dus ik wou even aan jullie vragen of ik nou zo de goede richting op zit te denken of dat ik nog iets mis. Ik heb nu al gekocht: Molton onderlegger Molton hoeslaken Jersey hoeslaken Is die molton onderlegger dan om als eerst op het matrasje te leggen? Hij is wel stoffen, dus geen plastic of iets. En dan de hoeslaken voor daarboven, dan de normale hoeslaken? Of is een onderlegger nou hetzelfde als een hoeslaken? En moet ik dan voor het matras nog iets erbij kopen of zit ik dan goed? En dan ga ik toch ook maar even proberen voor bovenop. Maar ik vrees dat dat al helemaal een ramp wordt. Ik heb nu slechts twee fleecedekens, waarvan ik gehoord heb dat je die kan gebruiken naast een laken. Maar is dat dan echt zo? En hoe moet je die gebruiken? Bij de laken in een dekbedovertrek? En wat is het verschil tussen een laken en een deken? En als je daar iets van heb, past die dan in ieder dekbedovertrek? Of moet je echt een passende overtrek zoeken ervoor? Ik had bij de Wibra een deken gevonden, maar weet niet precies wat het was want er stond niets op. Hij was dacht ik 7,99. Weet iemand hier toevallig of dat een goede deken is? En of die in een dekbedovertrek past die er vlak bij ligt? Of kan ik voor de deken/laken echt veel beter naar een babywinkel stappen en ze daar toch maar vragen om hulp en die 100% vertrouwen? Heb je in ieder geval voor bovenop genoeg aan een laken/deken, dekbedovertrek en een fleecedeken? Of mis je dan nog wat? Dat was het geloof ik wel. Alle andere bruikbare tips zijn ook meegenomen, alleen aan internet heb ik vaak niet zoveel want overal worden weer andere termen gebruikt en ik raak er al zo van in de war
Ik doe hier, maar weet ook niet 100% zeker of het goed is hor, maar het werkte perfect bij een reflux draaikont kindje! Zeiltje/Molton onderlegger -> Molton overtrek -> normale overtrek op het matras, en in het begin deed ik nog een hydrofiele doek onder het hoofdje ivm kwijlen en mondjes terug geven! Daarnaast kun je een lakentje en deken gebruiken (maakt volgens mij weinig uit welke je neemt), of je kan een dekbedovertrek gebruiken, met daarin een deken (of duo deken, is dus dubbel). Voorlopig nog geen kussen en ook geen dekbed, ik doe het inmiddels wel voor mijn zoontje omdat hij zooooo druk is en lakentjes op een gegeven moment niet meer werkte en toen maar hier op over ging, maar daar verschillen mensen flink over van mening hor!
Wij hebben de aerosleep en hadden het bedje als volgt opgemaakt: - aerosleep onderlegger - aerosleep hoeslaken - hydrofiele luier Onze dochter sliep onder een laken met daarover heen een deken. Ik geloof dat ze wat betreft deken katoen of wol adviseren. Maar durf ik niet 100% zeker te zeggen. Dekbed adviseren ze inderdaad niet onder 2 jaar.
Hier ook Aerosleep matrasje Aerosleep hoeslaken Hydrofiele luier waar t hoofdje ligt... Laken, deken en klaar
Zeiltje /molton onderlegger mag pas vanaf 2 jaar gebruikt worden (ademt niet!)! Dus alleen molton hoeslaken laken en dekentje en eventueel hydrofiel op hoofdeind.
Oké, dat is een stukje duidelijker. Dan ga ik binnenkort toch eventjes kijken of ik dan nog een dekentje of lakentje kan vinden. @Desiderie, het zijn toch alleen die plastic dingen die gevaarlijk zijn? Want ik heb hier niet met plastic liggen maar meer een hoeslaken-variant. Lees op heel veel plekken dat mensen toch wel zo'n zachte molton onderlaken gebruiken, of vergis ik me dan weer in iets heel anders? Vind die molton-dingen allemaal zo ingewikkeld, je hebt er zoveel van en je hebt zoveel verschillende manieren van opmaken dat het echt heel ingewikkeld wordt daarmee
die zeiltjes mogen niet. gewone molton onderleggers of hoeslakens wel. maar er bestaan ook waterdichte moltons. hier zit een soort plastic in en deze mogen ook niet. molton onderlegger en molton hoeslaken is dubbelop. molton onderlegger kan je plaatselijk op het matras leggen. bijv alleen rond kontje of bij hoofd. molton hoeslaken beschermd het hele matrasje. hier een molton hoeslaken, gewoon hoeslaken, lakentje, dekentje. onder het hoofdje in het begin een hydrofiele doen. minimaal 3 lakentjes, 3 moltons en 3 hoeslakens kopen. ze kunnen nog wel eens van zich af spugen en dan heb je iig wat als er een deel in de was ligt. fleece dekentjes mogen niet gebruikt worden. die zijn te warm en ademen niet goed en hierdoor kunnen ze hun warmte niet goed kwijt met warmtestuwing tot gevolg. je moet een gewone babydeken hebben. zou gewoon even kijken bij de babywinkel of bijv bij de hema. ze zijn er al rond de 25 euro. dekbedjes mogen ook tot 2 jaar niet gebruikt worden ivm warmtestuwing. dus katoenen dekentje met een lakentje of een opgevouwen dekentje in een dekbedovertrekje. als is een dekentje in een dekbedovertrekje vaak wel irritant. een dekentje is 9 van de 10x groter dan het overtrekje dus je moet altijd wat omvouwen wat vervolgens weer z'n eigen leven gaat leiden in het hoesje. daarnaast vind ik dat je een deken met lakentje aan de zijkanten beter in kan stoppen dan een dekbedovertrekje. die zijn vaak wat smaller. in het begin is het wel lekker als je die kleintjes strak in kan stoppen.
Met de aerosleep mag je geen kruikjes gebruiken werd ons verteld door de kraamhulp. Dus zolang wij kruikjes gebruikten moest de aerosleep eraf! Mochten ze toch gaan lekken dan kon de warmte niet weg en zou het kindje brandwonden krijgen.
Ja dat vond ik ook altijd. Maar een molton hoeslaken gebruik je ter bescherming van het matras. Daaroverheen doe je nog een 'gewoon' hoeslaken (die heb je meestal van jersey of van katoen). Dan heb je dus twee hoeslakens om je matras. Bij het hoofdeinde leg je nog een hydrofiel luier, die kan je makkelijk verschonen als de kleine spuugt. Als deken gebruiken we hier: een ledikantlaken (dun, katoenen ding), met daaroverheen een ledikantdeken (dik katoenen ding) en een fleecedeken (ze hebben hele leuke te koop bij de zeeman!!). Allemaal op elkaar dus. Dan kan je de kruikjes tussen de twee lagen dekens inleggen, maar dat legt je kraamhulp je wel uit tegen die tijd Nou meid succes in het bos der baby-bedjes
volgens mij is het precies zo...tenminste zo doe ik het ook al bij 2 kids. dekentjes moeten 100% katoen zijn, alles onder de 15 euro is over het algemeen geen 100% katoen. dekens van jolein (verkrijgbaar bij babydump, wehkamp, bol.com), prenatal en hema zijn goed en niet duur
Vorige week waren er baby dekens van bambino in de aanbieding bij Kruidvat. Voor wieg en ledikant, wie weet hebben ze nog wat liggen
Ik doe hier aerosleep matrasje en hoeslaken, en en eigenlijk een hele dikke slaapzak en een dekentje meer niet! Is dat vies alleen maar een hoeslaken
Nouja vies zal het niet zijn in het begin maar als je kleintje spuugt gaat het meteen van je hoeslaken in je matrasje en dat wordt op den duur wel vies natuurlijk omdat je het matras niet in de was kunt gooien. Beter is het om de aerosleep topper nog bovenop je matrasje te doen of een molton en daaroverheen je hoeslaken. En dan,zolang je kindje nog niet rolt of grijpt,een hydrofiel luier onder het hoofdje zodat als je baby spuugr je niet meteen heel het bedje hoeft af te halen en in de was te stoppen. Iemand zei iets over een kruik en arosleep? Ik heb ook een aerosleep en onze kraamhulp heeft niks daarover gezegd. Onze dochter heeft twee weken lang een kruik nodig gehad. Dus we hebben hem zelfs gebruikt toen de kraamhulp er nog was .....
Ik kreeg de tip van iemand om ipv een zeiltje of iets anders niet-ademend, een flanellen luier op het matrasje te leggen (evt. alleen bij billetjes) en dan het bedje op te maken met moltonlaken en hoeslakentje (beide natuurlijk van katoen, ik heb zelf van het merk Jollein en die zijn heerlijk zacht en niet duur). Evt. nog een hydrofiele luier bij het hoofdeinde. De flanellen luier is ook gewoon ademend en beschemt je matras toch weer met een extra laag....
Even slightly off topic maar gebruik je de kruikjes dan tot 3 maanden of nog langer? On topic Ik heb koudschuim matras - aerosleep topdek - aerosleep hoeslaken - baby in slaapzak - hydrofiel onder het hoofdje - lakentje - dekentje(alleen in de winter)
Het kan zijn dat je kraamhulp er niks van gezegd heeft, maar dat maakt het niet minder waar! Overal wordt afgeraden om een aerosleep te gebruiken, zolang je ook kruikjes gebruikt. @ts: ik vind dat droebeltje het heel goed heeft uitgelegd. Zo doen wij het ook. Eigenlijk is het niet zo moeilijk: je baby slaapt ergens op en hij slaapt ergens onder. Dat waar de baby op slaapt (= matras) kan niet zomaar in de wasmachine, dus dat wil je beschermen. Dat doe je met behulp van een molton (onderlegger of hoeslaken) en een hoeslaken (jersey of katoen). Alleen een hoeslaken is nog niet genoeg bescherming voor je matras, want het is erg dun. Een molton neemt veel meer op. Dat waar de baby onder slaapt (= deken) wil je ook niet iedere keer moeten wassen, want het is vrij dik spul, waardoor je machine snel vol zit en het niet zo snel droogt. Bovendien gaat het er op den duur soms wat van krimpen. Dus wil je ook je deken beschermen. Dat doe je met behulp van een laken. Wij doen eerst een molton hoeslaken en katoenen hoeslaken over het matras. Dan leggen we eerst het lakentje op het bed, waarbij we zorgen dat er een extra stuk laken over is aan het hoofdeinde (het ligt als het ware iets te hoog). Vervolgens leggen we het dekentje er bovenop, op de plek waar het moet komen. De extra flap van het lakentje vouwen we je er dan overheen. Tot slot legden wij in het begin ook een dubbelgevouwen hydrofieldoek aan het hoofdeinde, omdat onze dochter vaak spuugde. Veel succes en als je het echt niet weet: zorg gewoon dat je de spullen (die eerder genoemd zijn) in huis hebt en laat de kraamhulp het je uitleggen.
Oké, bedankt iedereen. Het is helemaal duidelijk nu. En Janna, jij ook heel erg bedankt voor de uitgebreide tekst. Dat maakt het allemaal nog even net een stukje duidelijker. Ik ga deze week kijken of ik alles kan vinden dan, dan kan dat ook weer compleet klaar liggen hier
Wat raar, bij babypark zei de verkoopster tegen ons dat water wat evt. lekt, helemaal verdeeld word over de aerosleep en de baby dan niet op 1 plek in heet water ligt. Blijkbaar koelt het water dan sneller af als het over hele oppervlakte verdeeld. Snap je wat ik bedoel? Heb zelf ook aerosleep besteld, maar voor zekerheid ook molton hoeslakens en moltononderleggers gekocht, voornamelijk voor als de aerosleep vuil is. Hij schijnt snel droog te zijn, maarja, wasmachine is niet in 5 min. klaar natuurlijk. Ook met oog op kraamzorg die gaan "zeuren" heb ik die moltons maar in huis gehaald.
Hoi! Ik raakte ook in de war van al dat beddengoed hoor! Dus schaam je niet, hihi. Wij hebben het volgende aangeschaft: -Wollen dekentje(voor de winter) -Katoenen dekentje(voor voorjaar/zomer) -4 lakentjes(doe je onder/om het dekentje) -2 moltononderleggers(leg je op matras) -2 moltonhoeslakens(over matras) -4 hoeslakens(over molton+matras) -Aerosleep(ipv molton, maar is niet verplicht, die leg je over het matras en dan hoeslaken erover heen. Dit ding ademt en kan op 60 graden gewassen worden. Schijnt erg snel droog te zijn na wassen). De moltonhoeslakens en onderleggers heb ik dus eigenlijk als reserve, als de aerosleep vuil is. Of als de kraamzorg gaat "zeuren" dat aerosleep niet mag. Ik heb alles dubbel gekocht, of 2 dubbel, vanwege overgeven, lekkende luiers, en andere ellende. Dan heb je altijd schoon beddengoed klaarliggen. Moltonhoeslaken is naast vocht opnemend ook lekker warm in de winter. Wij gebruiken hem over onze topper vd boxspring in de winterperiode, met daarover natuurlijk nog een gewoon hoeslaken. Ik heb deze spullen aangeschaft op advies wat in het boekje vd kraamzorg stond, dus weet niet of dit volledig is. Als je twijfelt, zou ik gewoon jouw kraamzorgburo vragen hoe het zit. Veel suc6!
Wat betreft die kruiken met de aerosleep, je houdt elke keer als je een kruik gebruikt dat ding toch even op zn kop om zeker te weten dat ie niet lekt? En daarbij, wij gebruikten een kruik of direct in het bed om voor te verwarmen, of op de deken waar de baby onder ligt, nooit direct contact tussen baby en kruik dus. Dan lijkt me die discussie van de combi met de aerosleep overbodig. Oerigens gebruik je die kruik meestal maar een paar dagen is mijn ervaring. Die fleece dekens zijn niet goed,veel te warm en te weinig ademend. Wij hebben in het begin op de deken enover de kruik celstofmatjes gebruikt als extra laag (in de zomer, was echt nodig). Katoenen deken van de hema of zo is prima.