Wij vervoeren onze dochter van drie achterwaarts. Maar nu ons zoontje uit de maxi cosi groeit moet er een tweede stoel bij. Inmiddels alle stoelen geprobeerd maar twee achterwaartse stoelen past niet. Dus toch op zoek naar een voorwaartse stoel. We hebben een auto met isofix en een zonder. We hebben nu drie opties: Romer evolva plus Voordeel: prijs, vast met gordel dus kan in beide auto's, vijf punts gordel Nadeel: vast met gordel, dus minder stevig Romer advansafix Voordeel: staat als een huis, vijfpuntsgordel Nadeel: kan niet in de kleine auto Cybex pallas m fix Voordeel: kan met isofix en met een gordel, verstelbare hoofdsteun, verschillende standen, goed uit de test gekomen Nadeel: puur gevoelsmatig vind ik het eng dat ze alleen dat kussen gebruiken en vraag ik me af dan net zo veel bescherming biedt als een vijfpuntsgordel Wat zouden jullie kiezen? Iemand al ervaring? Heb ik ergens nog niet over nagedacht? Zijn er nog meer opties?
Ik vind nog een voordeel van de advansafix dat kinderen tot 25 kg in het tuigje mogen! 1 van de 2 autostoelen die dat voorwaarts mogen. Heb gelezen dat een kussen niet veilig is voor de organen bij een botsing? Maar daar weten andere mensen hier op het forum veel meer van. Ik ben nog niet zo ver
Wij hebben een cybed sprong en gebruikenn hem achterwaarts als hij voorwaarts wordt gebruikt is er ook een kussen, ik vond de uitleg in de winkel dat de druk meer verdeeld wordt eigenlijk best logisch en zal het in de toekomst dan ook met een veilig gevoel gebruiken
Ik vond inderdaad de uitleg logisch klinken, maar ik heb hoer ook weleens negatieve verhalen gelezen dus ik ben benieuwd hoe het zit.
Voor een kind van 3 jaar is een stoel waarin ze met de gewone gordel vastzit niet veilig. De bekkenbotten zijn pas met 4, liever nog 4,5 jaar, ontwikkeld genoeg om de heupgordel op zijn plaats te houden. Bij kinderen jonger dan 4 jaar, zal de heupgordel over de onderbuik komen bij een aanrijding, doordat ze onder de heupgordel door glijden. De heupgordel kan ernstige schade aan de organen in de onderbuik toebrengen bij een aanrijding. Ik zou dus zeker kiezen voor een stoel waarbij ze tot minimaal 4 jaar in een harnas vast kan. Als ze voor haar 4e 18 kg. weegt, zal dit een stoel met harnas geschikt tot 25 kg. moeten zijn. Britax Romer Two Way Elite of Advansafix zijn dan de enige opties. Als ze 4,5 is, kun je de stoel met de gewone gordel gaan gebruiken als verhoger. Een stoel met vangtafel raad ik ten zeerste af. Een 5puntsgordel verdeelt de kracht over de 5 sterkste punten van het lichaam. Bij een vangtafel komt alle kracht op de buikstreek (organen!) te staan. Er zijn kinderen overleden door gebruik van dergelijke stoelen. Via internet info over te vinden.
Fijn dat je reageert! Dit dacht ik al. Daarom wilde ik ook geen zitverhoger (wat de verkoper dus wel aanraadde). Het lastige is dat ze echt lang is voor haar leeftijd. De max way is qua rug al te kort aan het worden. Dus er is weinig keuze als je een stoel wilt vanaf 18 kg met vijfpuntsgordel. Maar kusjesmama, is de advansafix echt beter dan de evolva?
Max-Way al te klein aan het worden? Dan moet ze wel héél erg groot zijn Mijn dochter van 3,5 is ook erg groot voor haar leeftijd, maar die kan er nog wel een tijdje in hoor. Enalaatste gordelstand heeft ze nu. De Evolva zou kunnen mits ze daar niet qua gewicht uit het harnas groeit voor haar 4e, liever nog 4,5! Harnas in de Evolva mag je gebruiken tot 18 kg. In de Advansafix mag dat tot 25 kg.
Het is de advansafix geworden. Ondanks dat het een voorwaartse stoel is, denk ik toch de beste keuze. Ze zit er goed in en hij staat als een huis. Ze heeft een groeispurt gemaakt en is ineens naar 116 cm geschoten al haar kleren in 110-116 zaten vorige maand nog ruim en nu ineens te klein. Ik ben hier, met mijn 1.63 straks de dwerg in huis. Kan de max way trouwens op de middelste plek als er alleen een enke gordel is en een blok onder de steunpunt staat? We gaan de max way in mijn auto gebruiken als tweede stoel omdat ik geen isofix heb. Dus die moet of voorin of in het midden.
Wow, dan is ze idd wel héél erg groot Ze mag er in tot haar ogen / bovenkant oren gelijk zijn met de rugleuning. De Max-Way mag in het midden met alleen de heupgordel gebruikt worden. Voor de steunpoot geldt dat die stabiel en plat geplaatst moet kunnen worden.