Informatie over draagdoek

Discussie in 'Babyuitzet' gestart door Music Mama, 29 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Music Mama

Music Mama Fanatiek lid

4 jun 2012
    1.440
    0
    36
    Hallo,

Ik ben op het moment 16 weken zwanger van ons tweede kindje en wil graag en draagdoek als de kleine er is om hem of haar lekker in t dragen.

Nu heb ik totaal geen ervaring of kennis van draagdoeken.. ik weet alleen dat je verschillende maten, merken en stoffen hebt en dat er op youtube heel veel knoop technieken staan..

Ik wil de doek echt gebruiken om de baby lekker bij me te kunnen dragen zodat ik mijn handen vrij heb. Het lijkt mij erg handig als je ook een meisje van ruim 2 jaar hebt rond lopen.

Kan iemand mij informeren over draagdoeken en misschien adviseren in welke doek het meest geschikt is? Ik denk er ook over om naar een draagconsulent te gaan maar er zit er niet echt 1 bij me in de buurt..

Ik ben benieuwd naar de reacties!

2. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Je hebt geweven draagdoeken en rekbare draagdoeken.
    Met betrekking tot rekbare draagdoeken:
    vooral heel erg fijn voor new born baby's. Maar wel warm, want je hebt automatisch (voor een veilige knoop) drie lagen stof over jezelf en 't kindje heen. Je kunt er ook enkel mee buikdragen, rugdragen wordt beslist afgeraden ivm de veiligheid.
    Bovendien vind ik het zelf op een gegeven moment best zwaar worden, want ja, rekbaar;).
    Het voordeel is dat het lekker zacht is, lekker warm (zeker bij een winterbaby) en dat je op voorhand kunt knopen.

Geweven draagdoeken zijn er in allerlei soorten en maten.
    De standaard maat is maat 6 en gemiddeld genomen zou je dan met een postuur tot kledingmaat 44/46, zo een beetje alle knopen kunnen maken, die er zijn.
    Katoenen doeken zijn niet zo duur door de bank genomen.
    Blends katoen / linnen zijn vaak wat dunner en luchtiger
    Blends met wol zijn lekker zacht, vaak wat minder geschikt voor grotere kindjes, en moet je wel zorgvuldig wassen / behandelen
    En dan natuurlijk nog blends met zijde, hennep etc. (maar goed, dat moet je tegen die tijd maar eens bekijken;))

Als je voor een geweven doek gaat, zou ik persoonlijk gaan voor een ingedragen (2e hands doek).
    Die zijn dan al lekker zacht en dus makkelijk knoopbaar.
    Vergis je niet, draagdoeken behouden vaak hun waarde (of nemen in waarde toe omdat ze zeldzaam zijn) dus 2e hands is vaak niet goedkoper, maar wel meer comfortabel in gebruik.

En met een geweven doek, vind ik persoonlijk, kun je dus echt alle kanten op. Draagt heel erg fijn, omdat je 't dus precies op jouw lichaam en je kindje kunt afstellen.
    Je kunt er mee buikdragen, rugdragen, heupdragen, torsodragen.
    Ik heb zelfs regelmatig in de doek gevoed.
    Heerlijk.

Er zijn heel veel filmpjes op you tube over knopen te vinden.
    Echt leuk om te kijken.
    En als je 't toch niet ziet zitten, misschien eens kijken of er mamacafé bij jou in de buurt is . Daar zijn vaak heel enthousiaste en ervaren mama's die best even willen meekijken, meehelpen of een doek willen uitlenen!

3. Music Mama

Music Mama Fanatiek lid

4 jun 2012
    1.440
    0
    36

Dank je wel voor je reactie! er staat veel nuttige info in! ik ga nog verder op onderzoek uit.. ik wilde eigenlijk een bykay (rekbare) maar denk nu toch dat geweven beter is.. ons kindje komt in januari dus een lekkere warme doek is wel gewenst! nogmaals bedankt!

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Behalve doeken heb je ook draagzakken en mei tai's. Een mei tai is een voorgevormde doek waarbij je alleen een heupband en schouderbanden knoopt. Een draagzak heeft klikgespen of klittenband om hem vast te zetten. Ergonomische draagzakken vanaf de geboorte zijn bijvoorbeeld Marsupi of Emeibaby. Andere merken maken gebruiken van een insert voor new born.

Zelf heb ik eerst een rekbare bykay gehad en ben daarna overgegaan op een draagzak (Ergobaby). Ik wilde niet knopen dus vond dit ideaal. Het is echt een klik en go systeem

Deel Deze Pagina