Mijn dochtertje heeft de eerste tijd bv gehad en deze keer heb ik voor fv gekozen. Nu merk ik toch wel dat ik daar weinig vanaf weet. Was het 3 jaar geleden nog afgekoeld water uit de waterkoker, opwarmen in de magnetron en dagelijks uitkoken in de pan. Nu geeft mijn schoonzus gewoon warm water uit de kraan en wast alles in de vaatwasser. Kortom ik heb geen idee wat ik nu moet aanschaffen. Wil het zoiezo aan de kraamzorg vragen die nog op intake komt, maar zou graag jullie mening horen! Ik heb nu een avent en kruidvat flesje uit de gratis pakketten. Eerst maar eens kijken wat voor drinker hij is voor ik een hele voorraad flesjes aanschaf? Flessenwarmer? magnetron sterilisator? Wat zijn jullie meningen, tips en ideeën?
Wij hebben vanaf het begin flesvoeding gegeven. Hebben gelijk alle flesjes van advent naturel gekocht, omdat we in London deze flessen in het roze tegenkwamen en ze toen natuurlijk niet konden laten liggen We hebben 4 kleine flesjes en 6 grote. Mochten we niet die roze gekocht hebben hadden we het bij 2 flesjes gehouden en inderdaad eerst gekeken of ze hier goed uit dronk (gelukkig is dit het geval!) Hier kook ik de flesjes 1 keer per dag uit, maar ga hier binnenkort mee stoppen. Dit hoefde niet meer van de kraamzorg, maar omdat Niké wat te vroeg was en erg ziek is geworden vonden we dit zelf een fijn idee. We hebben 2 weken gekookt water of water uit een fles gebruikt om die flessen mee klaar te maken, maar inmiddels gebruiken we gewoon warm kraanwater. We hebben geen magnetron sterilisator en ook geen flessenwarmer, mis dit eigenlijk ook helemaal niet. Ik vind zelf wel dat bakje heel handig waar je de afgepaste hoeveelheid poeder al in kan doen, voor onderweg. Heb hier nu al veel gebruik van gemaakt.
Ik heb zelf hier twee difrax 's flessen staan. Grote en kleine. Volgens de intake van kraamzorg werden die t meeste aangeraden. Het is toch maar afwachten. Het kan idd gewoon met warm kraanwater tegenwoordig.
Ik zou ook eerst die gratis flesjes even uitproberen. Hier werkt de avent naturel het beste! Uit de difrax flessen dronk ze té snel en verslikte zich.. Nu gebruik ik de grote flessen van avent met de 1 speen nog steeds. Ik heb een magnetron sterilisator en kookte de eerste weken de flessen één keer per dag uit. Nu doen ik het nog zo'n twee keer per week. Flessenwarmer is alleen een aanrader als je afgekolfde bv geeft uit een flesje. Ik ben zelf kraamverzorgster en je mag je flessen zelfs aanmaken met warm water (ik heb dat persoonlijk zelf nooit gedaan) ik maak mijn flessen aan met koud water en warm ze op in de magnetron. Succes met ontdekken!
Hier de difrax flessen, bevallen super! Ik heb een magnetronsterilisator vind dat ideaal... Verder gebruik ik barle-duc ivm het harde kraanwater waardoor de kleine man erg veel moeite met zijn ontlasting had en met de barle-duc gaat het prima! Water warm ik op in de magnetron...
ik heb beide de flesjes uit de babydoos gebruikt. avent flessen. een hele flessenuitzet vind ik persoonlijk niet nodig. 1 in gebruik en 1 reserve is meer als genoeg. en een flessenborstel om ze goed uit te kunnen borstelen. flessensterilsator is overbodig. tegenwoordig steriliseren ze alleen nog in de kraamweek. kindjes groeien te steriel op en zijn hierdoor vatbaarder voor van alles. ze kunnen inderdaad gewoon in de vaatwasser. heb je een magnetron? zo ja, dan is een flessenwarmer niet nodig. magentron is 10x sneller. er mag GEEN!!! warm water uit de kraan gebruikt worden. dat word echt sterk afgeraden door de watermaatschappijen. op sommige site's staat dit zelfs aan gegeven. het word voor volwassenen zelfs afgeraden om lauw of warm water uit de kraan te drinken ivm giftige metalen en bacterien. dan ga je dat zeker niet bij een klein kindje gebruiken. er zijn veel kraambureau s die zeggen dat het goed is maar die doen hun huiswerk dus niet goed. schijnt een hardnekkig misverstand te zijn wat bij de bureaus er niet uit te krijgen is. toen mn zusje geboren werd (18 jaar terug), mocht er helemaal geen kraanwater gebruikt worden voor de flessen ivm te hoge fluor (of chloor??) waarde. dus ook geen koud water. werd sterk afgeraden. er werd bronwater gebruikt. op een gegeven moment is die waarde naar beneden gegaan en is er door de waterbedrijven naar buiten gebracht dat het water veilig was voor babyvoedingen. sommige mensen/kraambureaus hebben dit verkeerd opgevat en ervan gemaakt dat er dus ook warm water gebruikt mag worden. fout dus. het word zelfs door de monteurs van de cv afgeraden. water uit uit koperen leidingen in hele oude huizen word sfgeraden en daarnaast dus lauw of warm water in alle huizen. water word namelijk verwarmd en er blijft altijd wat achter in de leidingen of reservoir. hier gaan bacterien in groeien en er kunnen deeltjes metaal loslaten in het water. is niet gezond.
Voor de eerste weken inderdaad een magnetron sterrilisator. Flessenwarmer gebruiken wij alleen soms boven voor het eerste flesje. Wij hebben de avent flessen (nieuw model) Heb ook een hele set tommee tipee staan, maar dochter dronk daar niet fijn uit.
Ik ben begonnenet de DifrAx flessen omdat die bij mijn eerst erg goed z'n 'werk' deden. Na een aantal weken overgestapt op dr. Brown flessen ivm krampjes. Heerlijke flessen, wel wat duur maar ach. Een magnetron sterilisator heb ik hier nog kant en klaar van de eerste in de verpakking staan. Nooit gebruikt dus. Uit de verpakking kookte ik de fles en speen 1x uit daarna altijd in de afwasmachine of gewoon een sopje. Warm water uit de kraan mag je wel doen. Maar het wordt echt afgeraden! Het is echt een fabeltje dat het nu wel mag. Een soort van oor tot oor 'reclame'. Echt waar niet doen!!! Drink je zelf ook warm water uit de kraan? Hier kook ik 's ochtends water voor de hele dag en warm op in de magnetron
Ik ben hier begonnen met Difrax, maar wat een rotzooi-flessen. Heb toen de Avent Natural flessen gekocht, wat een fijne dingen! Wel de Natural omdat die natuurlijker lijken als je ook BV wil geven (geprobeerd, maar niet gelukt...). Nog steeds gebruik ik ze en heb voor de tweede weer een nieuwe startsersset aangeschaft! Hopelijk is nummer 2 net zo fan van de Avent als wij haha. Ik kook 's ochtends water af en gebruik dit de hele dag door. Ik doe de flessen in de afwasmachine, maar uiteraard eerste weken even uitgekookt. Moet trouwens even kijken hoe ik dat straks ga doen. Zoonlief heeft KMA, dus denk dat ik ze de eerste tijd misschien toch maar steeds moet uitkoken...
Warm water uit de kraan is makkelijk, maar vind het zelf geen fijn idee. Zeker als ze nog zo jong zijn leek het me niet 'fris' alleen zeggen sommige dan weer dat opwarmen in de magnetron dat ook niet is vanwege straling...? Jullie antwoorden geven me wel duidelijkheid! Ik kook in de ochtend gewoon water voor de dag en ga dus geen kraanwater gebruiken de eerste weken. Daarna wel koud kraanwater gebruiken of blijft afgekoeld en opgewarmd gekookt water het beste volgens jullie? En iemand een idee hoe ze in het ziekenhuis de voeding maken? Ik beval daar en blijf er minimaal een nacht. Neem ik dan eigen flesje en voeding mee of hoeft dat niet?
In het ziekenhuis hebben ze zelf flesjes en voeding. Meestal friso en nutrilon. Je kan evt een kan water koken en vervolgens zet je dat in de koelkast. Dat blijft wel goed. Alleen de vraag, waarom zou je water koken? Koud water uit de kraan is goed en flesjes uitkoken word na 1e week al niet meer gedaan ivm dat alles TE steriel word. Dan is water voor flesjes koken dus ook niet nodig.
Fles opwarmen in de flessenwarmer. Geen gezeik met wel of niet warm water uit de kraan etc. Vanwege de aard van het land gebruik ik straks speciaal babywater maar in Europa gebruikte ik koud water uit de kraan.
Ik gebruikte gewoon water uit de waterkoker. Ook niet voor een hele dag gekookt, maar gewoon per fles opnieuw koken en dan laten afkoelen of mengen met fleswater uit de koelkast. Uit de magnetron doen wij niet bij hele kleine baby's, maar dat is ieder voor zich. Uitkoken is niet nodig, dat heb ik zelfs in de kraamweek niet hoeven doen. Gewoon met flink heet water uit de kraan en een goede flessenborstel reinigen. En wat betreft flessen: wij hadden en gaan straks weer avent gebruiken. Bij de oudste hadden we de classic en nu gaan we de natural gebruiken. Waarom? omdat deze geen irritante ring bevat die ik altijd kwijt raakte...
Het verbaasd me hoeveel mensen hier warm water uit de kraan gebruiken , echt niet doen! Wordt bij volwassenen al afgeraden, en bij een baby wil je helemaal die metalen niet. Lees de websites van watermaatschappijen inderdaad. Koud water uit de kraan pakken dus. Koken en laten afkoelen hoeft niet. Je kunt of water koken en 1/3e kokend water mengen met 2/3e koud water, dan heb je de juiste temperatuur. Of het koude water even de magnetron in, binnen 20-40 seconden klaar. Flessenwarmer overbodig, duurt veel langer. Verder had ik aan 2 flesjes genoeg. Degene die ik als reserve heb nooit gebruikt. Ik ken mensen die voor elke voeding een andere fles pakken, vind ik persoonlijk niet nodig om 6-7 flessen aan te schaffen. Na elk gebruik spoel ik hem om met water. Aan het einde van de dag in hete sop van de afwas. Soms even puzzelen welk merk je kindje goed uit drinkt, dus ik zou niet teveel op voorhand kopen. Hier Avent Classic en Dr Brown, maar ik en kindje vonden Avent fijner. De Kruidvat en Tommee Tippee uit cadeaudoos niet eens geprobeerd. Uitkoken hoeft niet meer. Wil je het de eerste weken wel doen is een magnetronsterilisator makkelijk omdat je zo weg kunt lopen. Pannetje kun je in de hectiek nog wel op het vuur vergeten.
Ik heb die roze Avent Natural flessen ook, gewoon hier in NL gekocht. PHILIPS AVENT Natural-fles 260 ml - online bestellen! - babywalz Ik kan de thermal bottle warmer en de melkpoeder reisbox van Avent heeeel erg aanraden trouwens. Ik warm (Evian) mineraalwater overigens altijd op in de magnetron voor het flesje
Warm water uit de kraan gebruik ik ook niet. Zeker bij oude huizen kan dat een risico zijn met de waterleiding. Tevens staat warm water in de buizen een tijdje stil en kunnen bacteriën met gemak gaan groeien. Als je het al doet eerste de hete kraan goed door laten lopen. Qua flesjes hebben wij de Born Free flesjes. Die hebben een speciaal ventiel tegen krampjes. Difrax vond ik niks, die lekten. Een voedingstorentje voor onderweg is echt een aanrader. Daarnaast een flessenborstel. Ik kook de flessen niet dagelijks uit. Ik was ze af onder de kraan, spoel ze uit met koud water en bewaar ze in de koelkast. Om de 4 a 5 dagen kook ik ze ff uit.
Ik dacht ook altijd dat je geen warm water uit de kraan mocht drinken ivm de metaarestjes die mee kunnen komen. Voor mijn dochter 6 jaar geleden begonnen met Aventflessen, maar omdat zij een verkorte tongriem had, kon zij hier niet uit drinken. Toen overgestapt op de smalle flessen van Difrax, dat ging goed. Voor haar altijd gekookt water gebruikt en elke dag de flesjes uitgekookt. Ook al zeggen ze dat dit niet meer hoeft, ik ga het voor de aankomende ook gewoon doen. Daar voel ik me het prettigst bij. Persoonlijk vind ik het argument; "alles is veel te steriel" onzin. Er zijn genoeg invloeden van buitenaf waardoor die kleintjes weerstand kunnen opbouwen.
Wat ik heb gehoord is dat door het vele uitlkoken het materiaal meer slijt en er fijne haarscheurtjes ontstaan waar zich makkelijk vuil en bacteriën kunnen afzetten. In elk geval moet je spenen om de 7 weken vervangen om deze reden.
Spenen verving ik elke 2 weken Niet op advies hoor, maar gewoon omdat ik me daar fijn bij voelde. Geen idee hoe ik daar eigenlijk bij kwam. Achteraf was ik er blij mee dat ik het zo had gedaan. De eerste 2 jaar heeft mijn dochtertje zo vaak luchtweginfecties gehad en beginnende longontstekingen. Bleek dat ze echt alles oppikte ivm overactieve amandelen. Deze zijn er gelukkig vlak na haar 2e verjaardag uitgehaald. Nu is ze bijna 6 en gaan binnenkort de keelamandelen ook.