Weigeren van een kijkoperatie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Kuikentje, 17 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuikentje

Kuikentje Lid

4 okt 2007
    82
    0
    0
    den haag
    Hallo Allemaal,

We zijn nu al 21 rondes bezig en wij gaan binnenkort starten met IUI (als het goed is) in Voorburg.

Vorige week hebben we de uitslagen van de opzwemtest besproken (probleem bij ons ligt bij mijn man, slechte zaadkwaliteit) en ondanks dat we iedere "redelijk" zaad hadden, was het de afgelopen keer slecht.....maar 800.000 (volgens gyn niet eens voldoende voor IVF). Maar omdat we de vorige keren veel betere uitkomsten hadden (tussen de 16 en 35 miljoen) kan het een incident zijn. We gaan nu voor een 2e opzwemtest en daarna valt de keus voor IUI of IVF/ICSI......wij hopen uiteraard op IUI.

Nu is het zo dat de gyn aangaf dat we voorafgaand aan de IUI, ik een kijkoperatie moet ondergaan. Ik heb al diverse onderzoeken gehad en alles ziet er goed uit (goede eiprong/cyclus etc etc).

Ik heb een beetje moeite met het feit dat ze in mij gaan snijdenzonder dat er echt een goede reden voor is en wil dit graag bespreken op de volgende afspraak, wat vinden jullie? Is dit raar......?

Gr. Kuikentje

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee hoor het is jouw lijf! Als je dit niet wil, niet doen!
    Ik vind het trouwens raar dat alles goed lijkt te zijn dat ze dan nog een kijkoperatie willen doen.
    Hier alleen een HSG en daarna de IUI's.

3. diana26

diana26 Fanatiek lid

6 nov 2007
    1.149
    0
    0
    gelderland
    Ik kan je goed begrijpen wanneer er niet direct een reden is om jou te verdenken van iets waarom dan gaan snijden.Verdenkt de gyn je ergens van dan?Ik zou voorstellen om een hsg te laten doen.dan spuiten ze contrast vloeistof door je baarmoeder en eileiders en kunnnen ze ook afwijkingen zien aan baarmoeder en/of eileiders.Ik zou dit eerst eens voorstellen om te gaan doen en als daar niks raars uitkomt zou ik ook niet in me laten snijden, vooral niet als bij je man het niet optimaal is en het misschien wel alleen daar aan ligt.
    Succes

4. Srb

Srb Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Hallo,

Nee, dat is niet raar. Ik heb er ook enorm aan getwijfeld. Toch heb ik het uiteindelijk wel gedaan, want het punt is: je weet gewoon niet waar het aan ligt, en het kan iets zijn dat ze zo op kunnen lossen.

Dat bleek bij ons niet zo te zijn overigens, ze konden niets vinden, maar stel nou dat het wel zo was. Dan heb je in ieder geval een antwoord waarom je zo lang moet wachten.

Ook viel de operatie zelf me enorm mee. Ik zag er vreselijk tegenop, maar dat had echt niet gehoeven. De verpleging was superlief en ik heb ook niet veel pijn gehad.

Maar bespreek het zeker, en leg je bezwaren voor. Wij hebben het ook gedaan en hebben toen in overleg met de arts besloten het toch te doen. Maar de keus is aan jou, het is jouw lichaam.

Sterkte!

5. Kuikentje

Kuikentje Lid

4 okt 2007
    82
    0
    0
    den haag
    @ Natasja,
    Dat vind ik ook, het is mijn lichaam en volgens mij is HSG wel genoeg geweest.

@Diana, je bedoelt de hsg, die heb ik ook al gehad.

Moest daarna 3 maanden natuurlijk proberen, nu hebben we dat gedaan zonder succes.....en nu zou ik nog eens op de wachtlijst voor een kijkoperatie moeten voordat we tot IUI overgaan......vermoeiend en volgens mij onnodig traject! Dat snijden terwijl alles erop wijst dat het niet nodig is......

6. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Als je niet wilt, zou ik het ook niet doen hoor. Zeker omdat er geen duidelijke aanleiding is. Ik zou je gynaecoloog nog eens goed vragen waarom ze dit willen doen. Mochten ze er een goede reden voor hebben, kan je je er misschien door laten overhalen. Mocht er verder geen reden zijn, dan kan ik me voorstellen dat je het niet wilt.

Succes met je beslissing en je verdere behandeling!

Groetjes,
    Josien

7. mirjam1970

mirjam1970 Bekend lid

5 jan 2007
    631
    0
    0
    's Gravenzande
    Hoi Kuikentje,
    Wij lopen ook in Voorburg maar op IVF. Bij mij was in de eerste instantie ook alles goed en lag het probleem bij manlief maar heb uiteindelijk nog een kijkoperatie gehad waar lichte endometriose is gevonden wat is weggehaald. Uiteindelijk was ik blij dat ik de kijkoperatie heb gehad. Ik vond het ook heel erg dat ik die operatie heb gehad!
    Wij zijn verder op zich erg tevreden over Voorburg alleen het voortraject is lang.
    Succes, groeten mirjam

8. Kuikentje

Kuikentje Lid

4 okt 2007
    82
    0
    0
    den haag
    Ik twijfel heel erg en ga het gewoon maar bespreken denk ik! We hebben 7 juli weer een afspraak en dan geef ik het gewoon aan, ik hoor wel wat ze ervan zeggen.

Ze moeten wel een goede reden geven, dat het standaard procedure is, is voor mij niet genoeg.

Ik ben wat dat betreft een gevoelige (m.a.w. mietje), want de hsg viel zoooooo tegen, kik had er echt onwijs een last van en bloede erna behoorlijk.

Dus ik ben bang dat de operatie niet zal meevallen......

We balen wel enorm dat het allemaal zo lang duurt en uitgerekend nu zo een slechte uitslag hebben van mijn man's zaad. Weer twee rondes verder.....pfff (moet even klagen, sorry hoor!)

9. Kuikentje

Kuikentje Lid

4 okt 2007
    82
    0
    0
    den haag
    @Mirjam,
    Vertel mij wat......we liepen eerst bij een uroloog (omdat mijn man slecht zaad heeft en er naar een oorzaak gezocht werd), toen dat niets opleverde (oorzaak is naar onze mening erfelijkheid, het zit in de familie) naar de gyn. Bloed prikken, onderzoeken, HSG en ondertussen bijna een jaar verder en nog steeds geen concrete behandeling! Geduld wordt in deze situatie wel behoorlijk op proef gesteld............maar we gaan vrolijk door!

10. mirjam1970

mirjam1970 Bekend lid

5 jan 2007
    631
    0
    0
    's Gravenzande
    Doen ze nog opnieuw een opzwemtest? Mijn man heeft ook verschillende opzwemtesten gehad.
    Ik zou verder goed op je strepen staan omdat het voortraject in Voorburg best lang is. Hebben jullie verder al een intake voor IUI gehad?
    Succes ermee, groeten mirjam

11. mirjam1970

mirjam1970 Bekend lid

5 jan 2007
    631
    0
    0
    's Gravenzande
    Ik ga je even een pb sturen dan kan ik iets vrijer praten
    Dus er komt zo een bericht je kant op.
    Groeten mirjam

12. Kuikentje

Kuikentje Lid

4 okt 2007
    82
    0
    0
    den haag
    Ja, ze gaan weer een opzwemtest doen omdat de uitslag van de vorige zo slecht was t.o.v. alle vier vorige keren.
    Nee, we hebben nog steeds geen intake gehad. Op basis van de opzwemtest die ze volgende week gaan doen, zullen we of doorgestuurd worden voor IVF/ICSI, of eerst op de wachtlijst voor kijkoperatie en daarna IUI...........met andere woorden zijn we vanaf februari nog geen stap verder gekomen.
    Bedankt, we beginnen het ook een beetje zat te worden....

13. Kuikentje

Kuikentje Lid

4 okt 2007
    82
    0
    0
    den haag
    Dat is goed/beter, ik wacht het af (ben een ster geworden in wachten, :) )

14. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wat een weg zeg! Als je bedenkt dat ik voor het eerst in maart 2007 bij de gynaecoloog kwam en in juli van datzelfde jaar de eerste IUI had, vind ik het bij jullie wel extreem lang duren. Is daar echt niets aan te doen? Of is dit in meer ziekenhuizen gebruikelijk?

Veel succes meid!

Groetjes,
    Josien

15. Kuikentje

Kuikentje Lid

4 okt 2007
    82
    0
    0
    den haag
    Jeetje, dat is in turbo gegaan zeg! Nee hoor, wij zijn al vanaf september bezig.........en nog steeds niets concreets!
    Ik heb geen idee, ik kom hier uit de regio vandaar dat dit ziekenhuis onze voorkeur had.
    Dank je wel,
    Groetjes Kuikentjes

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik kan me voorstellen dat dit ziekenhuis dan je voorkeur heeft.

Bij ons is het als volgt gegaan: wij kwamen met de indicatie dat mijn man veel te weinig goede zwemmers had (gemiddeld tussen 500.000 en 750.000). Bij mij was alles in orde: regelmatige cyclus, nog jong, verder geen problemen. Wij hebben alleen zaadonderzoeken gehad en bloedonderzoeken.

Verder heeft er bij ons nooit een opzwemtest plaats gevonden. De artsen vonden dat in het geheel niet nodig. Vijandig slijm of niet... de kwaliteit van het zaad van mijn man bleef IUI- of IVF-waardig. In beide gevallen zou er geen sprake van zijn om het slijm te betrekken in de onderzoeken omdat bij IUI het zaad rechtstreeks in de baarmoeder gespoten zou worden en bij IVF alles buiten het lichaam plaats zou vinden.

Ook een HSG hebben wij nooit gehad. Ook niet nodig volgens mijn artsen. Bij mij bleek alles in orde. Niets wees erop dat er iets mis zou zijn. De arts gaf aan dat een pijnlijk onderzoek als een HSG niet nodig was derhalve.

Dit was zo'n beetje ons traject voorafgaande aan de eerste IUI.

Ik snap dat je misschien niet snel aan een ander ziekenhuis wil denken, zeker nu je helemaal binnenstebuiten wordt gekeerd. Maar ik wil je wel even super veel succes wensen. Blijf in ieder geval steeds vragen stellen en probeer kritisch te blijven.

Succes!
    Josien

17. Kuikentje

Kuikentje Lid

4 okt 2007
    82
    0
    0
    den haag
    Josien, dat is een kort maar krachtig voortraject, jeetje! Zo zie je dat iedere arts/ziekenhuis het weer anders aanpakt!

Bedankt voor de lieve (en wijze) woorden!

Ik zie dat je een miskraam hebt gehad, erg vervelend voor je. Ik hoop dat jullie na je pauze met volle moed een succesvolle zwangerschap tegemoet gaan, na regen moet toch een keertje zonneschijn komen?!

18. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Daar hopen we wel op. Na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en nu een miskraam, vinden we het nu wel tijd voor zonneschijn ;)!

Ik hoop dat die zonneschijn ook voor jullie snel mag komen! Heel veel succes enne... standvastig en kritisch blijven. Het is jouw lijf, jullie behandeling. Blijf dicht bij jezelf. Het zo belangrijk om deze tijd vol overtuiging en positivisme te kunnen beleven.

Succes!
    Josien

19. okido

okido Lid

12 jun 2008
    34
    0
    0
    Hoi Kuikentje,

ik herken je twijfels heeeel erg. Ik (wij) hebben er een maand of drie over nagedacht (en met de gynecoloog over gesproken) of ik dat wel wilde. Ik had hetzelfde: geen geprik in mijn lijf als het niet echt nodig is. Toch heb ik uiteindelijk besloten het te doen en heb ik komende maandag de kijkoperatie. Onze arts heeft ons heel goed uitgelegd waarom ze (in dit ziekenhuis, tilburg) zo werken.
    - zij zien het als afronding van de onderzoeken. In bloed en met echo's kunnen ze gewoon niet alles zien. Met de kijkbehandeling hebben ze het onderzoeksplaatje compleet;
    - tijdens de kijkoperatie (hij noemt het zelf gewoon een onderzoek, weliswaar onder narcose, maar het duurt normaalgesproken slechts een kwartier) maken ze van de gelegenheid gebruik om ook de eileiders door te spoelen. Ze gebruiken hierbij een bepaalde olie, die ervoor zorgt dat een eventuele zwangerschap makkelijker kan ontstaan ('vervoer' van het eitje naar de baarmoeder, denk ik)
    - ook branden ze (bij mij althans) kleine gaatjes in de eierstokken, wat je natuurlijk cyclus weer op gang kan brengen.

Al met al heb ik na heel veel wikken en wegen dus toch gekozen voor de kijkoperatie. Waarom?
    - ik wil graag op een natuurlijke manier zwanger worden (heb eerder een miskraam gehad, dus ik weet dat het kan). Middels die operatie is de kans groot dat ik m'n natuurlijke cyclus weer terug krijg (misschien tijdelijk, maar toch);
    - ze doen meerdere dingen tegelijk, waardoor ik na die operatie ook zelf weet of er meer obstakels zijn voor een zwangerschap, die ik nu nog niet weet. Anders ga je straks behandelingen doen, terwijl je achteraf gezien misschien had kunnen weten dat de slagingskans klein zou zijn. Zonde van de hoop en de moeite!

Verder heb ik op internetforums zoveel mogelijk ervaringen met die operatie opgezocht. Over het algemeen vond ik dat vrouwen achteraf heel positief waren over de kijkoperatie en dat het best regelmatig hielp om zwanger te worden. De meesten was het erg meegevallen. Daar hoop ik dan zelf ook maar op.

Vanaf het moment dat we het besluit hadden genomen om de kijkoperatie te doen, voelde ik me daar heel goed bij en ben dan ook niet zo zenuwachtig. Kan niet wachten tot het voorbij is en we voor ons gevoel weer een nieuwe kans krijgen! (wij gaan sowieso niet voor IVF etc omdat ik geen hormoonboosts meer wil, maar dat is een ander onderwerp).

Dus, Kuikentje, neem jullie tijd om te besluiten , laat je goed informeren door je arts, zoek naar ervaringen van andere vrouwen. Je hoeft inderdaad niet zomaar in alle behandelingen stappen die in de procedure staan. Het is jouw lijf. Ik merkte dat ik gewoon moest wennen aan het idee dat er blijkbaar ook een kijkoperatie nodig is om mijn probleem met zwanger worden op te helderen. Bovendien klinkt het woord 'operatie' erg zwaar. Sterkte!

20. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Kuikentje,

Ik heb eind augustus een gesprek met mijn gyn over een kijkoperatie bij mij. Eind mei heb ik een HSG onderzoek gehad, deze was niet echt goed. Waarschijnlijk is mijn rechter eileider niet doorgankelijk, helaas kon niemand mij met 100% zeggen dat dat zo is. Nu lijkt het voor mij een feit geworden om een kijkoperatie te ondergaan. Ik wil dit graag laten doen zodat ik ook een opheldering krijg of er nou wel of niet iets met mij is. Want het zaad van mijn man is super goed. Ook heb ik een regelmatige cyclus en elke maand een eisprong. Ik begin er toch in te geloven dat er iets is met mij.

Natuurlijk hoop ik dat ik voor eind aug. zwanger ben, dan hoef ik geen kijkoperatie te ondergaan, want mijn linker eileider is wel doorgankelijk en kan daarmee gewoon zwanger worden. Heb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat ik geen kijkoperatie wil. Ik wil graag alle mogelijkheden proberen om zeker te zijn dat er niets met mij is, of juist wel. Dan weten we waar we aan toe zijn. De een is daar makkelijk in en de ander niet.

Denk aan je zelf, zolang je het niet wilt, moet je het ook niet doen. Het is wel belangrijk dat je jezelf er prettig bij voelt.

Groetjes,

Enise

Deel Deze Pagina