Hoi lieverds, Hier even een berichtje van mijn kant. Hier gaat alles goed naar omstandigheden. We hebben de miskraam vrij goed kunnen verwerken. Waarschijnlijk is er toch iets verkeerd geweest en we kunnen het daarom wat gemakkelijker verwerken dan de vorige keer na de buitenbaarmoederlijke zwangerschap. We blijven positief en hebben net lekker kunnen genieten van een heerlijke vakantie! Volgende week mogen we weer naar het Radboud. In principe was alles omtrent de miskraam afgewikkeld, maar de vorige keer bracht ik ter sprake dat mijn man eigenlijk nog nooit lichamelijk onderzocht was (wel een bloedtest (chromosomenonderzoek), maar hij heeft zich zeg maar nog nooit uit hoeven te kleden). Dat bleek eigenlijk toch wel gebruikelijk te zijn, dus we mogen volgende week toch even langskomen en dan wordt hij meteen even gecheckt. De grote stoere vent is nu dus wel wat angstig aan het worden hahahahaha.... Kunnen jullie mij vertellen of jullie mannen ook een dergelijk lichamelijk onderzoek hebben gehad en of daar iets uit kan komen? En wat houdt zo'n onderzoek in? Ik kan mijn mannetje misschien dan wat meer geruststellen ... Alvast bedankt! Josien
ik weet niet precies welk onderzoek je bedoelt, maar als je bedoelt waarom bv het zaadkwaliteit zo slecht is dan kan ik je er iets over vertellen. Ze bekijken eerst aan de buitenkant de ballenzegmaar. Dan kunnen ze een inwendige echo maken, dit is helaas niet echt een pretje, want ze gaan dan via de anus met een staafje naar binnen om te kijken. Verder kunnen ze ook een runtgenonderzoek van de ballen doen. met name de inwendige echo is helaas iets wat niet echt fijn is, maar of ze dat altijd doen of alleen of er misschien verdenkingen zijn weet ik niet. Bij mijn man hebben ze al deze onderzoeken gedaan, maar er is nooit een reden gevonden van zijn verminderde zaadkwaliteit. succes
Hoi Josien, Bij die van mij hebben we alleen zaadtesten gedaan. Dat is ook vrij simpel, maar dat heeft die van jou ook misschien wel gehad. Verder hebben ze geconstateerd dat hij een spatader bij zijn ballen heeft, maar dat is doormiddel van een echo. Ik had eigenlijk nog nooit van Diana haar verhaal gehoord, maar dat lijkt mij wel heftig. Na ja, wat wij wel allemaal niet moeten ondergaan. Gelukkig hebben die mannen dat niet. Dat zouden ze niet trekken. Ik ben benieuwd wat ze bij je man gaan doen. Succes
Hahahaha, nou mijn man zei zelf ook al: 'ik vind het wel een beetje eng, maar als ik zie wat jij allemaal al ondergaan hebt, zal dat van mij makkelijk genoeg te doen moeten zijn'. Ik zal dat verhaal van die inwendige echo maar even niet tegen hem zeggen... geloof niet dat ik hem daarmee erg gerust stel ... Ja, ik was misschien een beetje onduidelijk. De kwaliteit van het zaad van mijn man is erg slecht (gemiddeld tussen 500.000 en 750.000 goede zaadjes per zaadlozing). Hij heeft al tig zaadonderzoeken gehad en een chromosomenonderzoek. Gelukkig is er uit dat laatste niets uit gekomen. Maar ik begrijp dus van jou Hopefully dat jullie verder eigenlijk ook niet veel verdere onderzoeken bij de man hebben gehad? Hoe is het gesteld met de zaadkwaliteit van jouw man? De dokters zeiden eerder wel (in ons vorige ziekenhuis) dat onderzoeken bij de man niet zoveel zin hadden omdat ze daar nu eenmaal niet veel aan konden doen. Het was volgens hen niet eens aangetoond dat het verwijderen van spataderen bijv. effect zou hebben op de zaadkwaliteit. Dat vond ik dan wel weer vreemd, omdat ik hier toch vaak anders gelezen heb. Maar goed... we weten dus ook niet of ie spataders heeft. We zullen het volgende week wel horen. Wat ik wel raar vind... we hebben al één ICSI-behandeling achter de rug... Ik zou verwacht hebben dat ze dit soort 'basisonderzoeken' al gedaan zouden hebben. Het was dat ik er de laatste keer zelf over begon, anders zou er nu waarschijnlijk nog niets gebeurd zijn. Maar ja... beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Waarschijnlijk komt er toch verder niets nieuws uit. Thanks voor jullie antwoorden. Ik sta open voor meer ervaringen! Groetjes, Josien
Josien, bij mijn man is ook nooit zulk soort onderzoeken gedaan. ik blijf dus even mee lezen. fijn om te lezen trouwens, dat jullie het allemaal een plekje kunnen geven!
Hier even kort gekeken. Mijn man was kort daarvoor geopeerd aan die gedraaide zaadbal dus ze hadden hem al zeer goed bekeken op de EHBO :-D Zo'n echo doen ze volgens mij niet standaard hoor alleen als ze iets vermoeden. Arme man.... Als ze aan het zaakkie komen...
bij mijn man was het een standaard onderzoek.Ze gingen kijken of ze een reden zagen voor het verminderde kwaliteit die ze dan eventueel konden verhelpen.Die was dus niet gevonden en dan is het waarschijnlijk aangeboren en dan kan de broer het ook hebben is ons verteld(wat overigens niet hoeft en bij ons ook niet het geval was, die is inmiddels na 1 wipje zwanger grrrrr)(z,n vriendin dan he)
Bij die van mij zijn de zwemmers ook niet al te best. De laatste keer 3,7, daar schrok ik van omdat de keer er voor 10,0 waren. Al waren we toen erg enthousiast dat de waarde zo hoog was. Zo slecht is de waarde bij jouw man nog niet hoor. Ik kan me voorstellen dat je meer wilt, mar ik heb slechter gehoord. Bij ons zijn ze trouwens eerst gestart met IUI. Heb jij die ook gehad of zijn ze meteen met ICSI begonnen? Bij ons in het zh reageren ze precies hetzelfde op een spatader. Het is niet zeker dat de kwaliteit verbeterd, het kan zelfs een litteken achterlaten, waardoor de kwaliteit minder wordt. Ze hebben het ons dus ook afgeraden. Je hoort op het forum ook andere verhalen. Het zal dus per arts weer anders zijn en ik denk dat als de spatader heel erg zou zijn ze misschien wel het risico gaan nemen. Dat het erfelijk kon zijn had ik nog niet bijnagedacht. Zijn ouders waren ook in 1 keer zwanger. Zijn broertje is nog niet begonnen aan kids. Maar ik krijg bijna het gevoel om hem op de hoogte te stellen, zodat hij het kan testen. Doe ik niet want het is net de telegraaf. Wanneer moet je man precies heen?
Hey Josien, bij mijn man hebben ze een uitwendige echo gedaan op de röntgenafdeling en was daar ook echt hartstikke nerveus voor maar stelde echt totaal niets voor dus je kunt je man echt gerust stellen! Ze gaan met een echo-geleide over de zaadballen en in de liesregio met wat gel en dan kunnen ze zien of alle zaadleiders goed zijn etc. Succes in ieder geval! Groetjes Sabrien
Thanks meiden voor jullie reacties! Een half miljoen zaadjes niet erg weinig Hopefully? Hier zeiden ze dat het eigenlijk niet reëel was er iets positiefs over te zeggen. Tuurlijk, ik zie hier ook best veel lage getallen voorbij komen, maar als je schrijft 3,7 bedoel je dan 370.000 of 3,7 miljoen? Nou ja, hoe dan ook... we hebben er maar eentje nodig zeg ik altijd maar! Aan mijn lichaam zal het verder volgens mij niet liggen. Ik ben al twee keer zwanger geraakt (een keer IUI, tweede keer ICSI), alleen hebben we verder nog niet zoveel geluk gehad . Wij hebben van het ziekenhuis drie keer IUI mogen doen (zij zeiden tegen beter weten in, maar goed... het is toch een keer gelukt denk ik dan...) en werden daarna direct doorgestuurd voor ICSI. Ik ga mijn mannetje gerust stellen. Hoop dat er niks uit komt voor hem. Dat verwacht ik verder ook niet en, zoals ook al gezegd door de artsen, er is bij de man nu eenmaal zo weinig aan te doen... Groetjes en nogmaals allemaal super bedankt voor jullie antwoorden! Josien
O jee, sorry meis. Ik ben een beetje in de bomen. Heb me inderdaad verkeken op een nul. Sorry, sorry, sorry! Maar wat je zelf al zegt! Er hoeft er mar 1 goed te zijn. En dat gaat lukken! Ik blijf in ieder geval voor je duimen
Hoi Josien, fijn te lezen dat jullie het een plekje hebben kunnen geven en er weer voor gaan. Bij mijn man is het zaad ook heel slecht, wij zijn inmiddels ook doorverwezen voor ICSI. Hij heeft 4x een potje moeten inleveren, bloed is onderzocht op hormonen (uroloog dacht eigenlijk daar een afwijking in te vinden) en hij heeft een lichamelijk onderzoek gehad (kijken of de ballen goed ingedaald zijn en checken op spataderen), een scrotumecho (zoeken ze naar verstoppingen / spataderen, duurde maar 5 minuutjes) en een prostaatecho (idd anaal, was niet fijn, maar hij vond het bloedprikken erger ). Bij hem hebben ze niks kunnen vinden wat de slechte uitslagen (220.000 / 80.000 / 290.000) verklaart, dus door naar het AMC voor ICSI. Raar idd dat ze het bij jullie omgekeerd doen . Heel veel succes, hoop dat het snel weer raak is bij jullie!
mijn mannetje moest dus naast de ondezoeken voor het kwaliteit van het zaad, en de bloedtesten en chromosoom onderzoek ook even zijn broek uit doen.. net op het moment dat hij er niet op rekende! is maar goed ook denk ik maar geen inwendige of uitwendige echo ofzo hoor! alleen voelen aan zijn ballen of alles klopte en ze hebben de maat van zijn ballen op genomen.. dat was overigens wel heel grappig, want de arts kwam met zo'n speciale meetding aan, en hij had toen echt zo iets van,wat gaat er nu gebeuren! haha, maar dat doen ze dus om je ballen heen, en kijken welke er het beste op paste, en dat is dan de maat.. hahaha bij ons is er verder ook niet veel uitgekomen, wel uit het chromossoom onderzoek, het bleek dus dat t erfelijk was, dus als we een jongetje zouden krijgen zou het kunnen dat hij later t zelfde probleem heeft! succes met de onderzoeken!
Hé meiden! Vandaag was het zo ver... en... het stelde niks voor! Mijn man moest wel even zijn broek uit doen en de (mannelijke) arts heeft even gevoeld en gekeken. Alles zag er goed uit. Blijkbaar beetje kleine ballen, maar verder alles in orde. Mijn man heeft wel nog even bloed moeten laten prikken voor de bepaling van zijn hormoonwaarden. Het is wel een vreemde gewaarwording als je merkt dat ze dit soort onderzoeken nu nog gaan doen. Maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen! We hebben meteen ook de laatste ICSI-behandeling doorgesproken. Volgende keer ga ik 175 i.p.v. 150 eenheden Puregon spuiten, zodat er wat meer eitjes aangeprikt kunnen worden. De laatste keren waren er na de punctie maar vier eitjes. Dat was jammer en nu hopen ze op wat meer. Ik ben super benieuwd en heb er weer zin in. Bedankt, vooral ook namens mijn man, voor al jullie lieve reacties! Hij was heel rustig en weinig zenuwachtig voor het onderzoek. Liefs, Josien
Fijn dat het allemaal goed gegaan is Josien Zou er een relatie zijn slecht zaad-kleinere ballen? Bij die van mij waren ze ook aan de kleine kant....
hee gelukkig viel het mee. Ik heb het later nog nagevraagd waarom hij van die nare onderzoeken kreeg aan me man, maar volgens hem kwam dat omdat zijn ene bal ietsjes kleiner was als de andere.En om te bekijken of dat verschil ergens door kwam kreeg hij die onderzoeken.Maar het bleek gewoon toeval en bij de geboorte bepaald
Fijn dat het meeviel zeg! En heeft die arts idd nog gezegd of de grootte van de ballen uitmaakt voor de kwaliteit? Kan het me eigenlijk niet voorstellen... Heel goed te lezen dat je er gewoon weer zin in krijgt. Een positieve instelling is denk ik toch de beste :-D Heel veel succes meid! Bij mij moesten er ook twee gaan voor er 1 bleef zitten
De arts zei wel dat ze de grootte bekijken, omdat er eventueel kans zou kunnen zijn bij afwijkende grootte op tumoren ofzo. Daarom checken ze dat goed of het overal even 'soepel' weefsel is. Maar dat was dus allemaal goed. De arts zei dat de grootte van de ballen op zich niets uit hoefde te maken voor de kwaliteit van het zaad. Wel kijken ze ernaar vanwege die eerder genoemde reden. Omdat een eventuele tumor ofzo wel effect zou kunnen hebben. Nu hebben ze nog bloedonderzoek gedaan. Wat hormonen bij mijn man gecheckt en ik ben benieuwd naar de uitslag. Ze hadden het erover dat het kan zijn dat zijn lichaam te hard moet werken voor de aanmaak van hormonen. Dat checken ze aan de hand van die onderzoeken. Ik weet alleen niet of ze iets met die uitslagen kunnen. Want stel dat het zo is dat hij van nature te weinig hormonen aanmaakt, zouden ze hem dan pillen ofzo geven? @Diana, bij mijn man was één bal ook kleiner dan de andere. Maar daarom dus even de check om te kijken of het overal wel even soepel was. Geen echo (gelukkig voor hem). Misschien scheelde het dat het een mannelijke arts was. Die snapte natuurlijk hoe vervelend die voor mijn man was ... @Elmo, lief van je! Ik hoop dat wij jullie voorbeeld gaan volgen bij de nieuwe ICSI-poging. Inderdaad... we beginnen er weer zin in te krijgen. Het scheelt misschien ook dat ik weinig tot geen klachten heb gehad de vorige keer. Ik zie er dus ook niet tegenop ofzo. Dat scheelt... Liefs, Josien