M'n man en ik zijn al maanden helemaal weg van een bepaalde jongensnaam. Het klinkt prachtig, heeft een mooie betekenis en past goed bij de achternaam. Over 5 weken weten we welk geslacht ons kindje is, dus of we de naam deze keer gaan gebruiken. Maar: Mijn vader had zo'n 25 jaar geleden een collega waarvan haar oudste ook zo heette. Die collega (niet de zoon met die naam dus) is 20 jaar geleden vrij jong overleden aan kanker. Heel tragisch natuurlijk, zo'n jonge vrouw die man en 2 kinderen achterlaat na zo'n ziekte... Nu ben ik bang dat m'n vader bij onze jongensnaam straks denkt aan die collega en er misschien zelfs bijgelovig van word (normaal gesproken is hij dat niet). Ik heb echt geen idee of hij daaraan zou denken, maar ja, die onzekerheid. Zelf vind ik de verre associatie geen reden om de naam niet te kiezen. Ik kende die collega eigenlijk niet. Maar om rare reacties bij de geboorte te voorkomen, twijfel ik tussen: gewoon ervoor gaan, naam niet kiezen of bespreken met m'n vader. In het laatste geval weet hij wel van tevoren al de naam, terwijl we die eigenlijkals verrassing wilden bewaren. Wat zouden jullie doen?
Ik vind dat dit ver genoeg is dat ik toch voor die naam zou gaan. Misschien is het even een paar dagen raar voor je vader, maar ik denk dat hij na een paar dagen al gewend zal zijn. Ik zou er dus gewoon voor gaan!
Ik denk dat we allemaal wel iemand kennen die iets ergs heeft meegemaakt.. Het zo voor mij geen reden zijn om het niet te doen.
Het betreft de zoon van die overleden collega. Als het de naam van de collega zelf zou zijn zou ik het me kunnen voorstellen maar dit lijkt me ver genoeg weg. Daarnaast krijgt de naam zo ook een nieuwe, mooiere associatie. Gewoon doen dus.
Ik kan me wel voorstellen dat je daarover twijfelt. Maar ik denk dat je spijt krijgt als niet de naam waar jullie beide weg van zijn laat varen. Bovendien is de associatie niet direct met de collega, en het is ook al zo lang geleden. Gewoon doen hoor.
Onwijs bedankt voor al jullie reacties! We hebben het er vandaag nog eens met z'n tweetjes over gehad en hebben besloten ervoor te gaan! Als het een jongen wordt natuurlijk. We komen steeds geen andere jongensnaam tegen die eraan kan tippen voor ons gevoel, dus het zou inderdaad jammer zijn om het niet te nemen.